• Anonym (nyexad)

Börja spara, men hur?

Hej FL!

Jag har börjat jobba i år efter att ha varit student i 6 år. Nu har jag en inkomst och har inte riktigt bestämt mig vad jag ska göra med den, men jag vill ha ett medvetet sparande. Hittills har jag sparat lite av det som blir över.

Söker bra tips på hur mycket jag bör spara, till vad samt i vilka former.

Inkomst efter skatt: ca 23500
    "Fasta" utgifter (=måsten), inklusive hyra, försäkringar, mat, CSN-lån etc: 12 000
    (Ej möbler, nöjen, resor, kläder)

Jag känner nog att jag inte vill spara allt som är kvar när jag betalat mina minimiutgifter. Vad tycker ni är lagom att spara och hur ska jag spara?

• Svar på tråden Börja spara, men hur?
  • Mascaraklumpar

Jag hade börjat med att spara 7000 i månaden och sett hur det kändes, och sen eventuellt justerat summan efter tre månader eller så.

• Jemp

Jag sparar allt utom 2000-3000 efter fasta kostnader. Till de fasta räknar jag dock även djurens löpande kostnader, gymkort etc.

Får ut knappt 19000 och sparar i snitt 4000 tror jag. För alltid över pengar till sparkontot så fort lönen kommer in så man inte råkar spendera det på nåt annat.

• Anonym (nyexad)

Tack för era svar. Föreslaget är 7000 =30% samt ca 21% vilket skulle bli 5000.

Jag funderar också på hur jag ska placera mina pengar och vad jag ska spara till.

Pensionssparande? (Långtid, ej i särskilda pensionsfonder). Aktier eller fonder?
    Framtida kontantinsats? (Kanske vill köpa en bostad på 4-5 års sikt så kanske lite mindre risk. Sparkonto eller fonder?

Är det svårt att spara i aktier? Jag har aldrig testat.

• Anonym (me)

skulle ha två sparanden. Ett längre som till bostad, bil, pension. Sen skulle jag ha fört över pengar som du inte behöver använda nu som kan gå till tandläkaren, kläder, saker till hemmet och resor.
    Om vi säger att du har 6 tusen över så hälften på varje konto. har du 7 tusen över så kanske 3 tusen på lång och 4 på kort spar. 

• Anonym (Hur jag gjorde)

Beror ju på vad pengarna ska gå till. Planerar du hus/bostadsrätt? Hur mycket kostar det där du bor? Hur prioriterar du fritidsintressen? Hur ser din garderob/möbler/bil ut (du kanske behöver prioritera sådant ibörjan)? Hur stabil är din tjänst?

Jag hade som singel efter studierna typ inga möbler, vettiga kläder (beroende på var man jobbar) eller bil. Så jag prioriterade det först, men hade sparpengar till de.

Sedan hade jag fasta kostnader på runt 10 000 och fick 20 000 efter skatt. Sparade 2000 och hade kul för 8000. Först satsade jag på idrott och ännu mer kläder, senare resor istället för idrott. Jag ville ha kul, men samtidigt lite sparat.
    Även om det inte är så mycket, så håller man det blir det ju typ en miljon tills pension. Men ska du köpa bostad kanske du bör spara mer.
    På min ort är bostadsrätterna billiga och mitt jobb mycket säkert, hade inga planer på hus.

Pensionssparade är dumt med de regler som finns idag.

Jag har sparat i fonder. Försöker vara lite smart, Var lite puckad tidigare och förlorade typ 30 % av pengarna, men har gått bra sista 2 åren. Så när det ser ut att gå nedåt har jag låg risk och när det går uppåt högre risk (för kanske 1/3 av pengarna och lite spridda). Men har ju jobbat upp endel att jobba med. Mina låg risk fonder är så låg risk att de inte går nedåt..., kollar också av men jämna mellanrum. Har nästan inget på sparkonto

• Anonym (nyexad)

Jag skulle gärna vilja köpa hus eller större lägenhet på kanske 5 års sikt, just nu bor jag i en ganska trevlig hyreslägenhet. Idag kostar en bostad motsvarande det jag vill ha 3-4 miljoner. Om jag köper bostad kommer jag få 500 000 i arv efter farfar i insats av mina föräldrar (vet att jag är jättelyckligt lottad). Inga planer på att skaffa bil.

