• Anonym (ledsen)

Förmodat missfall - finns något hopp?

Jag är/var i v 7. I förrgår kväll fick jag mer ont/mensvärk än tidigare (haft "lätt" mensvärk sedan plusset). Igår mitt på dagen såg jag blod på pappret när jag var på toa. Framåt 17-tiden blödde det lite mera. Sedan dess har jag bytt binda två gånger.

Åkte in till gynakuten efter samtal med 1177. De sa att jag förmodligen fått ett missfall, trots att jag inte blöder särskilt mycket. Jag trodde ett missfall skulle innebära åtminstone en större mängd blod. Jag ska tillbaka igen på måndag och kolla mitt blodvärde för "gravhormoner" som då ska ha sjunkit.

Men är allt hopp verkligen borta? Ibland hör man ju om missfall med mindre blödningar som "bara" varit blödningar? Hur vanligt är det? 

Famlar kanske efter hopp här när alla tecken visar på kört, men är så ledsen. :(

• Svar på tråden Förmodat missfall - finns något hopp?
  • Anonym (ledsen)

Nu har det slutat blöda. 4 bindor totalt... Väntan till måndag är olidlig.

• Anonym (Kanske)
    Anonym (Nattis) skrev 2015-08-15 09:15:03 följande:

Jag blödde lite v 8 men det visade sig inte bara någon fara' det kom då bara brunt blod, en gång lite rosa. Det är större risk om det är rött, färskt blod.

Det där är inte helt sant.
    Gynläkarna (inklusive en jag själv träffat vid ett missfall) säger ofta att de blir mer bekymrade av brunt blod. Färskt blod kan tyda på missfall, absolut, men även på sköra slemhinnor, retad livmodertapp, kärlbristningar, små moderkaksblösningar etc..som är harmlöst. Brunt blod däremot förekommer OFTA vid MA (missed abortion).
  • Tre döttrar

För att svara på din senaste fråga: Hur ser man ett mf på vul/ul?

Det man tittar på är om graviditeten ser ut att stämma med senaste mens och datum för positivt graviditetstest. Man tittar också på om graviditeten ser normal ut: finns där hjärtaktivitet, intakt hinnsäck, normalstort foster etc.

Det är inte säkert att missfall kan konstateras med en gång vid en första undersökning, ibland krävs en-två veckors väntan och sedan nytt UL för att se om graviditeten trots allt utvecklats i rätt riktning, eller om den helt uppenbart avstannat. Om missfallet skall behandlas medicinskt gör man (för det allra mesta) flera UL-kontroller med någon veckas mellanrum, för att utesluta alla eventuella tvivel.

• Tre döttrar

Vad gäller blödningar, det är verkligen aldrig svart eller vitt.. Går aldrig att bedöma utifrån själva blödningens utseende om den är farlig eller ej.

Jag hade ett MA mellan våra två första barn. Då hade jag enbart små bruna flytningar, kom aldrig någon färsk klarröd blödning alls. Det hade avstannat i vecka 6-7 någonting, och upptäcktes i vecka 11. Missfallet fick lov att sättas igång på medicinsk väg.

Med tredje barnet blödde jag färskt och klarrött varvat med rosaröda flytningar VARJE dag mellan vecka 6 och 10. Som en lättare mens ungefär. Den bebisen fyller snart ett år och tycks må prima!

Och så finns det kvinnor som inte blöder en droppe, och får en chock vid första tidiga ultraljudet då fostret visar sig ha legat dött i veckor.. Som sagt, det är aldrig svart eller vitt när det kommer till graviditet och barnafödande.

Det är trist och hemskt stressande med blödningar när man är gravid. Men det måste inte alltid innebära det värsta, inte ovillkorligen. Jag hoppas allt går vägen för dig, och att du får bra besked imorgon.

• Jag är bara jag

Jag har haft 2 MA. Vid det första blödde jag ingenting,inte minsta lilla spår. Utan VUL v.9+0 hade jag inte vetat alls att barnet var dött och hade kunnat gå rätt länge och inget hade hänt. Vid det andra blödde jag ganska mycket en sväng,det slutade,fick veta att jag var gravid (hade enbart tatt blodprov),började störtblöda några timmar efter beskedet,blödde i flera veckor totalt! Men VUL efter v.6 ger alltid besked.

