• Anonym (undrande)

Rätt till underhåll?

Någon som har erfarenhet eller vet...

Är skild sen ca ett år tillbaka. Vi har fyra barn. 3 av dom bor varannan vecka, den största bor hos mig men är hos sin pappa varannan helg. Men ibland inte det heller. JAg får alla barnbidrag och köper då i princip ALLA kläder. Har även minsta här lite mer varje vecka oxå, oftast.

Jag har inte krävt ngt underhåll då jag har barnbidraget men vad täcker det upp egentligen? MIn tonåring är ju det barnet som kostar mest av dem alla..

Barnens pappa tjänar 3 ggr så mkt som jag.. han ger sin stora flicka lite pengar ibland. Han sätter in 100 kr till henne i månadspeng och jag sätter in 500. Hon blir snart 13 år.

Som sagt, borde pappan betala underhåll eller ej?

• Svar på tråden Rätt till underhåll?
  • Alexi

Det är ju klart att han ska betala underhåll om hon i princip bor hos dig på heltid. Antingen gör ni upp om det mellan er eller så söker du underhållsstöd via fk.

• Anonym (Maria)

Självklart ska han det! Det ekonomiska ansvaret mellan föräldrar ligger, till skillnad från vad många tror, inte 50/50, utan procentuellt efter inkomst. Har han större inkomst ska han ta en större del av "smällen". Så är det.

Fram till dess att du har fått ordning på underhållsbidrag kan du söka underhållssstöd genom Försäkringskassan. Du kan få för ett barn, samt eventuellt för växelvis för de andra.

Räkna sedan genast på vad han SKA betala och gör en beräkning från det!!

Tänk dock på att allt han betalar redan nu dras av!

• Anonym (undrande)
    Anonym (Maria) skrev 2015-08-14 23:11:33 följande:

Självklart ska han det! Det ekonomiska ansvaret mellan föräldrar ligger, till skillnad från vad många tror, inte 50/50, utan procentuellt efter inkomst. Har han större inkomst ska han ta en större del av "smällen". Så är det.

Fram till dess att du har fått ordning på underhållsbidrag kan du söka underhållssstöd genom Försäkringskassan. Du kan få för ett barn, samt eventuellt för växelvis för de andra.

Räkna sedan genast på vad han SKA betala och gör en beräkning från det!!

Tänk dock på att allt han betalar redan nu dras av!

Alexi skrev 2015-08-14 23:09:16 följande:

Det är ju klart att han ska betala underhåll om hon i princip bor hos dig på heltid. Antingen gör ni upp om det mellan er eller så söker du underhållsstöd via fk.

Tack för svar... När vi satt hos advokaten innan skilsmässa så sa vi att jag skulle få barnbidraget eftersom jag har varit hemma med våra barn så många år och han kunnat jobba i sin chefsstege... Vi skulle ändå dela på barnens kläder osv. Det blev inte så. Han köper lite ibland, som nu ryggsäckar till 3 av dom. Men i det stora hela så betalar jag nästan alla kläder, skor, frisör osv.. Och stora tjejen bor hos mig som sagt.. varannan helg hos honom.. inte denna då hon inte villa åka med dom bort.

Men kan jag kräva underåll när jag har ALLA barnens barnbidrag?? Funderade ett tag på att dela barnbidraget och sen kräva underhåll men jag vet att han inte skulle handla kläder till barnen så jag skulle få göra det ändå. Jag betalade dessutom även hans barnomsorg på 1500 plus min då  hela förra hösten då han tyckte det var rätt eftersom jag hade barnbidragen.
    Stora flickan har bott hos mig hela tiden sen förra sommaren. hon är lite mer hos honom på loven iof.
  • JPT

Ja, självklart ska han betala underhåll. Det spelar ingen roll att du har barnbidragen. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-14 23:25:54 följande:
    Alexi skrev 2015-08-14 23:09:16 följande:

Tack för svar... När vi satt hos advokaten innan skilsmässa så sa vi att jag skulle få barnbidraget eftersom jag har varit hemma med våra barn så många år och han kunnat jobba i sin chefsstege... Vi skulle ändå dela på barnens kläder osv. Det blev inte så. Han köper lite ibland, som nu ryggsäckar till 3 av dom. Men i det stora hela så betalar jag nästan alla kläder, skor, frisör osv.. Och stora tjejen bor hos mig som sagt.. varannan helg hos honom.. inte denna då hon inte villa åka med dom bort.

