• Lluiht

Krossade linfrö

Hjälp! Käkar typ varje dag krossade linfrö i min gröt. Snubblade nu över att det är giftigt och att gravida bör undvika det och i så fall äta hela för tarmens skull! Någon som vet mer om detta?! Tycker det stod väldigt luddigt på Livsmedelsverkets hemsida. Typ att en till två matskedar HELA var okej men att de krossade var värre angående cyanid, dock ingen rekommendation om hur mycket som gjorde det farligt liksom!

• Svar på tråden Krossade linfrö
  • Drottningen70

2-3 matskedar ger en påtalig exponering av cyanid.

• Lluiht

Gäller det krossade eller hela då?

Drottningen70 skrev 2015-08-09 22:19:35 följande:

2-3 matskedar ger en påtalig exponering av cyanid.

• Drottningen70

[quote=75618857][quote-nick]Lluiht skrev 2015-08-09 22:21:07 följande:[/quote-nick]Gäller det krossade eller hela då?

[/

Krossade. En alldeles för stor mängd alltså. Rekommendationerna är att inte alls äta krossat linfrö som ej är upphettat.

Vid upphettning så försvinner mycket av cyaniden.

• Drottningen70

Man ska inte äta krossade råa linfrön oavsett graviditet. Om det är den laxerande effekten man är ute efter är det bättre med hela. Om det är omegasyrorna rekommenderas andra källor.

• Lluiht

Jag har ätit kanske en tesked lite drygt medkokt i gröten som tillagas i micron. Vad kan ha hänt med min bebis? :(

Drottningen70 skrev 2015-08-09 22:25:42 följande:

Man ska inte äta krossade råa linfrön oavsett graviditet. Om det är den laxerande effekten man är ute efter är det bättre med hela. Om det är omegasyrorna rekommenderas andra källor.

• Drottningen70
    Lluiht skrev 2015-08-09 22:28:23 följande:

Jag har ätit kanske en tesked lite drygt medkokt i gröten som tillagas i micron. Vad kan ha hänt med min bebis? :(

Inget alls med största sannolikhet.
  • Lluiht

Men om man inte ska äta det känns det ju ändå oroligt :(

Drottningen70 skrev 2015-08-09 22:30:08 följande:

Inget alls med största sannolikhet.

• Margaux

What? Är det cyanid i linfrö??? Jag ger krossade linfrön till min 5 åring. Låter inte alls bra...

• Lluiht

Räknas kokande av gröt i micron som upphettning? Det är ju liksom inga 200 grader med det bubblar ju

• Drottningen70
    Margaux skrev 2015-08-09 22:33:55 följande:

What? Är det cyanid i linfrö??? Jag ger krossade linfrön till min 5 åring. Låter inte alls bra...

Sluta genast med det.
  • Drottningen70
    Lluiht skrev 2015-08-09 22:34:12 följande:

Räknas kokande av gröt i micron som upphettning? Det är ju liksom inga 200 grader med det bubblar ju

Minskar säkert mängden. Annars är det upphettning till 175-200 grader som rekommenderas.
  • Drottningen70

Kunskapen är nog väldigt låg även hos affärerna om detta.

För att inte tala om den exotiska roten cassava som nuförtiden ofta återfinns i grönsaksavdelningen. Hur många som får för sig att testa den vet att den innehåller blåsyra och måste tillredas på ett visst sätt liksom.

• Lluiht

Usch jag blir jättenervös nu... Fan att det ska vara så mycket man ska och inte ska.... Tänk om bebis har tagit skada av detta...

Drottningen70 skrev 2015-08-09 22:52:08 följande:

Minskar säkert mängden. Annars är det upphettning till 175-200 grader som rekommenderas.

• Nyfikna72

Allt sånt här modernt med fröer och hälsa och måbättre och allt vad det nu är blir ju gärna lite krystat för det är ju ingalunda så att man mår bättre eller blir friskare om man stoppar i sig sånt. Äter man varierat på ett normalt sätt så får man i sig allt man behöver och absolut ingenting blir annorlunda bara för man strör lite konstiga fröer på gröten varken för barn eller vuxna. Det främsta som sker är nog att försäljarnas plånböcker blir tjockare.

Svar på tråden Krossade linfrö