• Anonym (Slarvmajas mamma)

Min dotter har slarvat bort sin och kompisens mobil, hur mycket ska vi betala?

Min dotter var i stallet med sin kompis för några dagar sen. Dotters skulle passa kompisens mobil när hon red iväg. Tyvärr glömde min dotter båda mobilerna när hon var i hagen intill och någon tog båda två. Nu funderar vi på hur mycket vi bör ersätta kompisen med. Vi har drulleförsäkring så min dotter får en ny minus självrisk. Vi tänkte stt vi får betala självrisken för kompisen också men det visade sig att de inte har någon drulleförsäkring. Vi kollade upp och mobilen beräknas vara värd ca 4000 nu. Hur mycket tycker ni vi ska erbjuda oss att betala?

• Svar på tråden Min dotter har slarvat bort sin och kompisens mobil, hur mycket ska vi betala?
  • Poison82

Visst får man väl ersättning för stöld? Det är ju det detta handlar om. Din dotter har ju inte haft sönder telefonerna eller slarvat bort dom utan dom blev stulna! Borde man inte på något vis kunna kolla vilka som var i stallet vid den aktuella tidpunkten? Känns ju inte som att det är någon främling direkt som bara trampat in

• asta66
    Anonym (??) skrev 2015-08-13 02:25:23 följande:

Av vissa komentarer jag läst blir jag lite irreterad. Många som skriver att dottern ska betala (vilket jag kan hålla med om), men ni menar på att det är för att att hon ska lära sig värdet på saker. ALLA kan väl glömma? de handlar väl inte om att man är respektlös mot sina saker. Jag är 34 år har både haft sönder 2 utav mina iphones varav tappat bort en. Även nycklar och annat viktigt har jag tappat bort, för att jag är glömsk och lägger saker på ställen utan att tänka mig för. Det är fel att bestraffa för något man inte rår för!!

Jag tycker att det är bra att lära sig att ta konsekvensen av sina handlingar. Och att lära sig tänka efter.
    Sen undrar jag om inte kompisens föräldrar har en hemförsäkring som täcker det mesta.
  • Anonym (mrs)
    Axe skrev 2015-08-12 17:37:31 följande:

Självklart betalar ni vad en ny likadan kostar. Inte vad den var värd när den försvann.

• Anonym (Dyrt)
    Poison82 skrev 2015-08-13 07:00:24 följande:

Visst får man väl ersättning för stöld? Det är ju det detta handlar om. Din dotter har ju inte haft sönder telefonerna eller slarvat bort dom utan dom blev stulna! Borde man inte på något vis kunna kolla vilka som var i stallet vid den aktuella tidpunkten? Känns ju inte som att det är någon främling direkt som bara trampat in

Även om det är stöld så räknas det antagligen som grov oaktsamhet att glömma mobilerna och att försäkringen därför inte gäller.
    girlnah skrev 2015-08-12 23:57:22 följande:
    Nej. Slarvmaja tog ju emot kompisens mobil, därmed tar hon på sig ansvaret av mobilerna. Hon hade lika gärna kunnat tacka nej, men nu sa hon ja till ansvaret.
    Nu kanske hon inte alls lika gärna kunde tackat nej, det kunde betytt att de blev ovänner eller att det inte blev någon ridning den dagen. Barn kan knappast förväntas göra lika rationella beslut som vuxna.

Om mobilen hade kostat 10 000 kr eller om det var en kamera för 20 000 kr, hade det varit lika rimligt?

Man kan inte ge dyra saker till barn och förvänta sig att andra barn ska kunna ta ansvar för dessa och sedan dessutom ersätta dessa dyra statusprylar  om de försvinner.
  • Anonym (mrs)
    Anonym (Slarvmajas mamma) skrev 2015-08-12 15:18:38 följande:

Min dotter var i stallet med sin kompis för några dagar sen. Dotters skulle passa kompisens mobil när hon red iväg. Tyvärr glömde min dotter båda mobilerna när hon var i hagen intill och någon tog båda två. Nu funderar vi på hur mycket vi bör ersätta kompisen med. Vi har drulleförsäkring så min dotter får en ny minus självrisk. Vi tänkte stt vi får betala självrisken för kompisen också men det visade sig att de inte har någon drulleförsäkring. Vi kollade upp och mobilen beräknas vara värd ca 4000 nu. Hur mycket tycker ni vi ska erbjuda oss att betala?

Jag tycker att ni ska betala så mycket som kompisens mobil är värd i dagsläget.

