• Aniiee

Så..... var går gränsen? (Barn och film)

Tänker på den andra tråden. (naturligtvis....) Och ja, jag raljerar rejält över TS i den. Tycker hon är skitfånig som inte låter en 12åring se på Disney's Ringaren i Notre Dame. Och Hungerspelen med, för den delen, fast det är lite mer förståeligt. 

Så, jag tänker, jag kastar ut frågan, helt fri. Var drar DU gränsen för vad DINA barn får titta på? Själva och tillsammans med er föräldrar. 

Jag har ju inga barn, men min bror låter inte sin 6-åring se Lord of the Rings, än. Den får vänta tills nästa år. Det är hans gräns för henne. Annars har de äldre ganska fritt spelrum och är väl ännu inte riktigt intresserade av splatterfilmer osv. Men det verkar som att det lutar åt att 14-åringen ska få se Nightmare on Elm Street i år på Halloween, om han vill. 

Så, var drar du gränsen?

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Svar på tråden Så..... var går gränsen? (Barn och film)
  • Anonym (Rek)

Vi följer de allmänna rekommendationerna som står på filmerna! Lotr är 11 års gräns och skulle aldrig låta min 7åring se den! Mycket våld monster och slakt

• amalie79

Vi följer rekommendationerna för det allra mesta. Men sen är det inte alltid de passar heller så att säga. Tex var vi och såg Ted 2 förra veckan och ska man se till åldersgränsen hade båda barnen fått gå med men det finns inte på kartan att de skulle få se den. Den är helt klart olämplig!

De är ganska "unga" i sina filmval än så länge. 11-åringen vågade inte se klart Ensam hemma 1, 9-åringen fick mardrömmar av Spooky buddies. De har just börjat se Harry Potter men uttrycker själva att de inte "vill se filmer där någon dör". Då får man respektera deras inställning, även om jag personligen skulle kunna tänka mig att visa dem båda Sagan om ringen, star wars och samtliga HP:)

• Alaska pollock

Bra fråga. Jag vill säga att det varierar stort från barn till barn och att det helt enkelt handlar om att vara lyhörd för vad barnen klarar av.

Min son, till exempel, är femton och han har tittat på skräckfilm sedan han var sju, helt utan problem. Men bara för det så sätter jag ju inte på Exorsisten när hans tioåriga kusin kommer över.

Att barn, som många säger, skulle bli mer våldsamma av att se våld i filmer eller tv-spel tror jag inte alls på.

Even a dead fish can go with the flow.
  • Aniiee
    Anonym (Rek) skrev 2015-08-16 22:45:55 följande:

Vi följer de allmänna rekommendationerna som står på filmerna! Lotr är 11 års gräns och skulle aldrig låta min 7åring se den! Mycket våld monster och slakt

Sant. MEN.... lite blod, få "människor" som dödas (mycket monster istället, och forskning påvisar en skillnad. Barn fattar skillnaden mellan ett monster och en människa i en film, och mellan påhittat våld och riktigt våld. Är det något barn inte ska se så är det Aktuellt). Fast jag håller med dig, men det är inte min unge och inte mitt beslut.

Men jag antar då att dina yngre barn inte får se Bröderna Lejonhjärta heller? OBS! försöker inte trycka till dig, jag är bara nyfiken.
  • Mascaraklumpar

Sonen är 9 och älskar just nu läskiga filmer med ett övernaturligt inslag. Filmer jag tycker är lagom för honom är tex sjätte sinnet och the others - jag skulle däremot inte låta honom se exempelvis the ring eller Stephen King-filmer. När det gäller hunger games så gillar han inte filmer där folk dödar varandra, så jag tror inte den skulle passa honom. Många i hans klass har sett den, dock.

• Aniiee
    amalie79 skrev 2015-08-16 22:53:45 följande:

Vi följer rekommendationerna för det allra mesta. Men sen är det inte alltid de passar heller så att säga. Tex var vi och såg Ted 2 förra veckan och ska man se till åldersgränsen hade båda barnen fått gå med men det finns inte på kartan att de skulle få se den. Den är helt klart olämplig!

De är ganska "unga" i sina filmval än så länge. 11-åringen vågade inte se klart Ensam hemma 1, 9-åringen fick mardrömmar av Spooky buddies. De har just börjat se Harry Potter men uttrycker själva att de inte "vill se filmer där någon dör". Då får man respektera deras inställning, även om jag personligen skulle kunna tänka mig att visa dem båda Sagan om ringen, star wars och samtliga HP:)

Absolut ska det vara en avvägning mellan vad barnen vill och vad som kan vara lämpligt. Vill barnen inte se en viss sak eller slags film ska man ju inte tvinga de.

För övrigt har Ensam hemma 11-årsgräns, så det är ju rätt lagom att börja testa när man är 11....
  • Aniiee
    Alaska pollock skrev 2015-08-16 22:53:53 följande:

Bra fråga. Jag vill säga att det varierar stort från barn till barn och att det helt enkelt handlar om att vara lyhörd för vad barnen klarar av.

Min son, till exempel, är femton och han har tittat på skräckfilm sedan han var sju, helt utan problem. Men bara för det så sätter jag ju inte på Exorsisten när hans tioåriga kusin kommer över.

Att barn, som många säger, skulle bli mer våldsamma av att se våld i filmer eller tv-spel tror jag inte alls på.

Det där som jag alltid tjatar om i diskussionen "barn och tv-spel" menar du? Oskyldig
  • Aniiee
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-16 22:58:00 följande:

Sonen är 9 och älskar just nu läskiga filmer med ett övernaturligt inslag. Filmer jag tycker är lagom för honom är tex sjätte sinnet och the others - jag skulle däremot inte låta honom se exempelvis the ring eller Stephen King-filmer. När det gäller hunger games så gillar han inte filmer där folk dödar varandra, så jag tror inte den skulle passa honom. Många i hans klass har sett den, dock.

Bra! Han styr. Du övervakar lite så det inte går över styr.
  • Alaska pollock
    Aniiee skrev 2015-08-16 23:01:44 följande:
    Det där som jag alltid tjatar om i diskussionen "barn och tv-spel" menar du? Oskyldig
    Precis. Häxjakten mot våldsamma spel är rent löjlig.
    Even a dead fish can go with the flow.
  • micromat

När min var 8-9 är såg han både jurassic park och lotr. Nu som 11 åring kollar han på dom flesta filmer jag ser.. Dock inte skräckisar eller typ Alien. Han såg kill bill för ett tag sen, hoppade över scenen på sjukhuset när hon vaknar upp ur koman.

Han har inte reagerat negativt på någon utav dessa filmer. Alltså med mardrömmar eller så.

Jag tycker att man ska se till vad barnet faktiskt klarar av och inte till något annat. Vet vissa 11 åringar som inte skulle klara av jurassic park tex.

Svar på tråden Så..... var går gränsen? (Barn och film)