Diabetikern Jojo skrev 2015-08-16 20:49:51 följande:
Du behöver ju "fickpengar" att röra dig med under månaden! Innan vi fick barn hade vi 4000:- var efter alla räkningar var betalda och resten sparades! Nu har vi 2000:- var och sen går saker och kläder till barnen från en annan pott! Men det blir mycket sparat iaf och det känns bra och vi känner inte att vi saknar något!
Den del av de sparade pengarna som sitter på sparkontot är ju dessutom en buffert för oförutsedda utgifter medans den del som sparas i fonder förblir ett mer långvarigt sparande!
Eftersom vi skött vår ekonomi såhär väldigt länge så kunde vi lägga helt nytt tak med våra buffertpengar när taket började läcka in osv. När vi flyttade ihop (för flera år sedan) så skaffade vi varsitt ICA-kort som var kopplade till varandra och i början av månaden förde vi över pengar som täckte hela matkostnaderna för månaden och på så vis hade vi lite mer kontroll på utgifterna! Det är ju en bra idé att göra så även om man bara är en person i hushållet!
Tack för din input. Jag tänker att om jag sparar 6000 har jag ca 5500 kvar till nöjen, kläder, diverseutgifter och liknande. Det borde räcka som fickpengar känns det som?
Jag och sambon sparar alla kvitton och så skriver vi in våra utgifter och jämkar alla gemensamma utgifter i slutet på månaden. Dock har vi inte gemensamma kort eller bankkonton eller så. Jag har ganska bra koll på vad jag lägger pengar på idag för jag har skrivit in allt i Excel sen 2008, men däremot har jag inte gjort en budget i den meningen att jag sagt att "såhär mycket vill jag lägga på detta".