• Pentagram

Omständigheterna i övrigt, typ hur välbeställda är de andra föräldrarna, hur är relationen mellan barnen och kommer den att påverkas av det hela osv kan påverka mitt beslut men i grunden skulle jag inte bekymra mig om att ersätta det andra barnets mobil. Ansvaret för den andra flickans mobil kan inte läggas över på min dotter, hon är för ung. Vad mig anbelangar är det på den andra flickans föräldrars ansvar att de låtit sin dotter ha en mobil och de får sinsemellan diskutera fram en lösning (skall de sucka och köpa en ny bara, dra in flickans månadspeng e d).

• driver28

När jag läst och funderat så tycker jag nog att familjerna får stå för sitt. Kompisen och er dotter skrev ju knappast kontrakt med servicenivå och viten i dubbla kopior när hon lämnade mobilen till er dotter. Sånt kan hända. Hade hon slagit sönder den med en sten med flit hade det varit en annan sak. Sedan får ni själva bestämma vad för mobil ers barn ska ha istället.

Jag vet att saker går sönder eller försvinner. Mitt barn får alltid nöja sig med att ärva mina gamla mobiler, även om det är ganska bra grejor. Kanske dags att uppgradera din mobil istället? :)

• Rixa
    Anonym (hej) skrev 2015-08-12 17:23:37 följande:

Var och en ansvarar för sina egna prylar. I det här fallet blir det att var och en av familjerna ansvarar för sitt egna barns saker eftersom barnen är såpass unga.

Om man ger en 14-åring en mobil får man vara medveten om att den kan komma bort. Om man sedan vill försöka uppfostra barnet att inte tappa bort saker är det fritt fram men man kan inte lägga över kostnaden för risken på andra.

Jag skulle aldrig på fullt allvar lita på en 14-åring med min mobil. Och skulle inte heller kräva några pengar av 14-åringen eller dennes föräldrar om min mobil försvann. Skulle tänka att jag fick skylla mig själv som lämnat över ansvaret för en dyrbar pryl på ett barn. Därför tycker jag inte heller att den här 14-åringens föräldrar kan kräva några pengar av ts.

Precis så tänkte jag oxå. Var och en ansvarar över sina grejor. Tycker inte ni ska betala något alls.

Nu är det ju ni själva som erbjudit er och inte de andra som krävt så då får ni väl lägga en summa ni själva tycker är rimlig. Men jag förstår inte det här med drulleförsäkringen. Telefonerna är stulna. Drulle täcker om man tappar i sjön, sätter sig på nåt, kör över med bilen osv. Men stöld polisanmäler man och får ersättning genom annat. 
    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (hej) skrev 2015-08-13 01:21:47 följande:
    Säg att en kompis ber om att få ställa saker i mitt förråd och huset sedan brinner upp. Säg vidare att jag saknar hemförsäkring bör jag då ersätta min kompis för de uppbrunna sakerna? Känns mer som om kompisen istället borde vara tacksam över att få ha lånat förrådsutrymme och försäkrat sig själv bara för säkerhets skull.
    Det här påminner om min svärmor som la ALLA sina smycken i hennes väninnas kassaskåp i 6 månader för att hon skulle ut och resa. Väninnan fick inbrott och allting försvann. Svärmor är förbannad och bröt kontakten (40 års vänskap) för att väninnan inte betalade svärmor i rena pengar vad hennes smycken var värda. Hon tyckte även att väninnan kunde ha tagit ut pengar på hemförsäkringen för svärmors smycken men det går ju inte då väninnan inte hade kvitton på svärmors smycken och det inte var väninnans egna smycken. Det är ju bedrägeri om väninnan skulle låtsas att det var hennes smycken för att få ut pengar och det förstår jag att hon inte ställer upp på. Vilket försäkringsbolag går på (även om det var sant i det här fallet) eller ska behöva betala ut för icke försäkrade personers lösgods som påstås ha haft dyra saker i någons hem? Självklart ska det inte gå till så.

Hur man än försöker förklara för svärmor att väninnan inte har gjort något fel så tycker svärmor att väninnan skulle ha gett hundratusentals kronor till svärmor eftersom att dom blev stulna ur hennes bostad. Hon menar på att väninnan hade ansvar för hennes smycken. Jag säger skyll dig själv som lämnar dina smycken hos någon annan. Ta hand om dina egna saker! Jag kan ju inte vara ensam om att tycka att svärmor får skylla sig själv som inte la smyckena i ett bankfack eller tog hand om dom själv? Väninnan har ingen skuld i det här tycker jag. Det ska bli intressant att höra vad ni andra tycker!
  • Anonym (Toy)
    girlnah skrev 2015-08-12 23:57:22 följande:

Nej. Slarvmaja tog ju emot kompisens mobil, därmed tar hon på sig ansvaret av mobilerna. Hon hade lika gärna kunnat tacka nej, men nu sa hon ja till ansvaret.

