Inlägg från: Gert |Visa alla inlägg
  • Gert

Nu är plåster rasistiska!

Svenska plåster är för ljusa och anklagas idag för rasism i ett inslag i statliga Sveriges Radio. Det är en vänsterpartist (go figure) som anklagar plåster för att vara rasistiska.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6228751

tinyurl.com/oq2vuww

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!
  • Gert
    Casslo08 skrev 2015-08-10 19:22:33 följande:

Haha! Ja, då får dom väl börja göra randiga plåster så alla etniciteter representeras :D

Regnbågsplåster som alla HBTQ-personer kan använda.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    LFZ82 skrev 2015-08-10 20:22:25 följande:

Rasistiskt är väl kanske att ta i, men det visar ändå att den vita hudtonen är norm och det bleka kallas alltid för "hudfärgat" trots att det finns en mängd hudfärger. Skulle det vara jobbigt om det fanns flera toner att välja på? Knappast.

Vithetsnormen nämner ju vänsterpartisten också. Allt är vita heterosexuella mäns fel.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    LFZ82 skrev 2015-08-10 20:22:25 följande:

Rasistiskt är väl kanske att ta i, men det visar ändå att den vita hudtonen är norm och det bleka kallas alltid för "hudfärgat" trots att det finns en mängd hudfärger. Skulle det vara jobbigt om det fanns flera toner att välja på? Knappast.

Vithetsnormen nämner ju vänsterpartisten också. Allt är vita heterosexuella mäns fel.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    LFZ82 skrev 2015-08-10 20:50:09 följande:
    Jag vill inte stämpla "vit kränkt man" på dig, men det är svårt. I det här fallet är du det. Normer uppkommer under lång tid och kan naturligtvis inte skyllas på enskild individ, men om du aktivt motarbetar en förändring- ja, då är det ditt fel.
    På vilket sätt menar du att jag aktivt motarbetar en förändring? Tvärtom vill jag ha förändring i samhället och det finns dom som motarbetar den förändringen, vad ska man kalla dom tycker du?
    Give ´em Hell!
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-08-11 09:48:26 följande:
    Det är fullt möjlig. Min erfarenhet är att det mest är ungar som konsumerar plåster och att det då snarare handlar om att de ska vara så synliga på huden som möjligt i stället för motsatsen.

Men det är reaktionen som är intressant. Hur fan kan man bli kränkt över ett förslag om fler färger på apotekets plåster.

Helt obegripligt!
    Ingen har väl blivit kränkt heller.

Det sjuka är att en människa anser att ljusa plåster och Apoteket är rasistiska och skyller det på vithetsnormen. Men det är ju en vänsterpartist som tycker så, vilket inte är förvånande.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    doge skrev 2015-08-11 20:53:47 följande:

Plåstren syns ju väldigt mycket på en "blek" person också, de är ju nästan orangea? Man har plåster för att stoppa blödningar..(?) 

"Det är pinsamt att vi inte har tänkt på det"; det handlar väl snarare om att det är ett icke-problem(?) 

Apoteket har antagligen vetat om det och tänkt på det längre men inte gjort någonting åt saken eftersom det är ett icke-problem, precis om du säger. 

Men...det är inte längre ett icke-problem eftersom allt som vänstern tycker är rasism är rasism och statlig media som också är vänster hakar på häxjakten på rasister. Det är därför Apoteket nu pudlar.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Tilja skrev 2015-08-11 21:01:54 följande:
    Jag är mycket intresserad av att höra dina motargument. Hur menar du att detta inte skulle vara rasistiskt?
    Jag är mer intresserad av att höra din argument hur plåster kan vara rasistiska.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-08-13 13:53:22 följande:
    Ja, det är snudd på ofattbart att Gertgänget ställer till ett sånt spektakel för en sådan skitsak.
    Har jag varit på nyheterna? Det har jag missat.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-08-13 20:20:31 följande:
    Det är väl ingen nyhet att sverigedemokrater gnäller, men lyckas man hitta någon som inte gnäller så kan det nog bli en kioskvältare av rang.

Nä, med Gertgänget syftade jag på dina följare här i tråden, alltså de som i likhet med dig upprörs över att apoteket ska börja sälja plåster i fler nyanserSolig
    Jag upprörs inte av det. Däremot upprörs jag över att det finns människor som tycker att ljusa plåster är rasistiska.
    Give ´em Hell!
Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!