Anonym (Maria) skrev 2015-08-14 23:11:33 följande:
Självklart ska han det! Det ekonomiska ansvaret mellan föräldrar ligger, till skillnad från vad många tror, inte 50/50, utan procentuellt efter inkomst. Har han större inkomst ska han ta en större del av "smällen". Så är det.
Fram till dess att du har fått ordning på underhållsbidrag kan du söka underhållssstöd genom Försäkringskassan. Du kan få för ett barn, samt eventuellt för växelvis för de andra.
Räkna sedan genast på vad han SKA betala och gör en beräkning från det!!
Tänk dock på att allt han betalar redan nu dras av!
Alexi skrev 2015-08-14 23:09:16 följande:
Det är ju klart att han ska betala underhåll om hon i princip bor hos dig på heltid. Antingen gör ni upp om det mellan er eller så söker du underhållsstöd via fk.
Tack för svar... När vi satt hos advokaten innan skilsmässa så sa vi att jag skulle få barnbidraget eftersom jag har varit hemma med våra barn så många år och han kunnat jobba i sin chefsstege... Vi skulle ändå dela på barnens kläder osv. Det blev inte så. Han köper lite ibland, som nu ryggsäckar till 3 av dom. Men i det stora hela så betalar jag nästan alla kläder, skor, frisör osv.. Och stora tjejen bor hos mig som sagt.. varannan helg hos honom.. inte denna då hon inte villa åka med dom bort.
Men kan jag kräva underåll när jag har ALLA barnens barnbidrag?? Funderade ett tag på att dela barnbidraget och sen kräva underhåll men jag vet att han inte skulle handla kläder till barnen så jag skulle få göra det ändå. Jag betalade dessutom även hans barnomsorg på 1500 plus min då hela förra hösten då han tyckte det var rätt eftersom jag hade barnbidragen.
Stora flickan har bott hos mig hela tiden sen förra sommaren. hon är lite mer hos honom på loven iof.