Tycker du det är föräldrarnas fel, när barnvakten tappar bort deras barn?

Givetvis inte. Det är slarvmajas fel.

Nu var det ju inte slarvmaja som tjuvade mobilerna. Och den andra tjejen frågade inte ens efter sin mobil!
  • FrauCasio
    Anonym (Svärmor) skrev 2015-08-13 15:35:05 följande:

Det här påminner om min svärmor som la ALLA sina smycken i hennes väninnas kassaskåp i 6 månader för att hon skulle ut och resa. Väninnan fick inbrott och allting försvann. Svärmor är förbannad och bröt kontakten (40 års vänskap) för att väninnan inte betalade svärmor i rena pengar vad hennes smycken var värda. Hon tyckte även att väninnan kunde ha tagit ut pengar på hemförsäkringen för svärmors smycken men det går ju inte då väninnan inte hade kvitton på svärmors smycken och det inte var väninnans egna smycken. Det är ju bedrägeri om väninnan skulle låtsas att det var hennes smycken för att få ut pengar och det förstår jag att hon inte ställer upp på. Vilket försäkringsbolag går på (även om det var sant i det här fallet) eller ska behöva betala ut för icke försäkrade personers lösgods som påstås ha haft dyra saker i någons hem? Självklart ska det inte gå till så.

Hur man än försöker förklara för svärmor att väninnan inte har gjort något fel så tycker svärmor att väninnan skulle ha gett hundratusentals kronor till svärmor eftersom att dom blev stulna ur hennes bostad. Hon menar på att väninnan hade ansvar för hennes smycken. Jag säger skyll dig själv som lämnar dina smycken hos någon annan. Ta hand om dina egna saker! Jag kan ju inte vara ensam om att tycka att svärmor får skylla sig själv som inte la smyckena i ett bankfack eller tog hand om dom själv? Väninnan har ingen skuld i det här tycker jag. Det ska bli intressant att höra vad ni andra tycker!

Jag tycker vänninan var snäll som ens tog emot smyckena. Men självklart är det inte hennes ansvar att betala din svärmor.

Tycker din svärmor är dum som förstör en 40-årig vänskap.
  • Dejtande

Hej, 
    Bifogad länk är nästan på samma tema och kan kanske vara till hjälp. Kolla även på skadeståndslagen så får du mer input. Lagen säger att det kräver uppsåt eller vårdslöshet. Vårdslösheten får ju bedömas efter vad som är rimligt utifrån dotterns ålder. Sen står det i andra kapitlet att ersättningen ska jämkas efter den minderårigas förmåga. Föräldern är inte ersättningsskyldig om det inte rör sig om ett brott eller en kränkning (kommer inte ihåg kapitlet).

lawline.se/answers/skadestandsansvar-for-en-15-aring

Så bedöms det att hon varit vårdslös så är det rimligt att hon betalar efter förmåga.

• Anonym (Svärmor)
    FrauCasio skrev 2015-08-13 16:30:50 följande:
    Jag tycker vänninan var snäll som ens tog emot smyckena. Men självklart är det inte hennes ansvar att betala din svärmor.

Tycker din svärmor är dum som förstör en 40-årig vänskap.
    Fattar inte heller hur svärmor kan tycka att väninnan ska betala. Obestämd

Vad lär vi oss av det här? Gör aldrig en tjänst åt någon eller förvara något dyrbart för då kan vännen kräva dig på pengar sen om något går snett.
  • dessan59

För det första skulle tjejerna ta ansvar över sina egna mobiler. Och vi som har haft barn i den åldern vet att dom har huvudet under armen! Dom glömde allt, speciellt mina tjejer! A, jag glömde...., men jag tycker att det är bra om din dotter får arbeta för en ny mobil, och den andra flickans mobil får ni tyvärr betala för är jag rädd. Kolla hur mycket den var värd och hur gammal den var. sen om det finns skåp i stallet eller där det finns möjlighet att låsa in, så är det ju bättre.

• Anonym (tjena)

Ni som tycker dottern med familj ska köpa en ny telefon: Låter som en bra idé att låta andra ta hand om ens grejor då. Lite som en gratis försäkring - blir den tappad eller stulen har jag själv inget ansvar för det är ju kompisen som har hand om den = kompisens ansvar att ersätta den.

Nej, om man ber någon om en tjänst och något går snett får man bita i det sura äpplet om något går fel. Det hade varit annorlunda om kompisen hade använt en betalservice att passa hennes telefon, då har man rätt att kräva ersättning. Dottern har inte gjort detta med flit; hon blev ju av med sin egen telefon i samma veva. Det hade även varit annorlunda om dottern hade bett att få låna kompisens telefon och sedan blivit av med den. Solklart ansvar. Men nu gjorde hon ju kompisen en tjänst.

