• Anonym (Slarvmajas mamma)

Min dotter har slarvat bort sin och kompisens mobil, hur mycket ska vi betala?

Min dotter var i stallet med sin kompis för några dagar sen. Dotters skulle passa kompisens mobil när hon red iväg. Tyvärr glömde min dotter båda mobilerna när hon var i hagen intill och någon tog båda två. Nu funderar vi på hur mycket vi bör ersätta kompisen med. Vi har drulleförsäkring så min dotter får en ny minus självrisk. Vi tänkte stt vi får betala självrisken för kompisen också men det visade sig att de inte har någon drulleförsäkring. Vi kollade upp och mobilen beräknas vara värd ca 4000 nu. Hur mycket tycker ni vi ska erbjuda oss att betala?

• Svar på tråden Min dotter har slarvat bort sin och kompisens mobil, hur mycket ska vi betala?
  • Sabina

eftersom er dotter tog ansvaret, så blir det ert ansvar att betala tillbaks hela summan. 
    kanske lät hårt, men kanske ta det ifrån er dotters månadspeng för att betala hälften och ni betalar hälften. 
    vännen ska inte behöva betala för något fel er dotter gjorde.

• Maria 434

Självklart ska ni betala ny telefon till dotterns kompis och låta er dotter jobba ihop till sin nya mobil så hon lär sig nåt om sakers värde.

• Anonym (Maja)

Vore jag kompisarna förälder skulle jag inte förvänta mig nån ersättning och tycker väl därför att erbjuda en enklare mobil eller självrisken vore generöst.

• Anonym (Inte alls!)

Är barnen under 15 skulle jag inte betala något alls. Det kanske låter hårt, men man kan inte lämna över ansvaret för något så dyrt på en sådan liten, inte ens om man är barn själv.

Är det äldre hade jag ringt försäkringsbolaget och frågat vad de skulle ha ersatt mobilen med och betalat den summan. Då får man ersättningsvärde!

• Anonym (Maja)
    Anonym (Inte alls!) skrev 2015-08-12 15:34:26 följande:

Är barnen under 15 skulle jag inte betala något alls. Det kanske låter hårt, men man kan inte lämna över ansvaret för något så dyrt på en sådan liten, inte ens om man är barn själv.

Är det äldre hade jag ringt försäkringsbolaget och frågat vad de skulle ha ersatt mobilen med och betalat den summan. Då får man ersättningsvärde!

Det tycker jag var rimligt resonerat. Rimligtvis bör det finnas något kontor eller liknande på ridskolan där man kan lämna in sin mobil. Så handlar det om mindre barn anser jag att föräldrarna till kompisen har största ansvar för att mobilen förvaras säkert.
  • Sabina
    Anonym (Inte alls!) skrev 2015-08-12 15:34:26 följande:

det är ändå föräldrarnas ansvar att berätta för sin dotter att inte ta ansvar hon inte klarar av,
  • Anonym (Inte alls!)
    Sabina skrev 2015-08-12 15:38:48 följande:
    det är ändå föräldrarnas ansvar att berätta för sin dotter att inte ta ansvar hon inte klarar av,
    Men så kan man ju inte resonera?!

Barn vet sällan vad de klarar och inte klarar, det är ju lite det som begreppet "omogen" innebär. Man tror att man kan allt, men klarar det inte sedan. Därför kan man inte ta ansvar för det som man inte kan ta ansvar för.
  • Anonym (Maja)
    Sabina skrev 2015-08-12 15:38:48 följande:

Jag tycker ansvaret är störst hos den vars barn äger en dyr pryl att se till att barnet tar hand om den på ett säkert sätt.
  • MajaVira

Kolla med försäkringsbolaget om er ansvarsförsäkring täcker den andra tjejens mobil.

• KanDetHändaNu
    Maria 434 skrev 2015-08-12 15:31:31 följande:

Självklart ska ni betala ny telefon till dotterns kompis och låta er dotter jobba ihop till sin nya mobil så hon lär sig nåt om sakers värde.

Håller med Maria, och om hon behöver ha en telefon så ger ni henne en gammal telefon med knappsats, så får hon spara ihop till en ny själv, då kommer hon antagligen vara mer försiktigt sen.
Svar på tråden Min dotter har slarvat bort sin och kompisens mobil, hur mycket ska vi betala?