Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

    Jag är ickebinär transperson, fråga mig vad du vill!

    Får du förståelse för det?


    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Aniiee
    Anonym (hen/den) skrev 2015-08-13 22:22:30 följande:
    Jag har inte direkt kommit ut för personer som inte är insatta. Inte orkat ta den striden. Men mina vänner och andra i valda sociala sammanhang respekterar det och kallar mig det jag vill. Dock finns det mycket okunskap om trans även inom hbtq-världen vilket gör att det är sällan det känns helt tryggt. Och det är ofta det skrattas och skämtas och hatas kring ordet "hen" vilket ju blir personligt för mig. Det är inget jag har för kul liksom, det är på riktigt. Så både ja och nej.
    Jag förstår dig.  Det tar ganska lång tid att komma ut. Ge dig själv tid.

    När det gäller ordet "hen" så tycker inte jag heller om det ordet, även om jag är en "hen", strikt. Diskussionerna kring det är ingenting jag tar personligt, jag vet att det inte är riktat mot mej, utan mot ett "fånigt" litet ord. Men vill du bli kallad för hen så är det bra om det respekteras.

    Diskussionen om hur många som ångrar sin könskorrigering är en slags missuppfattning. Man måste tänka på eftersläpet och hur man gått till väga för att tillåta könskorrigering för både 10, 20 och 30 år sedan, och ännu tidigare. Det var vanligare förr att folk ångrade sig (50% är siffror från USA), därför att man i sin "vänlighet/jämställdhets"-iver godkände könskorrigeringar till höger och vänster med minimal utredning innan. Ett tag i vissa stater kunde man i princip gå in på en klinik och säga "hej, jag vill byta kön" och komma ut en timme senare med bokad operation inom en månad. Så siffrorna stämmer, för sin tid. Idag gör man inte så, färre personer godkänns efter flera års långa utredningar och färre ångrar sig.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Aniiee
    Anonym (hen/den) skrev 2015-08-13 23:02:23 följande:
    Enda anledningen till att jag skulle känna mig tveksam kring ordet "hen" är det för att det är sånt rabalder kring det. SOM OM det är någonting en får TYCKA någonting om! Nej, det är bara att respektera, det är upp till var och en att välja sitt eller sina pronomen. Och jag är inte "en hen", jag är en ickebinär person med hen som pronomen. Vilket är ditt pronomen?

    Tack för upplysning kring könskorrigeringar!
    Mitt pronomen är vilket som personen som säger det tycker passar. Inget knussel =) Folk får kala mig "den" eller "det" om de vill. Men jag föredrar nog "du" eller "Aniiee". Det är inte så där jättekul eller för den delen vanligt att folk pratar över huvudet på mig. Sen är det nog skillnad mellan mig som androgyn/gender fluid/mulitgender (vilket jag nu ska kalla det) och på någon som är "fel kön i fel kropp" så att säga. För mig spelar det liksom inte så stor roll vad någon kalla mig, det blir ändå alltid rätt. För de flesta transpersoner jag känner blir det alltid fel. Eller åtminstone häften av gångerna. 

    Man får tycka vad man vill om ord. Det man inte får göra är kränka människor. Vill du omnämnas hen så ska det respekteras, de betyder inte att jag behöver tycka om ordet. Naturligtvis kommer jag använda hen om dig, av respekt för dig, ändå, även om jag inte tycker om det ordet. Precis som jag skulle kalla dig för Ulla om du heter det, även om jag inte tycker om namnet Ulla.

    Any time, om upplysningarna =P
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Aniiee
    Anonym (hen/den) skrev 2015-08-13 23:28:17 följande:
    Jag förstår vad du menar med pronomen osv, jag känner så ibland men inte alltid. Har dock vänner där det kvittar eller allt eller inget funkar så jag är med på hur du menar!

    Sant, det är respekten som är det viktiga! Jag menade nog mer att det inte är okej att debattera emot ordet eftersom det är respektlöst mot människor som har det som pronomen. Vad en tycker inuti sig själv är en sak, men att förlöjliga och osynliggöra är inte alls okej.
    Vi är helt överens =P
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Aniiee
    Anonym (Okej) skrev 2015-08-14 12:27:32 följande:

    Vad har gjort att du hatar att tillhöra ett kön?

    Känner du attraktion till ALLA kön? (eller binärer?)

    Du skriver att du är androgyn och ibland boyish. Är du aldrig "girlish"?

    Känner du stark motvilja att tillhöra det kvinnliga könet som du har det biologiska könet till?

    Tror du att det kvinnliga könet är ETT sätt vara och att det inte finns olika kvinnligheter?


