• Sephora

Present till 6-årig tjej?

Ja, som rubriken lyder! :) 
    Har en 7-årig pojke själv och är liiiiite osäker på vad en tjej i ungefär samma ålder kan tänkas bli glad för. Tar tacksamt emot förslag!

• Svar på tråden Present till 6-årig tjej?
  • StevenDiese

Monster high, frostprylar. Gör-det-själv armband. Pennfacks-kit. Hårpryttlar.

• elyse

Pysselsaker från Panduro. Ett fint smyckesskrin från Indiska. En söt ram från Gallerix.

• Flickan och kråkan

Nu har jag bara killar, men om vi inte känner barnet i fråga väldigt väl så tycker jag generellt att saker att göra/pyssla med passar utmärkt till såväl killar som tjejer. Panduro .

• Sockervaddspinnen

Ska hon börja skolan nu?

Då tipsar jag om skolrelaterade saker - typ pennskrin som hon får måla själv, sudd, glitterpennor, fin skrivbok, ryggsäck, gympapåse.

• alexs mamma

Både pojkar å flickor är barn å min erfarenhet som mamma å förskollärare är att vi vuxna ser större skillnader mellan dem än barnen själva gör. Mina två pojkar har aldrig lekt med annat än pysselgrejer å skrivböcker etc. Å många flickor som jag känner älskar fotbollar radiostyrda bilar etc. Så varför göra så stor skillnad? De flesta barn jag känner gillar böcker å spel sportartiklar som badmintontalangen bollar piltavla hängmatta etc annars är olika typer av aktiviteter en bra ide som biobiljetter, bowling, lekland, äventyrsbad etc. Som sagt gör det inte så komplicerat det är inte könet som avgör vad barnet gillar att leka med det är tidigare erfarenhet, omgivningen, anlag och förmågor snarare än det som sitter mellan benen...

• Sockervaddspinnen
    alexs mamma skrev 2015-08-08 23:10:42 följande:

Både pojkar å flickor är barn å min erfarenhet som mamma å förskollärare är att vi vuxna ser större skillnader mellan dem än barnen själva gör. Mina två pojkar har aldrig lekt med annat än pysselgrejer å skrivböcker etc. Å många flickor som jag känner älskar fotbollar radiostyrda bilar etc. Så varför göra så stor skillnad? De flesta barn jag känner gillar böcker å spel sportartiklar som badmintontalangen bollar piltavla hängmatta etc annars är olika typer av aktiviteter en bra ide som biobiljetter, bowling, lekland, äventyrsbad etc. Som sagt gör det inte så komplicerat det är inte könet som avgör vad barnet gillar att leka med det är tidigare erfarenhet, omgivningen, anlag och förmågor snarare än det som sitter mellan benen...

Min son skulle inte uppskatta en docka, smink, smyckespyssel eller Lego Friends.

Hans bästa tjejkompis skulle inte bli glad för Jake och Piraterna-leksaker, Lego Chima, Lego Ninjago eller piratsvärd.

Upp till tre års ålder så brydde han sig inte nämnvärt, då lekte han med allt. Tjejkompisen lekte med allt upp till ungefär fem års ålder.

Numera leker de väldigt olika när de leker inomhus. Utomhus är de lika - går på äventyrsjakt, bakar sandkakor, gungar, osv.
  • alexs mamma
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-08 23:22:21 följande:
    Min son skulle inte uppskatta en docka, smink, smyckespyssel eller Lego Friends.

Hans bästa tjejkompis skulle inte bli glad för Jake och Piraterna-leksaker, Lego Chima, Lego Ninjago eller piratsvärd.

Upp till tre års ålder så brydde han sig inte nämnvärt, då lekte han med allt. Tjejkompisen lekte med allt upp till ungefär fem års ålder.

Numera leker de väldigt olika när de leker inomhus. Utomhus är de lika - går på äventyrsjakt, bakar sandkakor, gungar, osv.
    Å mina söner är och har inte varit intresserade av något av det du räknade upp. Inte för att de är pojkar det är ju inte snoppen/snippan som leker med sakerna utan det är oftast de föreställningarna som finns i samhället om vad respektive kön bör leka med å som vi vuxna präglar på våra barn sedan tidig ålder.... Mina barn har lekt med olika saker beroende på vilja kompisar de lekt med. De skapar lekar utefter intresse å individ/grupp...
  • Sockervaddspinnen
    alexs mamma skrev 2015-08-09 22:55:36 följande:

Å mina söner är och har inte varit intresserade av något av det du räknade upp. Inte för att de är pojkar det är ju inte snoppen/snippan som leker med sakerna utan det är oftast de föreställningarna som finns i samhället om vad respektive kön bör leka med å som vi vuxna präglar på våra barn sedan tidig ålder.... Mina barn har lekt med olika saker beroende på vilja kompisar de lekt med. De skapar lekar utefter intresse å individ/grupp...

Nej, det är inte snoppen som leker med sakerna (för övrigt den mest korkade kommentar jag läst på länge), men man är pojke för mer än snoppen vettu.

Innan jag fick min son, så var jag lika övertygad som du. Faktum är att upp till min son var cirka 2,5-3 år, så var jag övertygad då han lekte lika mycket med sin docka, som sitt kök, liksom garaget och verktygen.

Men omkring 2,5-3 års ålder så ändrades det och han lekte enkom med dinosaurier, flygplan (inte så mycket med bilar), och framförallt sina verktyg.

Då tror du säkert att han blev påverkad av kompisar på förskolan? - Fel. Han gick inte på förskola då, han började långt senare.

