• Anonym (TS)

Vad händer om jag inte tvättar barnets hår?

Min son är ett år och han är paniskt rädd för vatten på huvudet!! Så fort jag närmar mig med vatten över axlarna skriker han så han kissar på sig. Jag är ensam mamma och klarar inte att ta det här!!!

Är det så farligt om jag bara skiter i det?!?! Hans hår får väl bli lite fett, men han mår i alla fall bra. Sean kan man leka fram tvätten, om det behövs.

Vad tycker ni!?

• Svar på tråden Vad händer om jag inte tvättar barnets hår?
  • MammAmma

Så små barns hår brukar inte bli fett, jag hade låtit bli att tvätta det om barnet nu är så rädd. Små steg.

• Anonym (OK)

Ingen fara. Det är bättre att ta i hans takt så han känner sig trygg.

• Anonym (TS)
    MammAmma skrev 2015-08-08 21:59:11 följande:

Så små barns hår brukar inte bli fett, jag hade låtit bli att tvätta det om barnet nu är så rädd. Små steg.

Tack! Nu känner jag att jag KAN låta det vara!! Jag har läst lite om No Poo generation, och det låter vettigt!!!
  • Anonym (same)

Min 18 månaders är samma, de skär i mamma hjärtat när dom inte förstår att de inte är farligt. Har försökt de mesta men nu när han börjar närma sig 2 år så har skrik nivån höjs markant, låter som han dör och jag mår skit för att hålla ner han så han inte halkar (ställer sig upp och skriker hysteriskt)

Vet inte heller vad jag ska ta mig till..

• Aniiee

Han dör inte av att inte tvätta håret, men jag antar att det är för att han är rädd för att få vatten och/eller tvål/schampoo i ögonen eller i munnen. Det var jag, ända upp i femårsåldern. Skrek i högan sky: Jag får vatten i munnen!!! Eh... duh, liksom. Min mamma skaffade ett slags brätte (hattbrätte) så jag inte skulle få vatten i ansiktet. Jag vet inte om sådana finns nuförtiden, men det kan ju vara något.

Though we think we witness, we're part of the scene.
  • Anonym (TS)
    Aniiee skrev 2015-08-08 22:03:37 följande:

Han dör inte av att inte tvätta håret, men jag antar att det är för att han är rädd för att få vatten och/eller tvål/schampoo i ögonen eller i munnen. Det var jag, ända upp i femårsåldern. Skrek i högan sky: Jag får vatten i munnen!!! Eh... duh, liksom. Min mamma skaffade ett slags brätte (hattbrätte) så jag inte skulle få vatten i ansiktet. Jag vet inte om sådana finns nuförtiden, men det kan ju vara något.

De hade de där "brättena" på en badrumsbutik i närheten, men det hjälpte inte ett dugg!!

Tror att jag ska vänta tills håret är så flottigt att det bara inte GÅR längre!!!!!
  • Alexi

Håll håret så kortklippt det bara går så är ju behovet av tvätt mindre. Och vi har haft fruktansvärda problem med hårtvätt och har tvättat så sällan det bara gått av den anledningen.

• Aniiee
    Anonym (TS) skrev 2015-08-08 22:06:05 följande:
    De hade de där "brättena" på en badrumsbutik i närheten, men det hjälpte inte ett dugg!!

Tror att jag ska vänta tills håret är så flottigt att det bara inte GÅR längre!!!!!
    Fråga: försöker du tvätta killen med duschslangen? Det i sig kan vara obehagligt.

Din son är så liten ännu, han förstår inte mer än sin rädsla, som är instinktiv så den förstår han inte heller. 

Låt honom ligga ner i bara lite tunt med vatten bara en "fingertopp". Har ni inget badkar så räcker det långt med bara blött golv, och tvätta med bara blöta händer. Du kommer få doppa de många gånger i en skål med vatten, men vad gör man inte. Skölj med glas om det går, när han ligger ned.
    Though we think we witness, we're part of the scene.
  • Anonym (Tvättlapp?)

Har du testat med tvättlapp?

• Lena

Torka med blöt trasa om det blir smutsigt. Punktbehandla som blir kladdigt genom att doppa i handfat eller liknande. Mina barn har tvättat håret två gånger på de senaste fem veckorna med blött det flera gånger när de har badat.

• Mooomin
    Aniiee skrev 2015-08-08 22:03:37 följande:

Joo, mina småsyskon hade oxå sådant! Dom finns fortfarande, såg såna på babyproffsen!
  • Anonym (Hej)

Min unge är fem år och har aldrig tvättat håret.

Endast med vatten, en gång på våren och en gång på hösten - från tre års ålder.

Och nej, han har aldrig varit en liten gris som fått mat och glass i håret, och han har heller aldrig stått på huvudet i någon sandlåda.

• Anonym (Hm)

Håret blir ytterst sällan fett när de är bara 1år gamla, inte ens när de är 5-6 blir det flottigt som hos vuxna. :)

Min andra son var likadan, det började runt 1 och lugnade sig framåt 2. Idag är han 5, och undviker ändå helst att duscha om han får bestämma och det mest för att han inte gillar att blöta huvudet och få vatten/schampo i ögonen.
    Men han blir iaf inte hysterisk när vi tvättar hans hår :) det är kortklippt så han brukar få komma undan med att bara skölja det ibland med :)

Men mellan 1 till 2 så var varje dusch en KAMP! Han betedde sig som om vi försökte dränka honom! Så vi duschade bara i nödfall ungefär :/ bada gick dock bra...

• Anonym (no poo)

Det är schampo som gör håret flottigt, det undviker jag helt och kommer inte utsätta mitt barn för det heller. Finns samma ingredienser som i biltvätt och det får inte spolas ner i vanlig brunn när man tvättar bilen.. säger en del om hur starkt det är!! Balsam räcker utmärkt ibland (fett löser fett) och vatten ibland.

Försök leka fram det. Simskola har funkat för oss. Även bada ihop med kusinerna så blir det roligt. Tvinga aldrig utan lek fram i små steg! "Kan du tvätta magen?, kan du tvätta pannan?, kan du tvätta håret?" Osv.

har funkat för oss men alla är olika, testa dig fram!

• tuzzla

Har ni en badbalja? Ställ den i duschen isf och låt honom sitta och plaska. Försök få honom att lägga sig ner på rygg eller blöt en tvättlapp och torka/skölj håret med den.

"Bädda" med handduk på diskbänken, låt barnet ligga på rygg och skölj ur håret med vatten i kupad hand.

Så har jag löst det när mina varit hysteriskt rädda för vatten i ansiktet.

Svar på tråden Vad händer om jag inte tvättar barnets hår?