Inlägg från: En PantherTant |Visa alla inlägg
  • En PantherTant

Farmor göder min son

Men problemet ligger nog inte bara hos farmor..

För det första: gör ni inget under semestern? Inga utflykter, aktiviteter mm? Mina barn bor 500 meter från farmor, men inte hinner de träffas ens varje månad för det, de har sina aktiviter och hon har sina aktiviteter.. Dessutom reser vi och gör många små utflykter ofta.

Sen tyckte jag faktiskt inte maten hon bjuder på låter så hemsk alls. Mängden däremot, var har han lärt sig äta sådana mängder? Har svårt att tro att det är enbart hos sin farmor!

Sen för det tredje: både du och din man har vad jag förstod viktproblem. Alltså har ert barn ärvt dessa gener. Varför har ni då inte valt att ha ett lov fullt med sport och motion? Hur ska ert barn lära sig att med hans gener är det extra viktigt att röra på sig om inte ni föräldrar gör det? Cykla iväg på utflykter, skogspromenader, simma, besök sportplan o och motionsleder, delta i fotbollsträningar, friidrottsträningar och annat som ordnas. När mina barn var 5 år deltog de i både fotboll, friidrott och terränglöpningstävlingar (och nej, deras pappa är inte det minsta sportig, och jag har inte varit aktiv på snart 20 år, men vi inser det är viktigt barnen får bra vanor från små)

Och varför måste ni vara hela semestern där?

Sluta skyll på andra och ta ditt eget föräldraansvar. Och nej, en femåring ska inte själv bestämma när han är hos farmor.

• En PantherTant
    Anonym (Desperat) skrev 2015-08-08 11:40:59 följande:
    Jag hör vad du säger. För att besvara några frågor. Vi har haft semester/fl i 10 veckor. 2 veckor spenderades utomlands. Resterande veckor är vi i huset. När vädret tillåter är vi på stranden. Havet har dock i år varit lite kallt så det har inte blivit så mycket bad som vanligt. När sonen är här är det fotboll, cykling (han har precis lärt sig) och vanligt springbus som gäller. Hemma i stan går han på Simning och knatteskutt.

Vi har hittat på en hel del. Inte varje dag dock. Barn måste få ha tråkigt och lära sig att leka själva också. Men du har rätt i att han får bestäms alldeles för mycket själv när det gäller huruvida han ska vara hos farmor.

Vad gäller portionsstorleken så är det inte acceptabelt hos oss att äta fem-sex smörgåsar till lunch. Inte heller sju pannkakor till middag. Farmor verkar dock mest förtjust över att han kan proppa i sig. Där är man också duktig om man äter upp. Vi tillämpar att är man mätt så är man och man behöver inte äta upp på tallriken. (Naturligtvis i kombination med att man inte ska slösa.)

Hemma är det här inget problem. Han äter lagom portioner och av det mesta han får. Som en "normal" femåring.

Hos farmor vet han att trilskas han lite med middagen på kvällen så slipper han äta den, farmor pallar inte ta minsta lilla konflikt utan ger honom istället paj och sås. Och sen
    Vad bra, då låter det som ni har situationen under kontroll hemma. Då borde problemet gå att lösa enkelt.

Minska på tiden sonen är hos farmor, se speciellt till så han inte är där i mattider / när han är hungrig. En gång max om dagen.
    Tillåt honom inte bo där, och låt honom bara gå dit till exempel genast efter att han ätit lunch där.

Försök "lura" honom att be farmor hitta på saker med honom (plocka bär, gå till någon lekpark, cykeltur och så vidare) genom att ge små hintar åt honom nu som då om vad kul andras farmödrar hittar på med dem. Tror farmor har svårt säga nej om han ber henne följa med någonstans. Alternativt tar ni med farmor till någon djurpark eller dylikt när ni åker hela familjen så de ändå får umgås.

Har ni redan en studsmatta / trampolin hos er? Om inte, be farmor köpa en till deras hus, så kan han hoppa där. Är egentligen lite emot studsmattor, men i ert fall tror jag nyttan är större än negativa sidor. Var noga med att hon köper nät och att nätet alltid är stängt när han hoppar. Tror ätandet inte känns lika viktigt för honom om han har annat kul som bara kan göras hos farmor, nu just associerar han säkert mest farmor med mat och godsaker. De behöver hitta andra gemensamma saker. Och där hamnar ni att i bakgrunden ordna det, utan att de riktigt inser det, för själv anser ju farmor inte att något bör ändras
Svar på tråden Farmor göder min son