• Figge

10 pappadagarna

Vad är smartast och enklast, anmäla i förväg eller när barnet föds?
    Om jag tar ledigt från jobbet måndag och åker ner till bb och barnet föds dagen efter, kan jag ta måndag på dessa 10 dagarna?

Behöver man skicka in några papper på inkomst eller liknande?
    Eller gör man det online på något sett?
    Loggade in på försäkringskassan och senaste uppgiftera var från 2003, men hittade ingen info om hur jag ändrar.

• Svar på tråden 10 pappadagarna
  • Alexi

Vet du när barnet ska födas, dvs är det typ planerat snitt? annars är ju det normala att anmäla den första dag man är borta från jobbet för att barnet föds eller förlossningen pågår.

När du anmäler att du vill ha de tio dagarna måste du sen också ansöka om ersättningen och då uppger du vilken inkomst du har och sen måste din arbetsgivare intyga detta på något sätt (lite olika beroende på arbetsgivare tror jag).

• MoLsMamma

Du behöver inte anmäla i förväg, anmäl dagen barnet fötts eller när ni kommit hem från bb (förklara orsak till sen anmälan bara). Inkomst anger du när du ansöker om ersättning så utreder fk din Sgi. Enklast gör du allt med bank-id på hemsidan

• MoLsMamma

Om själva förlossningen startar måndagen så kan du ta en pappadag då även om barnet föds på tisdagen

• isabelless

Vi väntar barn med BF 3 september och det vi har gjort för att underlätta och för att kunna få ersättningen så fort det går är att vi redan har skickat in pappans inkomstuppgifter. Vi ska också bekräfta faderskapet imorgon redan så det är gjort. Ingen ansökan prövas om faderskapet inte är fastställt :)

• Fjärrkontrollen
    isabelless skrev 2015-08-16 16:19:39 följande:

. Ingen ansökan prövas om faderskapet inte är fastställt :)

Stämmer inte.
  • MoLsMamma

Vi väntar barn med BF 3 september och det vi har gjort för att underlätta och för att kunna få ersättningen så fort det går är att vi redan har skickat in pappans inkomstuppgifter. Vi ska också bekräfta faderskapet imorgon redan så det är gjort. Ingen ansökan prövas om faderskapet inte är fastställt :)

Man behöver inte va pappa på pappret för att ansöka så det stämmer inte
  • Figge

Tack för svaren!
    Då anmäler jag på BB.
    Om jag förstår det rätt så anmäler jag inkomstuppgifterna först när jag ansöker om ersättning dvs när jag varit hemma dom 10 dagarna?
    Så säger FK till om jag behöver komplettera med intyg från arbetsgivare?

Man har ju alltid hört att dom är så långsamma med utredningar osv så det var därför jag tänkte om jag kunde förbereda, men vad vet jag har ju bra använt mig utav dom en gång 2003:)

• isabelless
    Fjärrkontrollen skrev 2015-08-16 16:46:23 följande:
    Stämmer inte.
    Enligt Försäkringskassans kundservice så är det så. De beviljar aldrig föräldrapenning så länge faderskapet inte är fastställt. Pratade med dem i måndags så tror nog det stämmer!
  • PreciousDivine
    isabelless skrev 2015-08-16 20:28:51 följande:
    Enligt Försäkringskassans kundservice så är det så. De beviljar aldrig föräldrapenning så länge faderskapet inte är fastställt. Pratade med dem i måndags så tror nog det stämmer!
    Föräldrapenning beviljar de inte, men de första tio dagarna är tillfällig föräldrapenning. Dessa dagar kan exempelvis mor- och farföräldrar ta ut istället för pappan.
  • Fjärrkontrollen

Tyvärr har du fel, se nedan:
    PreciousDivine skrev 2015-08-16 21:02:35 följande:

Föräldrapenning beviljar de inte, men de första tio dagarna är tillfällig föräldrapenning. Dessa dagar kan exempelvis mor- och farföräldrar ta ut istället för pappan.

• Alexi
    Figge skrev 2015-08-16 20:25:51 följande:

Tack för svaren!
    Då anmäler jag på BB.
    Om jag förstår det rätt så anmäler jag inkomstuppgifterna först när jag ansöker om ersättning dvs när jag varit hemma dom 10 dagarna?
    Så säger FK till om jag behöver komplettera med intyg från arbetsgivare?

Man har ju alltid hört att dom är så långsamma med utredningar osv så det var därför jag tänkte om jag kunde förbereda, men vad vet jag har ju bra använt mig utav dom en gång 2003:)

Alltså de kommer kontrollera din inkomst på något sätt. Men det kan ske elektroniskt med din arbetsgivare och det kan ske genom att du skickar in papper. Det beror nog på typ av arbetsgivare, inkomst osv.
  • Alexi

Hur skickade ni in pappans inkomstuppgifter, dvs till vilket ärende? Generellt brukar inte FK vilja fastställa inkomst på någon som inte har ett pågående ärende, så det är därför jag är nyfiken.
  • Pannkakans

Min sambo ringde FK och bad dom skicka inkomstpapper som hans arbetsgivare fyllde i (precis lika som jag gjorde) och skickade in dessa i förväg. Detta för att det skulle vara klart när han sedan skulle ansöka om ersättning för dom 10 dagarna. Gick jättesmidigt och behövde inte vänta på pengarna i och med att allt var klart.

• isabelless
    Alexi skrev 2015-08-16 21:19:58 följande:
    Hur skickade ni in pappans inkomstuppgifter, dvs till vilket ärende? Generellt brukar inte FK vilja fastställa inkomst på någon som inte har ett pågående ärende, så det är därför jag är nyfiken.
    Jag ringde dit och frågade hur vi skulle göra för att skicka in hans inkomstuppgifter, de skickade då ut en blankett via post!
  • Ciconiidae

Min bror tog pappadgr när min son föddes och han är då inte pappa till mitt barn.

Varför ska de ha styrkt faderskap när vem som helst kan ta ut dagarna?

Svar på tråden 10 pappadagarna