Det lutar lite åt att spara 6000/månad fördelat på följande:

1000 kr till resor/större nöjen
    1500 till större möbler, typ säng/soffa
    500 långtidsspar/ospecat
    3000 insats till lägenhet

• Anonym (Blupp)

Tänk på att du har varit student i 6 år, vilket innebär att du ligger efter många år med pensionssparandet. Investera långsiktigt i aktier via Avanza. Gå på magkänsla, läs på och lägg inte alla ägg i samma korg. Köp inte aktier eller fonder via banken så slipper du de onödiga avgifterna. Om du ska köpa fonder så är indexfonder att föredra. Sedan skulle jag lägga undan en summa pengar till pensionen på ett helt vanlig sparkonto för att undvika beskattning. De pengarna kan du omplacera senare när tiderna är bättre.

• Anonym (Sparamer)

Jag håller med föregående talare. Spara via Avanza / Nordnet då "vanliga" banker har för höga avgifter på ex. courtage (kostnad per affär om du köper aktier). Spara i fonder/aktier men procentuellt efter hur snart du kan tänkas behöva använda pengarna. Om du behöver dem inom 5 år hade jag inte sparat mer än 50 % i fonder/aktier. Sprid riskerna (ex. 25 % globalfond, 10 % tillväxt, 25 % Sverigefond etc.). Kolla upp förvaltningsavgifterna då dessa varierar väldigt (kostnad som fondbolaget tar ut för att förvalta fonden). Lägg in bevakning på aktier och priset du är beredd att betala så håller du koll på när aktierna är köpvärda. Just nu är aktiemarknaden i Sverige övervärderad pga. ränteläget så avvakta köp tills aktiekurserna gått ner (ofta efter utdelning under våren).

Jag har nettoinkomst på 28 000:- och har fasta utgifter på 10 000:-. Har 5000:- till mig själv/mat. Resten sparas (5000:- vanligt sparkonto pga. kortsiktigt sparande och 8000:- i aktier/fonder hos Avanza som är långsiktigt sparande).
    Lycka till!

• Anonym (Sparamer)

Jag håller med föregående talare. Spara via Avanza / Nordnet då "vanliga" banker har för höga avgifter på ex. courtage (kostnad per affär om du köper aktier). Spara i fonder/aktier men procentuellt efter hur snart du kan tänkas behöva använda pengarna. Om du behöver dem inom 5 år hade jag inte sparat mer än 50 % i fonder/aktier. Sprid riskerna (ex. 25 % globalfond, 10 % tillväxt, 25 % Sverigefond etc.). Kolla upp förvaltningsavgifterna då dessa varierar väldigt (kostnad som fondbolaget tar ut för att förvalta fonden). Lägg in bevakning på aktier och priset du är beredd att betala så håller du koll på när aktierna är köpvärda. Just nu är aktiemarknaden i Sverige övervärderad pga. ränteläget så avvakta köp tills aktiekurserna gått ner (ofta efter utdelning under våren).

Jag har nettoinkomst på 28 000:- och har fasta utgifter på 10 000:-. Har 5000:- till mig själv/mat. Resten sparas (5000:- vanligt sparkonto pga. kortsiktigt sparande och 8000:- i aktier/fonder hos Avanza som är långsiktigt sparande).
    Lycka till!

• Anonym (nyexad)

Hej igen och tack för era tips. Kom precis hem från en semesterresa men ska ta tag och titta på mitt sparande under augusti som ett löfte till mig själv!

• Diabetikern Jojo

Du behöver ju "fickpengar" att röra dig med under månaden! Innan vi fick barn hade vi 4000:- var efter alla räkningar var betalda och resten sparades! Nu har vi 2000:- var och sen går saker och kläder till barnen från en annan pott! Men det blir mycket sparat iaf och det känns bra och vi känner inte att vi saknar något!

Den del av de sparade pengarna som sitter på sparkontot är ju dessutom en buffert för oförutsedda utgifter medans den del som sparas i fonder förblir ett mer långvarigt sparande!

Eftersom vi skött vår ekonomi såhär väldigt länge så kunde vi lägga helt nytt tak med våra buffertpengar när taket började läcka in osv. När vi flyttade ihop (för flera år sedan) så skaffade vi varsitt ICA-kort som var kopplade till varandra och i början av månaden förde vi över pengar som täckte hela matkostnaderna för månaden och på så vis hade vi lite mer kontroll på utgifterna! Det är ju en bra idé att göra så även om man bara är en person i hushållet!

