• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Anonym (Otto)
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-16 12:46:54 följande:
    Idiot, det går väl när barnen är +1 år men här handlade det nog om förlossningspsykos, och då är barnet för litet för att pappan ska kunna jobba också!
    Mamman kan bli sjukskriven och pappan kan ta ut fp. Svårare är det inte!
  • Anonym (Felfri &  änglalik)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 10:12:04 följande:

Om de ansåg att mamman inte var stabil efter en bruten lårbenshals lär de ju när de gjort utredningen som ta ett antal veckor upptäckt att de hade fel och dessutom låtit pappan ta hand om sitt barn för de ansåg väl inte att han också var ostabil?

Socialtjänsten väljer det smidigaste och billigaste sättet alltid ett omhändertagande och en placering är varken smidigt eller billigt också därför man så länge som möjligt försöker med andra åtgärder som inte kostar så mycket och kräver så mycket arbete.

Men varför ett omhändertagande i detta fall? Varför inte en stödperson? Om bipolära kan få hela hemmet städat av en boendestödjare så kan väl en familj där mamman skadats få stödperson istället för omhändertagande?

Jag fattar inte.
  • Oerjan Lax
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 11:58:44 följande:

Och eftersom det gått ett år så har det ju självfallet framkommit från läkarvården vilken typ av skada det var och att man inte kan bryta sitt lårben förhand om man inte är svårt psykiskt sjuk för då kan man ju skada sig på alla upptänkliga sätt och då är det skäl att inte få ta hand om sitt barn.

Är det ens mänskligt MÖJLIGT att bryta sitt lårben för hand?
  • Anonym (mor)

Inget barn tas från mamman utan MKT goda grunder. Jag vill inte att ngn osäker och känslig mamma ens ska tänka den tanken och kanske bli rädd!!!! Hade datorn och FL funnits när jag var gravid första gången så skulle jag blivit rädd av en tråd som denna.

• Oerjan Lax
    Anonym (Anonym#3) skrev 2015-08-16 11:34:03 följande:

?

Det är de jag menar. Ta måste ha "glömt" att berätta vad den riktiga anledningen till att dom tagit hennes barn är. Det krävs mkt för att ta ett barn dessutom.

Men lägg av nu! "glömt"? Innan ni soctanter kom in i tråden och började attackera som pirayor, så fan svarade TS snällt på allas frågor.

Dra nånstans med ditt raljerande.
  • Anonym (FEL!)
    Oerjan Lax skrev 2015-08-16 13:04:30 följande:

Men lägg av nu! "glömt"? Innan ni soctanter kom in i tråden och började attackera som pirayor, så fan svarade TS snällt på allas frågor.

Dra nånstans med ditt raljerande.

Bra talat!

Typiskt soctanter att ta åt sig personligt och i alla lägen hävda sin rätt - föräldrar som förlorat sina barn har ingen insikt - och soc gör ALDRIG fel! Någonsin! Har aldrig hänt!

Ovanstående betyder för den oinsatta att även då soc HAR gjort fel är de mästare på att vända sina misstag så det i slutändan ÄNDÅ är föräldern som felat.... Tröttsamt och lika tröttsamt är det med alla dessa naiva människor som litar på soc till förbannelse och totalt vägrar inse att soc gör FEL! Ofta! Och då får familjer, barn och kanske såna som ts lida och genomleva oerhörda trauman som sätter spår för livet!
  • Flygfotogen

Att människor tar åt sig är inte speciellt konstigt när märkliga och för dem främmande individer kallar dem för nedlåtande saker såsom "soctant". Skärpning.

• Anonym (FEL!)
    Anonym (mor) skrev 2015-08-16 13:00:58 följande:

Inget barn tas från mamman utan MKT goda grunder. Jag vill inte att ngn osäker och känslig mamma ens ska tänka den tanken och kanske bli rädd!!!! Hade datorn och FL funnits när jag var gravid första gången så skulle jag blivit rädd av en tråd som denna.

Det är precis tvärtom anser jag!

Jag hoppas verkligen att alla som har eller ska ha barn läser denna tråd.

Detta så dom är försiktiga och aldrig någonsin får för sig att söka "hjälp" hos soc.

Se till att ha ett bra kontaktnät och håll myndigheter som soc långt borta!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-16 12:56:07 följande:
    Men varför ett omhändertagande i detta fall? Varför inte en stödperson? Om bipolära kan få hela hemmet städat av en boendestödjare så kan väl en familj där mamman skadats få stödperson istället för omhändertagande?

Jag fattar inte.
    Nu gällde det med städning och barnflickor inte just när det är en fysisk skada för då får man ju hjälp i hemmet utan det finns de som anser att de föräldrar som fått sina barn omhändertagna för att de inte kan tillgodose barnens behov, sköta städning och andra hemsysslor pga. psykiskt funktionshinder ska få hjälp i hemmet med allt från barnets omvårdnad till alla hushållssysslor.
  • Anonym (FEL!)
    Flygfotogen skrev 2015-08-16 13:56:30 följande:

Att människor tar åt sig är inte speciellt konstigt när märkliga och för dem främmande individer kallar dem för nedlåtande saker såsom "soctant". Skärpning.

Tycker du samma om personalen i skolmatsalen som ju kallas "mattant"?
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund