• Ego Lovers

7-åringen förstör vår familj! (lång TS)

Jag tycker ni ska vända er till skolpsykologen när skolan har börjat och fråga om vägledning hur ni ska kunna hantera honom.
    Han kan ju även gå dit och prata om hur han känner inför pappa och lillebror. Jag tänker att de alla tre är väldigt lika och det kan finnas en mekanism dom triggar igång er äldsta son. Jag kan tänka mig att de har en diagnos men din man är vuxen och har lärt sig hantera den medan er son är barn och blir impulsiv och skriker ut precis den frustration han känner. Men som sagt. Jag råder er att ta kontakt med skolpsykologen. De är väldigt erfarna när det gäller barn och otroligt duktiga.

• Ego Lovers
    Anonym (Mamman) skrev 2015-08-15 23:50:24 följande:
    Håller med dig helt. Men hur gör jag det?
    Och vad gör jag med informationen? Om vi säger att det är att han är frustrerad av att han inte känner sig lyssnad på och förstådd av sin pappa på samma nivå som med mig. Jag vet ju att pappan gör sitt bästa och han anstränger sig mer med 7-åringen än de andra barnen för att det ska funka. Men ingen är perfekt och självklart gör han också misstag precis som jag. Jag förstår bara inte hur det kan leda till ett så intensivt "hat" gentemot pappan och inte mig. Och lillebror, varför beter han sig så illa mot honom? Avundsjuka för att han kommer bättre överens med pappa?
    Han säger det inte för att han menar det utan han får en stark reaktion från din mans sida och det är en stark reaktion han vill ha. Istället borde din man sätta sig ner lugnt och stilla och säga hur han känner inombords när han får höra att er son hatar honom. Hur ledsen han blir när han faktiskt älskar sjuåringen. Så länge den onda spiralen skruvas så kommer detta fortgå. Men så fort din man drar en suck och säger nu blir jag ledsen jag älskar ju dig. Så kanske sonen inser att pappa blir inte arg utan faktiskt ledsen. Vi har själva en femåring som emellanåt kan vråla jag hatar dig jag ska döda dig. Då säger jag bara att jag blir ledsen, jag vill inte dö och då kommer han inte ha sin mamma här och jag vill ju vara med honom. Oftast lugnar han sig då.
    Men som sagt kontakta skolpsykologen. De kan remittera er vidare till Bup om det behövs men skolpsykologen är lika duktiga som Bup
  • Ego Lovers

En sjuåring har inte läsförståelsen. Den kommer senare.

• Ego Lovers

En sjuåring har inte läsförståelsen. Den kommer senare.

• Ego Lovers
    sextiotalist skrev 2015-08-17 12:28:13 följande:
    Det kan en sjuåring visst ha, själv läste jag kapitelböcker innan jag började i skolan, med utbyte av det, för andra kommer de senare, min grabb knäckte läskoden sent
    Att knäcka läskoden är inte samma sak som läsförståelse.
Svar på tråden 7-åringen förstör vår familj! (lång TS)