• Anonym (nyexad)
    Diabetikern Jojo skrev 2015-08-16 20:49:51 följande:

Du behöver ju "fickpengar" att röra dig med under månaden! Innan vi fick barn hade vi 4000:- var efter alla räkningar var betalda och resten sparades! Nu har vi 2000:- var och sen går saker och kläder till barnen från en annan pott! Men det blir mycket sparat iaf och det känns bra och vi känner inte att vi saknar något!

Den del av de sparade pengarna som sitter på sparkontot är ju dessutom en buffert för oförutsedda utgifter medans den del som sparas i fonder förblir ett mer långvarigt sparande!

Eftersom vi skött vår ekonomi såhär väldigt länge så kunde vi lägga helt nytt tak med våra buffertpengar när taket började läcka in osv. När vi flyttade ihop (för flera år sedan) så skaffade vi varsitt ICA-kort som var kopplade till varandra och i början av månaden förde vi över pengar som täckte hela matkostnaderna för månaden och på så vis hade vi lite mer kontroll på utgifterna! Det är ju en bra idé att göra så även om man bara är en person i hushållet!

Tack för din input. Jag tänker att om jag sparar 6000 har jag ca 5500 kvar till nöjen, kläder, diverseutgifter och liknande. Det borde räcka som fickpengar känns det som?

Jag och sambon sparar alla kvitton och så skriver vi in våra utgifter och jämkar alla gemensamma utgifter i slutet på månaden. Dock har vi inte gemensamma kort eller bankkonton eller så. Jag har ganska bra koll på vad jag lägger pengar på idag för jag har skrivit in allt i Excel sen 2008, men däremot har jag inte gjort en budget i den meningen att jag sagt att "såhär mycket vill jag lägga på detta".
  • Anonym (nyexad)

Nu har jag börjat ta tag i det och gjort som så att jag har:

500 kr i "pensions"/långsiktigt spar i Avanza Zero
    1000 kr i kortsiktigt resesparande på sparkonto (0,8% ränta) i nischbank
    3000 kr i bospar i räntefonder (0,2% avgift) hos min bank
    1500 kr i möbel"spar" på min bank (0% ränta)

Ser inte riktigt möbelkontot som ett sparande, utan mer som en uppdelning av kostnaden per månad. Vi kommer behöva köpa säng och andra dyrare möbler och att det är kvar på min bank med dålig ränta är för att då kan jag flytta över pengarna bums. Om ett år när möbler är inköpta kommer nog dessa också hamna hos Avanza.

Jag är lite osäker på hur man bäst gör med bostadssparandet. Dels eftersom det är svårt att säga när vi kommer köpa något (kan vara mellan 2-5 år), dels känns både bostads- och börsmarknaden lite osäker. Sedan så innebär ju ett bostadsköp att man behöver använda pengarna vid en specifik tidpunkt. Ska titta på indexfonder som någon tipsade om (Avanza har ju en del man kan välja)

• mammalovis

Under det första året hade jag nog sett till att arbeta upp en buffert på motsvarande 2 a-kassemånader eller mer om jag skulle bli arbetslös eller till oförutsedda större utgifter t ex tandläkare, glasögon, tv, dator mm. Det har varit min överlevnad när vikariat har tagit slut och det har blivit några veckor innan nästa har börjat och lönen/a-kassan har kommit ikapp. Nu kanske du sitter i en säker båt och inte behöver tänka så, men tänkte ändå skicka med dig tanken. I ert fall kan det ju handla om även planerade möbelköp.

Just nu innehåller kontot mer än så, men då har vi ett planerat bilköp i höst där det kanske behövs lite extra utöver det lån som är tänkt. Sedan borde jag fixa nya glasögon och vi en nyare syskonvagn hade varit skönt, så där försvinner några tusen. Föräldraledigheten kan också kräva lite större svängrum än budgeterat vissa månader. Att ha bil är ju också alltid en osäkerhetsfaktor som plötsligt kan smälla till med utgifter. Annars borde jag väl också tänka på liknande tips som du har fått här i tråden.

Svar på tråden Börja spara, men hur?