    Dum fråga för dum motfrågan: Vart har TS påstått sig hata att tillhöra ett kön? Och varför frågar du längre ned det du redan konstaterat? 

    Dum frågan nr två (fast din fråga var inte så dum): Varför skulle TS känna attraktion till mer än ett kön? Även bland transsexuella så är faktiskt heterosexualitet det absolut vanligaste.

    Det känns som jag har missat något......Foten i munnen
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Aniiee
    Anonym (hen/den) skrev 2015-08-14 19:06:15 följande:
    Jag är inte transsexuell och det är väl ganska vanligt att en är hbtq på flera sätt. :) Även om könsidentitet och sexualitet är två skilda saker! 

    Men tack för backning!
    Ja, jag uttryckte mig lite slarvigt. Måste tillstå att jag var absolut nyvaken när jag skrev, och inte helt med i huvudet. Sorry Solig (Ja, jag vaknar frekvent vid 13-tiden =P)
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Aniiee
    Mantrasina skrev 2015-08-14 19:13:36 följande:

    Tycker det är fantastiskt att både du, ts, och Aniiee, är öppna för frågor och vill förklara. Inte alla vill eller orkar utbilda andra, särskilt inte andra okända på avstånd!

    //CIS-kvinna med ett antal transpersoner och ickebinära i bekantskapskretsen, men demisexuell och hatar att det är ett totalt okänt begrepp och en läggning som behöver förklaras jämt och ständigt om jag ska kunna nämna det alls.


    TY Solig
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Aniiee

    Haha, jag vet inte om det är personlighets- generations- eller kulturkrock på G här (gissar på alla tre), men om jag skulle svara Gatenhielm så skulle mitt svar se aningens annorlunda ut än TS. Inte totalt, men aningens =P


    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Aniiee
    Gathenhielm skrev 2015-08-15 14:29:38 följande:
    Nu blev jag nyfiken på vad du hade svarat. Du är ju trots allt en av de vettigaste på hela forumet.
    Jag vill inte kapa TS tråd, men eftersom....
    Anonym (hen/den) skrev 2015-08-15 14:37:10 följande:
    Svara du också om du vill! :)
     (domo arigato) Så svarar jag =P 

    Mestadels var det väl TS svar, och framför allt ett enskilt element i det, som jag tänkte på. TS skriver "Ta reda på saker själv, använd inte andra som uppslagsverk." Jag säger istället: "Det finns inga dumma frågor, så fråga på". 

    Jag förstår TS, absolut. En del tycker att det är skitjobbigt att svara på ofta samma frågor om och om och om och om och.... Och man ska ABSOLUT som nyfiken tänka på tillfälle och sällskap. Alla frågor är inte välkomna alltid. Time and place. Så lite finkänslighet och försiktighet i nyfikenheten.

    Å andra sidan så kan man inte veta eller ens ta reda på något man inte vet om man inte har något att ta i, utgå ifrån. Om du vill lära känna mig och lära dig mer om vad för slags person jag är (i det här avseendet, då) det enda du får reda på om mig är att jag är transperson kommer det inte säga dig ett skvatt och om du börjar googla trans som paraplybegrepp så kommer du få en hel uppsjö ovidkommande information (om du ska lära dig något om mig), det mesta kommer handla om transsexuella och transvestiter, för det är det man får upp först och mest. Du kommer även få upp massor med listor på olika aspekter som du kan läsa vidare om. MASSOR. Du kommer bara bli förvirrad, fundersam och möjligtvis obekväm och inte VÅGA ställa frågor sen, för risken att säga fel saker, gissningar och obefogade antaganden. På det högre planet (trans i allmänhet) och vad det innebär så är frågorna bara ÄNNU viktigare. Det är superviktigt att föra en dialog, och i en dialog är frågor naturligt. DOCK, igen, viktigt att respektera tid och plats och person. Om någon undanber sig diskussionen ska man respektera det. Men det är också viktigt att den som undanber sig den är tydlig med om det gäller "just nu" eller "forever".

    Den här schismen kommer sig säkert dels av åldersskillnaden mellan mig och TS, antalet år vi varit tydliga om våra könsidentiteter gentemot omgivningen och hur vårt engagemang sett ut. Jag har varit politiskt aktiv i frågorna i 2/3 av TS liv (dock inte i Sverige), TS har bara haft ett år "på sig".

    Jag ska svara direkt (och mer) på Gatenhielms originalinlägg efter middagen.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
Svar på tråden Jag är ickebinär transperson, fråga mig vad du vill!