• Zeldis

Varför ok med abort vid våldtäkt?

Emellanåt hör jag åsikten att att abort borde förbjudas eller begränsas utom i vissa fall, bland annat vid våldtäkt eller incest. Kan någon förklara detta för mig? Antingen anser man att fostret är ett liv som mördas vid abort och då blir det ju inte mindre mord för att kvinnan blivit våldtagen. Eller är barn som kommit till genom våldtäkt mindre värda?

Alternativ så anser man inte att fostret är ett liv och då har man väl inte längre med saken att göra?

• Svar på tråden Varför ok med abort vid våldtäkt?
  • Drottningen70

Har frågat samma sak många gånger, men får inget svar. De blir bara arga. Samma sak när jag frågar varför det är ok med en abort men inte 5?

• Anonym (Lilly)

Abortmotståndarna brukar inte ha så logiska argument, de spelar mest på folks känslor. Lite som de religiösa. Alla är lika värda men...så rabblar de upp undantagen.

• Anonym (D)

Det skulle ge lidande för både mamman och barnet. Om jag var barnet skulle jag hellre bli aborterad om mamman blivit våldtagen och vänta på att bli till i en trevligare situation. Skulle inte vilja leva med vetskapen att min far var en våldtäktsman, att jag har de generna och att min mamma har trauman från min tillkomst och blir påmind när hon ser mig. Att jag är hälften av en människa som gjort henne så illa...

Var jag mamman skulle jag göra abort av samma anledning men från hennes synvinkel..

• Jennie med ie

Tycker man abort är okej efter våldtäkt men inte annars bygger man rimligen inte sin åsikt på värnande om det ofödda livet utan mer på sexualmoral och/eller "uppfostringsförsök" av de vuxna.

• Drottningen70
    Anonym (D) skrev 2015-08-10 18:37:47 följande:

Det skulle ge lidande för både mamman och barnet. Om jag var barnet skulle jag hellre bli aborterad om mamman blivit våldtagen och vänta på att bli till i en trevligare situation. Skulle inte vilja leva med vetskapen att min far var en våldtäktsman, att jag har de generna och att min mamma har trauman från min tillkomst och blir påmind när hon ser mig. Att jag är hälften av en människa som gjort henne så illa...

Var jag mamman skulle jag göra abort av samma anledning men från hennes synvinkel..

Hur kan DINA preferenser, vara ett skäl till att tycka att nån annan ska dö? Finns ju hur många människor som helst som lever med vetskapen om att de tillkom via våldtäkt. Lever lyckliga normala liv. Om du hellre skulle ha aborterats än födas blind, utan ben etc etc. Är det ett skäl till att nån annan ska aborteras? Varför är deras liv värt mindre än nån som tillkom i baksätet på en volvo en midsommar? Frågan handlar om varför det inte är ok med abort i andra fall, men vid våldtäkt?
  • Ego Lovers
    Anonym (Lilly) skrev 2015-08-10 18:14:41 följande:

Abortmotståndarna brukar inte ha så logiska argument, de spelar mest på folks känslor. Lite som de religiösa. Alla är lika värda men...så rabblar de upp undantagen.

Det logiska är väl att samlaget inte skett frivilligt och iom att alla barn har rätt till båda sina föräldrar skulle offret tvingas ha ett samarbete med sin våldtäktsman.
    Finns inget annat brottsoffer som skulle tvingas prata med sin förövare. Har man svårt att förstå det bästa för barnet att inte bli född i denna situation borde ju ta sig ytterligare en funderare.
  • Mascaraklumpar
    Zeldis skrev 2015-08-10 17:59:49 följande:

Emellanåt hör jag åsikten att att abort borde förbjudas eller begränsas utom i vissa fall, bland annat vid våldtäkt eller incest. Kan någon förklara detta för mig? Antingen anser man att fostret är ett liv som mördas vid abort och då blir det ju inte mindre mord för att kvinnan blivit våldtagen. Eller är barn som kommit till genom våldtäkt mindre värda?

Alternativ så anser man inte att fostret är ett liv och då har man väl inte längre med saken att göra?

Det handlar ju om vem man känner sympati för. När en kvinna blir våldtagen tycker de mer synd om henne än barnet, dessutom är det något som skulle kunna drabba dem själva. När en kvinna däremot slarvar med skydd hamnar sympatin hos barnet, kvinnan får skylla sig själv.

Man kan tycka att det är ologiskt, men de flesta av våra lagar är ju faktiskt baserade på känslor och moral snarare än logik.
  • Anonym (D)
    Drottningen70 skrev 2015-08-10 18:45:18 följande:

Hur kan DINA preferenser, vara ett skäl till att tycka att nån annan ska dö? Finns ju hur många människor som helst som lever med vetskapen om att de tillkom via våldtäkt. Lever lyckliga normala liv. Om du hellre skulle ha aborterats än födas blind, utan ben etc etc. Är det ett skäl till att nån annan ska aborteras? Varför är deras liv värt mindre än nån som tillkom i baksätet på en volvo en midsommar? Frågan handlar om varför det inte är ok med abort i andra fall, men vid våldtäkt?

Nu läser du vad du vill läsa. Orka!
  • Anonym (Lilly)
    Ego Lovers skrev 2015-08-10 18:45:20 följande:
    Det logiska är väl att samlaget inte skett frivilligt och iom att alla barn har rätt till båda sina föräldrar skulle offret tvingas ha ett samarbete med sin våldtäktsman.
    Finns inget annat brottsoffer som skulle tvingas prata med sin förövare. Har man svårt att förstå det bästa för barnet att inte bli född i denna situation borde ju ta sig ytterligare en funderare.
    Du tror på allvar att kvinnor som blivit våldtagna , gravida och behållit barnet har kontakt med gärningsmannen?

Jag har inte svårt att förstå att kvinnor vill göra abort efter en våldtäkt, det jag har svårt att förstå är varför man vill hindra andra kvinnor som blivit gravida men inte vill behålla barnet att behålla barnet. För det är så abortmotståndarna resonerar. 

De riktigt extrema säger ju tom att allt liv är heligt, och man aldrig ska få göra abort, oavsett skäl. 

Tror du på allvar att kvinnor och barn som lever i länder där abort är förbjudet har det bättre än kvinnor och barn som lever i tex Sverige? Tror du att det görs färre aborter i länder där det är förbjudet?

Aborter har genomförts i alla tider. Varför vill man begränsa legala och säkra aborter och istället få fler illegala/osäkra aborter? Vad är vinsten?
  • Drottningen70
    Anonym (D) skrev 2015-08-10 18:51:59 följande:

Nu läser du vad du vill läsa. Orka!

Eller så var det för svårt att svara på... Som vanligt :)
Svar på tråden Varför ok med abort vid våldtäkt?