• Lluiht

Krossade linfrö

Hjälp! Käkar typ varje dag krossade linfrö i min gröt. Snubblade nu över att det är giftigt och att gravida bör undvika det och i så fall äta hela för tarmens skull! Någon som vet mer om detta?! Tycker det stod väldigt luddigt på Livsmedelsverkets hemsida. Typ att en till två matskedar HELA var okej men att de krossade var värre angående cyanid, dock ingen rekommendation om hur mycket som gjorde det farligt liksom!

• Svar på tråden Krossade linfrö
  • Lluiht

Gäller det krossade eller hela då?

Drottningen70 skrev 2015-08-09 22:19:35 följande:

2-3 matskedar ger en påtalig exponering av cyanid.

• Lluiht

Jag har ätit kanske en tesked lite drygt medkokt i gröten som tillagas i micron. Vad kan ha hänt med min bebis? :(

Drottningen70 skrev 2015-08-09 22:25:42 följande:

Man ska inte äta krossade råa linfrön oavsett graviditet. Om det är den laxerande effekten man är ute efter är det bättre med hela. Om det är omegasyrorna rekommenderas andra källor.

• Lluiht

Men om man inte ska äta det känns det ju ändå oroligt :(

Drottningen70 skrev 2015-08-09 22:30:08 följande:

Inget alls med största sannolikhet.

• Lluiht

Räknas kokande av gröt i micron som upphettning? Det är ju liksom inga 200 grader med det bubblar ju

• Lluiht

Usch jag blir jättenervös nu... Fan att det ska vara så mycket man ska och inte ska.... Tänk om bebis har tagit skada av detta...

Drottningen70 skrev 2015-08-09 22:52:08 följande:

Minskar säkert mängden. Annars är det upphettning till 175-200 grader som rekommenderas.

Svar på tråden Krossade linfrö