• Voluptuous Shalimar
    Anonym (Svärmor) skrev 2015-08-13 15:35:05 följande:

Såklart är det svärmor som tänker åt helsike fel. 

Sen måste jag ju säga att det var helt idiotiskt att lägga massa smycken i ett kassaskåp som tydligen stod löst och gick att bära iväg. Bättre nästan att lägga grejerna under madrassen, ju. Man tänker sig ju knappast att inbrottstjuven står och försöker lirka upp låset och ifall det inte lyckas så "äsch, då!" och så lämnar han kassaskåpet i garderoben... Foten i munnen
  • Anonym (Svärmor)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-08-14 15:10:05 följande:
    Såklart är det svärmor som tänker åt helsike fel. 

Sen måste jag ju säga att det var helt idiotiskt att lägga massa smycken i ett kassaskåp som tydligen stod löst och gick att bära iväg. Bättre nästan att lägga grejerna under madrassen, ju. Man tänker sig ju knappast att inbrottstjuven står och försöker lirka upp låset och ifall det inte lyckas så "äsch, då!" och så lämnar han kassaskåpet i garderoben... Foten i munnen
    Det var ett jättestort kassaskåp som blev uppbrutet på något vis så dom bar inte iväg med det.

Det går inte att förklara för svärmor att hon tänker fel hur jag än försöker. Sen tycker min man, hennes son alltså, att svärmor har lite rätt och tycker att väninnan kanske kunde ha betalat något. Han tycker inte det är helt självklart att väninnan inte ska betala något alls. Knäppgökar!!!
    Anonym (tjena) skrev 2015-08-14 13:25:45 följande:
    Ni som tycker dottern med familj ska köpa en ny telefon: Låter som en bra idé att låta andra ta hand om ens grejor då. Lite som en gratis försäkring - blir den tappad eller stulen har jag själv inget ansvar för det är ju kompisen som har hand om den = kompisens ansvar att ersätta den.

Nej, om man ber någon om en tjänst och något går snett får man bita i det sura äpplet om något går fel. Det hade varit annorlunda om kompisen hade använt en betalservice att passa hennes telefon, då har man rätt att kräva ersättning. Dottern har inte gjort detta med flit; hon blev ju av med sin egen telefon i samma veva. Det hade även varit annorlunda om dottern hade bett att få låna kompisens telefon och sedan blivit av med den. Solklart ansvar. Men nu gjorde hon ju kompisen en tjänst.
    Håller med dig! Se bara på min svärmor som tycker att väninnan ska ersätta henne för hundratusentals kronor för att hon hade ett inbrott. Helt sjukt ju! Ger du dina saker till någon annan för att "ta hand om" så får du skylla dig själv.

• elefantis

Men herregud. Jag skulle aldrig förvänta mig att ni skulle betala för mitt barns telefon. Det skulle vi självklart betala själva, spelar ingen roll om någon skulle passa den åt henne eller inte.

• Voluptuous Shalimar
    Anonym (Svärmor) skrev 2015-08-14 16:29:52 följande:
    Det var ett jättestort kassaskåp som blev uppbrutet på något vis så dom bar inte iväg med det.

Det går inte att förklara för svärmor att hon tänker fel hur jag än försöker. Sen tycker min man, hennes son alltså, att svärmor har lite rätt och tycker att väninnan kanske kunde ha betalat något. Han tycker inte det är helt självklart att väninnan inte ska betala något alls. Knäppgökar!!!
    Anonym (tjena) skrev 2015-08-14 13:25:45 följande:

Håller med dig! Se bara på min svärmor som tycker att väninnan ska ersätta henne för hundratusentals kronor för att hon hade ett inbrott. Helt sjukt ju! Ger du dina saker till någon annan för att "ta hand om" så får du skylla dig själv.

Snålsvärmor som inte skaffade ett bankfack. Har man smycken för flera hundra tusen så skaffar man ett bankfack om man ska åka bort en längre tid (eller ett kassaskåp som är fastgjutet eller liknande). 
  • Anonym (Svärmor)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-08-14 16:42:59 följande:
    Snålsvärmor som inte skaffade ett bankfack. Har man smycken för flera hundra tusen så skaffar man ett bankfack om man ska åka bort en längre tid (eller ett kassaskåp som är fastgjutet eller liknande). 
    Jag är inte bombsäker men jag tror att hon hade ett bankfack faktiskt så man kan ju undra varför hon inte la det där istället. Hur som helst är det helt sjukt att hon tycker att väninnan ska ersätta henne.
Svar på tråden Min dotter har slarvat bort sin och kompisens mobil, hur mycket ska vi betala?