Blev han påverkad av kompisar? - Nej, för det första så lekte vi endast med kompisar utomhus och för det andra så hade han i princip endast tjejkompisar på den tiden.

Så hur förklarar du det då?

TV? - Fel där med. Det enda han fick se på youtube i den åldern, var pedagogiska siffer,- bokstavs,- färg- och formprogram.

Det ÄR mer än snopp och snippa som skiljer pojkar och flickor.

Eller hur förklarar du denna hen annars? Hon (tidigare han) mår på riktigt dåligt över att "vara född i fel kropp". Säg till en transperson att kön inte finns, att det är en social konstruktion, så kommer du att bli uppläxad!

• Ungoliant

Jag hade blivit superledsen om jag fått dockor, smink eller smyckespussel när jag var sex. Jag älskade turtles, riddare och utelek.

TS vad säger din son att hon är intresserad av?

• MadHatter
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-10 07:41:00 följande:

Nej, det är inte snoppen som leker med sakerna (för övrigt den mest korkade kommentar jag läst på länge), men man är pojke för mer än snoppen vettu.

Innan jag fick min son, så var jag lika övertygad som du. Faktum är att upp till min son var cirka 2,5-3 år, så var jag övertygad då han lekte lika mycket med sin docka, som sitt kök, liksom garaget och verktygen.

Men omkring 2,5-3 års ålder så ändrades det och han lekte enkom med dinosaurier, flygplan (inte så mycket med bilar), och framförallt sina verktyg.

Då tror du säkert att han blev påverkad av kompisar på förskolan? - Fel. Han gick inte på förskola då, han började långt senare.

Blev han påverkad av kompisar? - Nej, för det första så lekte vi endast med kompisar utomhus och för det andra så hade han i princip endast tjejkompisar på den tiden.

Så hur förklarar du det då?

TV? - Fel där med. Det enda han fick se på youtube i den åldern, var pedagogiska siffer,- bokstavs,- färg- och formprogram.

Det ÄR mer än snopp och snippa som skiljer pojkar och flickor.

Eller hur förklarar du denna hen annars? Hon (tidigare han) mår på riktigt dåligt över att "vara född i fel kropp". Säg till en transperson att kön inte finns, att det är en social konstruktion, så kommer du att bli uppläxad!

Menar du att din son är genetiskt betingad att leka med dinosaurier och flygplan?
  • Sockervaddspinnen
    Ungoliant skrev 2015-08-10 07:49:37 följande:

Jag hade blivit superledsen om jag fått dockor, smink eller smyckespussel när jag var sex. Jag älskade turtles, riddare och utelek.

TS vad säger din son att hon är intresserad av?

Även jag var intresserad av sånt som barn. INGEN och INGET påverkade mig, tvärtom, mamma försökte hela tiden med klänningar och gullgull. Men jag var inte sådan.

Dock var jag som flicka ovanlig pga det. Även i skolan så lekte jag endast med "pojksaker". Det fortsatte till 20-års ålder, ungefär, med att jag var mer grabbig än tjejig. Men som tjej var jag udda. Det var först i tonåren jag träffade på andra tjejer som också hade baggykläder, gillade vapen och läste Dragonball.

Men nu frågar hon om presenter specifikt till en tjej, varför man kan utgå från att hon är en normal (dvs genomsnittlig) tjej.

Är man osäker så fungerar ju allt som oftast Lego och sällskapsspel. Även böcker.
  • MadHatter

Om jag inte alls känner ett barn brukar uteleksaker eller pysselsaker funka bra - det brukar de flesta gilla ok i alla fall oavsett intressen i övrigt: gatukritor, såpbubblor, förstoringsglas/insektsletarkit, drake, textilpennor och en T-shirt (tex textilfärg som lyser i mörkret), ett pennskrin att Tova/måla, ett väggord/bokstav och hobbyfärg, loomarband som nämndes tidigare eller lite "skojiga" saker som ett fotoalbum som egentligen är ett kassaskåp, trollerilåda, detektivkit, experimentlåda osv.

• Sockervaddspinnen
    MadHatter skrev 2015-08-10 07:54:18 följande:

Menar du att din son är genetiskt betingad att leka med dinosaurier och flygplan?

Han är en pojke och gillar sådant som pojkar alltid gillat.

Vem byggde de första flygplanen? Vilket kön är överrepresenterat i pilotyrket? Racing? Arkeologi? Mekaniker?

Bakning? Hästsport? Konståkning? Florist?

Sedan finns det givetvis kvinnliga piloter också, samt manliga florister - men de tillhör undantagen.

Pojkar och flickor ÄR i regel olika. Och det SKA vara så. Det finns en anledning. Vi är djur, i grund och botten. Våra kön spelar en avgörande roll - och det inte enbart när det kommer till fortplantning.

Vad som däremot ÄR en social konstruktion, är frångåendet av det biologiska könet.
  • StevenDiese

*käkapopcornsmiley

I love it hur trådar spårar ur

• Sockervaddspinnen
    StevenDiese skrev 2015-08-10 18:25:57 följande:

*käkapopcornsmiley

I love it hur trådar spårar ur

Byt kanal, det händer inget mer här nu.
  • StevenDiese
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-10 20:39:08 följande:
    Byt kanal, det händer inget mer här nu.
    "Move on folks, here's nothing to see!"
  • Sephora

Det blev ett Monster High-hopprep. :) Jag gjorde det enkelt för mig och frågade helt enkelt mamman vad flickan skulle bli glad över att få!

Svar på tråden Present till 6-årig tjej?