Men kan jag kräva underåll när jag har ALLA barnens barnbidrag?? Funderade ett tag på att dela barnbidraget och sen kräva underhåll men jag vet att han inte skulle handla kläder till barnen så jag skulle få göra det ändå. Jag betalade dessutom även hans barnomsorg på 1500 plus min då  hela förra hösten då han tyckte det var rätt eftersom jag hade barnbidragen.
    Stora flickan har bott hos mig hela tiden sen förra sommaren. hon är lite mer hos honom på loven iof.
    Underhåll och barnbidrag har inte med varandra att göra. Barnbidraget räknas bort från underhållet, helt enkelt. Får du halvt barnbidrag får han betala mer i underhåll.

Jag är ensam mamma och har både underhåll och barnbidrag, det har de flesta!
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Maria) skrev 2015-08-14 23:29:45 följande:
    Underhåll och barnbidrag har inte med varandra att göra. Barnbidraget räknas bort från underhållet, helt enkelt. Får du halvt barnbidrag får han betala mer i underhåll.

Jag är ensam mamma och har både underhåll och barnbidrag, det har de flesta!
    hmm ja.. jag är ingen höginkomsttagare direkt så borde kanske se till att han betalar för sin dotter. Har känt att jag inte orkar bråka för det vet jag att jag skulle få göra. Han skulle gå i taket om jag nämnde underhåll... Bara att få honom att betala sin barnomsorg på  2500 var svårt.. motiberade det med att jag hade den stora flickan boende och köper allas kläder OCH betalar min barnomsorg..
  • Anonym (undrande)

förlåt.. barnomsorgen är på 1500 inte 2500

• Anonym (bibo)

Han kan göra avdrag på underhållet om han har henne 5 nätter i rad eller minst 6 nätter i månaden. Så det behöver du inte heller tänka på. Du behöver bara skriva under ett papper som han får fylla i och skicka in till försäkringskassan.

• Anonym (undrande)
    Anonym (bibo) skrev 2015-08-14 23:50:08 följande:

Han kan göra avdrag på underhållet om han har henne 5 nätter i rad eller minst 6 nätter i månaden. Så det behöver du inte heller tänka på. Du behöver bara skriva under ett papper som han får fylla i och skicka in till försäkringskassan.

Ok..ja. Men tog upp i höstas med honom att han kunde betala underhåll.. Han blir rasande och går till attack (verbalt) om jag nämner det. Jag har ju ALLA barnens barnbidrag... Så känns som att jag kanske inte har rätt till att kräva. Min särbo betalar dock underhåll och delar på alla aktiviteter och större inköp som cykel osv och mamman har barnbidragen där med..

Vi har en ganska bra relation för övrigt men när det kommer till pengar så är han sniken, han har pengar dessutom. Jag är glad om jag klarat mig, kräver inte mer än så.
  • Anonym (***)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-15 10:45:16 följande:
    Ok..ja. Men tog upp i höstas med honom att han kunde betala underhåll.. Han blir rasande och går till attack (verbalt) om jag nämner det. Jag har ju ALLA barnens barnbidrag... Så känns som att jag kanske inte har rätt till att kräva. Min särbo betalar dock underhåll och delar på alla aktiviteter och större inköp som cykel osv och mamman har barnbidragen där med..

Vi har en ganska bra relation för övrigt men när det kommer till pengar så är han sniken, han har pengar dessutom. Jag är glad om jag klarat mig, kräver inte mer än så.
    Klart han kan betala underhåll för äldsta flickan som bor hos dig.

Men om han kräver hälften av alla barnbidrag, vilket han har rätt till, så räkna på vad du tjänar på det.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (***) skrev 2015-08-15 10:52:18 följande:

Klart han kan betala underhåll för äldsta flickan som bor hos dig.

Men om han kräver hälften av alla barnbidrag, vilket han har rätt till, så räkna på vad du tjänar på det.

