Asylsökande utförde knivattacken i Västerås.
Vilket får mig att tänka på om det finns kopplingar till IS.
Vilket får mig att tänka på om det finns kopplingar till IS.
Konstigt att ingen har skyllt på SD än. Det brukar ju media göra när det handlar om våld mot asylboenden och tiggare. Om media ska var konsekvent borde de skylla den här attacken på regeringen. Men media är ju inte konsekvent.
Lite underligt att personer som påståtts ha flytt från krig eller förföljelse, eller något annat, knivmördar folk när de är i Sverige. Gärningsmannen/männen får säkerligen svenskt medborgarskap efter avtjänat straff - om de nu får ett straff över huvud taget. De kanske kan skylla på krigsskador och få ett lindrigare straff. Någon utvisning blir det inte tal om.
Kanske var det ett desperat rop på hjälp inför ett utvisningsbeslut som de var helt övertygade om skulle leda till en dödsdom i hemlandet, och där ett 14-årigt fängelsestraff i Sverige är närmast paradiset jämfört med utsikten att skickas hem till döden.
Jag börjar nu att tro att det har med IS att göra. På videon där han grips så skriker han något som kan tydas som Allahu Akbar. Sen finns det en bild på brottsoffret som är tagen utanför fönstret och på bilden ser det ut som att huvudet ligger separerat från kroppen.
Det här är sjukt!
När ska Stefan Löfven hålla tal eller kommer han göra samma misstag som Fredrik Reinfeldt och vänta i en vecka efter terrordådet?
Man kan i alla fall konstatera med 90% säkerhet att om SD fått bestämma hade de här människorna aldrig befunnits sig i Sverige.
Undrar om gärningsmannen/männen kommer bli åtalade för hatbrott?
Tragiskt och patetiskt att vissa försöker vinna främlingsfientliga poäng på den här tragiska händelsen.
Ivar Arpi är klockren här.
"Tänk dig att du är anhörig till de mördade och går in på DN.se. Då är det dessa tre rubriker du möts av."

twitter.com/Ivarpi/status/631172734916141056

I tråd efter tråd försöker sverigedemokrater förklara att de inte är rasister, att de är som alla andra men bara mer medvetna om de problem invandringen för med sig.
Inget kan få mig att bättre förstå vilken avgrund som skiljer sverigedemokrater från andra när man gör politisk propaganda av två mord på Ikea.
Visst, det kanske bara är några anonyma förutom Gert och driver28 och den vars inlägg togs bort som så till den milda grad saknar spärrar att de inte drar sig för att utnyttja morden på Ikea som en politisk plattform.
"Välkommen till det nya Sverige, vad mer finns det att tillägga, folk ville ha hit våldsverkare från hela världen.
Så gnälla i efterhand på resultat av det är en smula korkat, fast det var i och för sig tanken från första början..."
Reaktionen på morden visar med all önskvärd tydlighet rasismens behov av att skuldbelägga ett utpekat kollektiv för enskilda personers gärningar.
Det är inte så längesen det var en pappa som mördade sin dotter i Uppsalatrakten någonstans. Jag minns att jag funderade på hur reaktionerna skulle ha sett ut om det inte hade visat sig vara en blond svensk som utförde dådet.
Jimmie Åkesson är det enda som vågar kommentera morden. Jimmie gör statsministerns jobb med svetsaren är tyst som en mus.
sdkuriren.se/jimmie-akessons-tankar-kring-tragedin-i-vasteras/