Voluptuous Shalimar skrev 2015-08-14 15:10:05 följande:
Såklart är det svärmor som tänker åt helsike fel.
Sen måste jag ju säga att det var helt idiotiskt att lägga massa smycken i ett kassaskåp som tydligen stod löst och gick att bära iväg. Bättre nästan att lägga grejerna under madrassen, ju. Man tänker sig ju knappast att inbrottstjuven står och försöker lirka upp låset och ifall det inte lyckas så "äsch, då!" och så lämnar han kassaskåpet i garderoben...

Det var ett jättestort kassaskåp som blev uppbrutet på något vis så dom bar inte iväg med det.
Det går inte att förklara för svärmor att hon tänker fel hur jag än försöker. Sen tycker min man, hennes son alltså, att svärmor har lite rätt och tycker att väninnan kanske kunde ha betalat något. Han tycker inte det är helt självklart att väninnan inte ska betala något alls. Knäppgökar!!!
Anonym (tjena) skrev 2015-08-14 13:25:45 följande:
Ni som tycker dottern med familj ska köpa en ny telefon: Låter som en bra idé att låta andra ta hand om ens grejor då. Lite som en gratis försäkring - blir den tappad eller stulen har jag själv inget ansvar för det är ju kompisen som har hand om den = kompisens ansvar att ersätta den.
Nej, om man ber någon om en tjänst och något går snett får man bita i det sura äpplet om något går fel. Det hade varit annorlunda om kompisen hade använt en betalservice att passa hennes telefon, då har man rätt att kräva ersättning. Dottern har inte gjort detta med flit; hon blev ju av med sin egen telefon i samma veva. Det hade även varit annorlunda om dottern hade bett att få låna kompisens telefon och sedan blivit av med den. Solklart ansvar. Men nu gjorde hon ju kompisen en tjänst.
Håller med dig! Se bara på min svärmor som tycker att väninnan ska ersätta henne för hundratusentals kronor för att hon hade ett inbrott. Helt sjukt ju! Ger du dina saker till någon annan för att "ta hand om" så får du skylla dig själv.