Farmor göder min son
Men problemet ligger nog inte bara hos farmor..
För det första: gör ni inget under semestern? Inga utflykter, aktiviteter mm? Mina barn bor 500 meter från farmor, men inte hinner de träffas ens varje månad för det, de har sina aktiviter och hon har sina aktiviteter.. Dessutom reser vi och gör många små utflykter ofta.
Sen tyckte jag faktiskt inte maten hon bjuder på låter så hemsk alls. Mängden däremot, var har han lärt sig äta sådana mängder? Har svårt att tro att det är enbart hos sin farmor!
Sen för det tredje: både du och din man har vad jag förstod viktproblem. Alltså har ert barn ärvt dessa gener. Varför har ni då inte valt att ha ett lov fullt med sport och motion? Hur ska ert barn lära sig att med hans gener är det extra viktigt att röra på sig om inte ni föräldrar gör det? Cykla iväg på utflykter, skogspromenader, simma, besök sportplan o och motionsleder, delta i fotbollsträningar, friidrottsträningar och annat som ordnas. När mina barn var 5 år deltog de i både fotboll, friidrott och terränglöpningstävlingar (och nej, deras pappa är inte det minsta sportig, och jag har inte varit aktiv på snart 20 år, men vi inser det är viktigt barnen får bra vanor från små)
Och varför måste ni vara hela semestern där?
Sluta skyll på andra och ta ditt eget föräldraansvar. Och nej, en femåring ska inte själv bestämma när han är hos farmor.