• tikki masala

Gah! Vaknar hela tiden på natten!

Min son är 13 månader och han vaknar typ tre gånger på natten för att äta. Jag håller just nu på att bli galen. Men om jag försöker låta bli att ge honom mat så skriker han och skriker och skriker. Vad ska jag göra? Tips? 

• Svar på tråden Gah! Vaknar hela tiden på natten!
  • isolande

Eller ge inte upp, håll ut och amma inte på 3-4 nätter och utvärdera sedan. Vill man ändra något får man räkna med protester. Han är över ett år och behöver inte äta på natten.

• Dijon

Min 12-månaders vaknar varannan timma ungefär fortfarande för att snutta. Men det handlar ju inte om hunger såklart. Jag låter det varar  så ett tag till, vill inte sluta amma riktigt ännu. Tror inte det kommer bli bättre förrän jag slutar.

• tikki masala

Nu ammar jag inte längre utan han får en flaska med ersättning. (han är mjölkallergisk så han dricker pepticate om det spelar någon roll) Men han dricker ju en hel flaska varje gång.

• Alexi

Ett tips är att göra maten på natten mindre god. Dvs mindre och mindre pulver successivt i samma mängd vatten.

Men det förutsätter ju att han äter ordentligt på dagen så att han inte får för mycket av sitt dagsbehov på natten.

• tikki masala

Ja han äter ju bra på dagen. frukost en portion gröt, lunch ca 2 dl mat, mellanål en portion gröt igen, lunch ca 2 dl mat. sen innan läggdags kan han äta ca 150-200ml ersättning. Det anser ju jag är bra. Men han ligger ju samma på sin kurva. undrar om jag tar bort något på natten måste jag ge honom ännu mera mat på dagen då? Det skulle han ju inte orka.

• isolande
    tikki masala skrev 2015-08-17 20:46:09 följande:

Ja han äter ju bra på dagen. frukost en portion gröt, lunch ca 2 dl mat, mellanål en portion gröt igen, lunch ca 2 dl mat. sen innan läggdags kan han äta ca 150-200ml ersättning. Det anser ju jag är bra. Men han ligger ju samma på sin kurva. undrar om jag tar bort något på natten måste jag ge honom ännu mera mat på dagen då? Det skulle han ju inte orka.

Hehe, min 8-månaders käkade mer än vad din 13-månaders gör... Behöver de och vill äta så kan det gå ner mkt mer än det du beskriver ;)
  • tikki masala

Är det sant? ???? jag har försökt att mata sonen mera på dagen men då bara han spottar ut maten. Jaja. Jag får väl stå ut med detta ett tag till. Ibland orkar jag och ibland inte.

• isolande

I ettårsåldern:

1 stor portion gröt till frukost
    stor tallrik med yoghurt och fruktmos till mellis
    1 stor burk mat eller motsvarat hemlagat och en stor burk fruktmos till lunch
    smörgås till mellis
    samma om lunchen till middag
    250 ml välling innan läggdags.

Barnet var inte överviktigt alls.

Svar på tråden Gah! Vaknar hela tiden på natten!