• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Iarwain
    Lord Hans skrev 2015-08-15 18:17:22 följande:
    Det finns ingen anledning som är tillräckligt stor för att beröva ett barn dess biologiska föräldrar. Även om föräldrar ifråga skulle vara skitstövlar så har barnet rätt till dom. Soc är ett resultat av maktfullkomlighet och människors övertygelse om att de själva har rätt att besluta över andra människors liv. Hur kan en utomstående någonsin veta bättre än föräldern vad som är bäst för barnet? Svaret är givet, det kan den inte.
    Det är många föräldrar som inte förstår vad som är bäst för barnet.
    I ett fåtal fall så måste barnets säkerhet gå före barnets rätt till sina föräldrar.
  • taquine
    Lord Hans skrev 2015-08-15 18:17:22 följande:
    Det finns ingen anledning som är tillräckligt stor för att beröva ett barn dess biologiska föräldrar. Även om föräldrar ifråga skulle vara skitstövlar så har barnet rätt till dom. Soc är ett resultat av maktfullkomlighet och människors övertygelse om att de själva har rätt att besluta över andra människors liv. Hur kan en utomstående någonsin veta bättre än föräldern vad som är bäst för barnet? Svaret är givet, det kan den inte.
    Nej det är klart , låt föräldrarna ligga utslagna på knark eller sitta på bänken med A-lagarna med barnvagnen bredvid sig , som jag sett i min stad . Vd gör det det ?
    Huvudsaken dom får vara med föräldrarna . borde vara kriminellt att skriva något så jävla korkat som du 
    Goodness me
  • Anonym (Huldis)
    Anonym (Håller tummarna för er TS) skrev 2015-08-15 18:23:12 följande:

Min kompis ramlade i trappan och bröt lårbenet 6 veckor efter sin förlossning, socialen blev inblandad och ansåg att hon gjort det med flit så hon skulle "slippa" sin bebis medan det läkte och tog barnet ifrån dom. Detta var ett barn gjort av IVF, ett väldigt efterlängtat barn av både mamman och pappan. Att pappan fanns till hands för att steppa upp lite extra gjorde visst ingen skillnad. Barnet är numera över året och de har fortfarande inte fått tillbaka henne, min kompis är numera sjukskriven och får gigantiska nervsammanbrott av att dom tog deras dotter och inte får tillbaka henne.

Så jo, socialen kan av helt sinnessjuka ogrundade anledningar ta barn.

Och du har självfallet fått läsa papprena där det uttryckligen står att dom inte fick ha kvar sitt barn pga att mamman bröt lårbenet?
  • Anonym (undrande)
    Iarwain skrev 2015-08-15 18:29:50 följande:

Det är många föräldrar som inte förstår vad som är bäst för barnet.

I ett fåtal fall så måste barnets säkerhet gå före barnets rätt till sina föräldrar.

Men hur vet du att socialtjänsten vet barnets bästa bättre än föräldrarna? Finns inga garantier att tjänstemännen där är vettigare än föräldrarna. Dessutom saknar de det känslomässiga bandet till barnet.
  • Eleonor01

Så det här skulle socialtjänsten i Båstad ha gjort? Vart födde du? Halmstad eller Helsingborg?

• Loppan84

Får jag fråga alla er som skriver i den här tråden vad i önskar att uppnå? Visa att ni har rätt? Att ts är galen? Det här handlar om ödet till en familj och en liten bebis, och ingrn av oss vet vad som har hänt så om ni inte har något konstruktivt att skriva så låt bli? och TS vet nog själv om det är något hon har utelämnat från sin historia.

Ts: om det är något du utelämnar ur din historia kan ingen av oss hjälpa dig tyvärr för vi vet ju inte vad problemet är. Om det du skrivit är 100% riktigt så kämpa på, ta hjälp av din advokat och media och ge inte upp. Men en sak är säker - du får INTE hjälp av någon här på FL och ta mitt råd och svara INTE på några frågor här om var du haft förlossning, vilken soc om folk kan få se dina papper etc. det ledier INTE till något gott, det är bara nyfikna som vill veta saker för sin egen skull inte för att försöka hjälpa dig eller lösa situationen.

• jennienoe
    Eleonor01 skrev 2015-08-15 18:59:37 följande:

Så det här skulle socialtjänsten i Båstad ha gjort? Vart födde du? Halmstad eller Helsingborg?

Ja Båstad Mia Svensson. Födde i helsingborg
  • jennienoe
    Loppan84 skrev 2015-08-15 19:08:49 följande:

Får jag fråga alla er som skriver i den här tråden vad i önskar att uppnå? Visa att ni har rätt? Att ts är galen? Det här handlar om ödet till en familj och en liten bebis, och ingrn av oss vet vad som har hänt så om ni inte har något konstruktivt att skriva så låt bli? och TS vet nog själv om det är något hon har utelämnat från sin historia.

Ts: om det är något du utelämnar ur din historia kan ingen av oss hjälpa dig tyvärr för vi vet ju inte vad problemet är. Om det du skrivit är 100% riktigt så kämpa på, ta hjälp av din advokat och media och ge inte upp. Men en sak är säker - du får INTE hjälp av någon här på FL och ta mitt råd och svara INTE på några frågor här om var du haft förlossning, vilken soc om folk kan få se dina papper etc. det ledier INTE till något gott, det är bara nyfikna som vill veta saker för sin egen skull inte för att försöka hjälpa dig eller lösa situationen.

Dom får gärna läsa papperna. Kommer stå exakt det jag skrivit här. Har försökt få tag i journalister men det är svårt. Någon som vet någon i Skåne trakten? Skicka gärna mejl isåfall. Hade betytt mycket
  • Iarwain
    Loppan84 skrev 2015-08-15 19:08:49 följande:

Vi vet inte, det är ju därför det bes om att beslutet ska visas.
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund