7-åringen förstör vår familj! (lång TS)
Vad gäller din sons situation i skolan undrar jag en sak. Du skriver att han ligger lite före i "läskunskap", men samtidigt är sen i språkutveckling, med bland annat ordförråd och har haft hjälp av logoped. ???
Det låter inte bra. Hjälp av logoped får man först när en utredning kring språkutveckling är gjord. Har jag missat något i din beskrivning TS? Om han haft denna hjälp under förskoletiden, varför har hjälpen tagits ifrån honom?
Att ligga före i "läskunskap", har nog skickat fel signaler till er föräldrar angående er sons utveckling. Att ett barn kan avkoda text och har läsflyt kan ibland "lura" oss vuxna att tro att barnet förstår det skrivna. Vanligtvis vill man från skolans sida avvakta under de första skolåren innan man låter utreda elever, d v s man vill låta barnet få chans att mogna. Men i ert fall undrar jag? Det som låg till grund för att en logoped var inkopplad under förskoleåren har liksom inte huxflux försvunnit!
Jag tänker mig att er pojke visar frustration mot sin pappa för att han behöver hjälp. Jag tror att pojken kämpar med att bli sedd av sin pappa. En hel del svartsjuka också kanske, gentemot sin lillebror som inte uppvisar någon språkförsening, utan som i 7-åringens ögon har en "bättre" kommunikation med pappan...
När skolan nu börjar, be att få bokat en EVK bums! Säg att ni vill diskutera sonens språkförsening/språkutveckling.
Lycka till!