Anonym (undrande) skrev 2015-08-15 10:45:16 följande:
Ok..ja. Men tog upp i höstas med honom att han kunde betala underhåll.. Han blir rasande och går till attack (verbalt) om jag nämner det. Jag har ju ALLA barnens barnbidrag... Så känns som att jag kanske inte har rätt till att kräva. Min särbo betalar dock underhåll och delar på alla aktiviteter och större inköp som cykel osv och mamman har barnbidragen där med..
Vi har en ganska bra relation för övrigt men när det kommer till pengar så är han sniken, han har pengar dessutom. Jag är glad om jag klarat mig, kräver inte mer än så.
Det som komplicerar det är ju att du har bb även för de barn som bor v/v. Egentligen borde ni dela på det och sen betala barnens kostnader efter förmåga (eftersom han tjänar mer/har större överskott bör han betala större andel). Men som jag förstå bidrar han inte till barnens försörjning (förutom mat och boende v/v) och då kan väl b/b sägas vara hans bidrag (dvs var och en betalar mat och bornde v/v och du betalar intressen, försäkringar, kläder mm för b/b) - men gissningsvis förlorar du på den uppdelningen.
Vad gäller stora barnet som bara bor hos dig bör ni ju ha en särskild överenskommelse/uträkning. Där bör han betala underhåll till dig. Hur man räknar ut det kan du se på FKs hemsida.
Underhållsbidrag förutsätter ju dock att man är överens om man stämmer på underhåll rättsligt.
Utan överenskommelse eller domstol är väl det enda du kan göra att söka underhållsstöd för äldsta men då finns ju risken att han kontrar med att begära halva b/b från FK för de andra barnen. (Jag är osäker på hur lätt det är att få igenom det).
Annars kanske han går med på att ni gör tvärtom gällande de yngre mot vad ni gör nu. Han får b/b och betalar allt förutom mat v/v när du har dem. Det tjänar su säkert på (under förutsättning att han köper saker till barnen förstås).