Ja det är väl lite så jag tänk, han kan ju kräva hälften av 3 barnbidrag åtminstone men han köper inga kläder till barnen. Jag som ser till att det finns hos oss båda. Tänker då att om vi delar på barnbidragen så skulle han inte köpa mer för det. Köper inte ens underkläder till dom. Tänkte ett tag att vi skulle dela på det och han betalar underhåll..nämnde det men då gick han med på att betala din barnomsorg åtminstone. Underhåll vill han inte betala..
  • MadHatter
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-15 10:45:16 följande:

Det som komplicerar det är ju att du har bb även för de barn som bor v/v. Egentligen borde ni dela på det och sen betala barnens kostnader efter förmåga (eftersom han tjänar mer/har större överskott bör han betala större andel). Men som jag förstå bidrar han inte till barnens försörjning (förutom mat och boende v/v) och då kan väl b/b sägas vara hans bidrag (dvs var och en betalar mat och bornde v/v och du betalar intressen, försäkringar, kläder mm för b/b) - men gissningsvis förlorar du på den uppdelningen.

Vad gäller stora barnet som bara bor hos dig bör ni ju ha en särskild överenskommelse/uträkning. Där bör han betala underhåll till dig. Hur man räknar ut det kan du se på FKs hemsida.

Underhållsbidrag förutsätter ju dock att man är överens om man stämmer på underhåll rättsligt.

Utan överenskommelse eller domstol är väl det enda du kan göra att söka underhållsstöd för äldsta men då finns ju risken att han kontrar med att begära halva b/b från FK för de andra barnen. (Jag är osäker på hur lätt det är att få igenom det).

Annars kanske han går med på att ni gör tvärtom gällande de yngre mot vad ni gör nu. Han får b/b och betalar allt förutom mat v/v när du har dem. Det tjänar su säkert på (under förutsättning att han köper saker till barnen förstås).
    N
  • MadHatter

Om man INTE stämmer på underhåll

• Anonym (undrande)
    MadHatter skrev 2015-08-15 11:04:35 följande:

Det som komplicerar det är ju att du har bb även för de barn som bor v/v. Egentligen borde ni dela på det och sen betala barnens kostnader efter förmåga (eftersom han tjänar mer/har större överskott bör han betala större andel). Men som jag förstå bidrar han inte till barnens försörjning (förutom mat och boende v/v) och då kan väl b/b sägas vara hans bidrag (dvs var och en betalar mat och bornde v/v och du betalar intressen, försäkringar, kläder mm för b/b) - men gissningsvis förlorar du på den uppdelningen.

Vad gäller stora barnet som bara bor hos dig bör ni ju ha en särskild överenskommelse/uträkning. Där bör han betala underhåll till dig. Hur man räknar ut det kan du se på FKs hemsida.

Underhållsbidrag förutsätter ju dock att man är överens om man stämmer på underhåll rättsligt.

Utan överenskommelse eller domstol är väl det enda du kan göra att söka underhållsstöd för äldsta men då finns ju risken att han kontrar med att begära halva b/b från FK för de andra barnen. (Jag är osäker på hur lätt det är att få igenom det).

Annars kanske han går med på att ni gör tvärtom gällande de yngre mot vad ni gör nu. Han får b/b och betalar allt förutom mat v/v när du har dem. Det tjänar su säkert på (under förutsättning att han köper saker till barnen förstås).

Ja, han tjänar bra mkt mer och köper inte mkt till barnen. Skulle vi dela på barnbidragen så skulle det bara vara en extra inkomst för honom eftersom han inte köper nåt till barnen.. Jag skulle handla som nu, vill att barnen ska ha det de alltid haft och bra kläder. Han bryr sig inte direkt om kläder å sånt.

Ja frågan är om jag ens orkar sätta igång ngt. Han kanske kan ge sin dotter lite mer månadspeng bara så blir d kanske bra.,

Tack för svar????
  • Anonym (undrande)

Alla frågetecken kommer av smilysar.. Gjorde en glad gubbe egentligen..

• Anonym (T)

Sök underhåll för stora flickan via försäkringskassan och se om han börjar tjafsa om barnbidraget. Blir det så att han kräver att få halva barnbidraget så behöver du tuffa till dig och sluta ge honom kläder. Köp det som behövs hos dig. Avtala med pappan att ni köper ytterkläder/skor/regnkläder vartannat år åt alla barnen (då har de vuxit så mycket att han tvingas köpa nytt). Han kan bara utnyttja dig så länge du tillåter det.

• Brumma

PS. Har du låg inkomst kan du söka underhållsstöd vid växelvis boende. Det är inkomstbaserat och blir max ett halvt underhållsstöd per barn. Får du fullt blir det ju 2300 i månaden. Dessutom har du säkerligen rätt till bostadsbidrag om barnen står skrivna hos dig. (Du har rätt till en del annats oxå, men mindre).

Svar på tråden Rätt till underhåll?