• Anonym (ledsen)

Nu sitter jag och väntar på att läkaren ska ringa upp mig, lämnade blodprov halv nio. Kan inte fokusera. Har funderat hela helgen över om det känns annorlunda i kroppen (vet att jag inte borde det men går ju inte att låta bli). Undrar hur lång tid det tar innan de ringer upp. Helt ärligt så hoppas jag med hela mitt hjärta att dom haft fel och att vårt lilla mirakel fortfarande lever. 

• stepanova
    Anonym (ledsen) skrev 2015-08-17 10:51:56 följande:

Nu sitter jag och väntar på att läkaren ska ringa upp mig, lämnade blodprov halv nio. Kan inte fokusera. Har funderat hela helgen över om det känns annorlunda i kroppen (vet att jag inte borde det men går ju inte att låta bli). Undrar hur lång tid det tar innan de ringer upp. Helt ärligt så hoppas jag med hela mitt hjärta att dom haft fel och att vårt lilla mirakel fortfarande lever. 

jag tänkte just på dig, att var det inte idag du ska lämna blodprov! oj vad jag hoppas för din skull att allt är bra med erat mirakel! håller tummar och tår. uppdatera oss sen om du orkar! styrke kramar!
  • Anonym (ledsen)

Dom har fortfarande inte ringt. Jag har försökt ringa avdelningen direkt men kommer bara till telefonsvarare som uppmanar ringa igen imorgon. Har tom ringt växeln och bett dem ringa mottagningen, men de svarade inte där heller. Måste väl helt enkelt vänta, men känns fördjävligt att bli "bortglömd" i en sådan här fråga.

• Anonym (c)
    Anonym (ledsen) skrev 2015-08-17 15:51:23 följande:

Dom har fortfarande inte ringt. Jag har försökt ringa avdelningen direkt men kommer bara till telefonsvarare som uppmanar ringa igen imorgon. Har tom ringt växeln och bett dem ringa mottagningen, men de svarade inte där heller. Måste väl helt enkelt vänta, men känns fördjävligt att bli "bortglömd" i en sådan här fråga.

respektlöst, kanske svaret inte har kommit.
  • Anonym (ledsen)

Läkaren jag träffade i torsdags sa uttryckligen att de skulle höra av sig till mig idag så fort de såg svaren. Jag lämnade blodprovet på samma sjukhus och det var ett vanligt prov för graviditet så det är inget som tar tid. Jag förstår inte kommentaren om "respektlös"? Är det respektlöst att vilja veta om man bär på ett levande eller dött foster?

• Jag är bara jag
    Anonym (ledsen) skrev 2015-08-17 20:05:28 följande:
    Läkaren jag träffade i torsdags sa uttryckligen att de skulle höra av sig till mig idag så fort de såg svaren. Jag lämnade blodprovet på samma sjukhus och det var ett vanligt prov för graviditet så det är inget som tar tid. Jag förstår inte kommentaren om "respektlös"? Är det respektlöst att vilja veta om man bär på ett levande eller dött foster?
    c menade nog att det var respektlöst av sjukhuset att inte höra av sig. Jag tror snarare de inte hunnit få svaret. Hoppas på imorron då!
  • Anonym (c)
    Jag är bara jag skrev 2015-08-17 20:09:55 följande:
    c menade nog att det var respektlöst av sjukhuset att inte höra av sig. Jag tror snarare de inte hunnit få svaret. Hoppas på imorron då!
    jo, jag menade att det var extremt respektlöst av sjukhuset som inte har hört av sig till dig i en sån viktig fråga. du missuppfattade min kommentarGlad förlåt om jag uttröck mig dåligt!
    jag vet hur det känns att vara i din situation och jag håller alla tummar och tår att det är bra med dig och bebbenHjärta
  • Anonym (ledsen)

Okej. Tack. Gravidhormoner finns det i kroppen som ni märker... Dock numera färre än i torsdags kväll. Jag fick tag på avdelningen idag och bekräftat att värdena sjunkit. Sitter och gråter just nu.

Vårdpersonalen verkar helt oberörda och alla säger "att det är bra och att kroppen skött sig". Och även om jag vet och förstår vad de menar så går det inte att känna att det är bra! Den utmaningen jag och min man haft för att komma dit vi var i onsdags... Livet är så j***a orättvist.

Svar på tråden Förmodat missfall - finns något hopp?