• Aniiee

Så..... var går gränsen? (Barn och film)

Tänker på den andra tråden. (naturligtvis....) Och ja, jag raljerar rejält över TS i den. Tycker hon är skitfånig som inte låter en 12åring se på Disney's Ringaren i Notre Dame. Och Hungerspelen med, för den delen, fast det är lite mer förståeligt. 

Så, jag tänker, jag kastar ut frågan, helt fri. Var drar DU gränsen för vad DINA barn får titta på? Själva och tillsammans med er föräldrar. 

Jag har ju inga barn, men min bror låter inte sin 6-åring se Lord of the Rings, än. Den får vänta tills nästa år. Det är hans gräns för henne. Annars har de äldre ganska fritt spelrum och är väl ännu inte riktigt intresserade av splatterfilmer osv. Men det verkar som att det lutar åt att 14-åringen ska få se Nightmare on Elm Street i år på Halloween, om han vill. 

Så, var drar du gränsen?

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Svar på tråden Så..... var går gränsen? (Barn och film)
  • MS

Vår sjuåring har sett alla Harry Potter-filmer, Jurassicfilmerna inkl nyaste, alla Star wars etc. Han tycker de är "asgrymma". Hans kompis som är ett år äldre vågar inte se på Lejonkungen. Barn är olika. Jag tror att det viktigaste är att se på filmerna tillsammans med barnen, då kan de fråga om saker de inte förstår och du som förälder märker vad de blir rädda för. Jag skulle aldrig satt på t ex sista Harry Potter och lämnat sonen ensam framför filmen. Men när vi tillsammans tittat på alla filmerna så var inte sista filmen så läskig.

• Anonym (....)

"den andra tråden"? Alla läser inte alla trådar....

• Anonym (Långt över gränsen)

Min väninna jobbar på fritids. Flera föräldrar kom till skolan och uttryckte oro för att barnen drömde mardrömmar på nätterna och vaknade ledsna. Det visade sig att vikarien hade fått för sig att det var en bra ide att visa Annabelle på fredagens filmstund. Halvbra omdöme kallar jag det... :)

• EcceHomo

Jag har inte barn själv men jag ser att många av er diskuterar filmer som är baserade på böcker t.ex. hungerspelen, sagan om ringen och Harry Potter. Tycker ni inte att det är rimligt att barnen får se filmerna om de har läst böckerna? Jag menar att målgruppen/passande åldersgräns ofta är ganska tydlig då beroende på hur svår boken är. Dessutom uppmuntras barns läsande samt att läskiga delar inte blir lika visuella och barnet blir förberedd på vad som kommer i filmen.

• amalie79
    EcceHomo skrev 2015-08-18 00:01:57 följande:

Jag har inte barn själv men jag ser att många av er diskuterar filmer som är baserade på böcker t.ex. hungerspelen, sagan om ringen och Harry Potter. Tycker ni inte att det är rimligt att barnen får se filmerna om de har läst böckerna? Jag menar att målgruppen/passande åldersgräns ofta är ganska tydlig då beroende på hur svår boken är. Dessutom uppmuntras barns läsande samt att läskiga delar inte blir lika visuella och barnet blir förberedd på vad som kommer i filmen.

Jo det tycker jag absolut. Nu är inte våra barn i närheten av att kunna läsa så pass avancerade böcker ännu. Men för de som är det så har du helt rätt. Själv läste jag lätt böcker på den nivån ganska tidigt. Då filmades ju inte "allt" på samma sätt dock.
  • EcceHomo
    amalie79 skrev 2015-08-18 00:13:51 följande:

Jo det tycker jag absolut. Nu är inte våra barn i närheten av att kunna läsa så pass avancerade böcker ännu. Men för de som är det så har du helt rätt. Själv läste jag lätt böcker på den nivån ganska tidigt. Då filmades ju inte "allt" på samma sätt dock.

Kan 9- och 11-åring inte läsa Harry Potter? Mina föräldrar läste dom första för mig och jag är ganska säker på att jag läste själv när jag var 11. Vid 14 läste jag HP på engelska. Om det känns som om boken känns stor och tjock kan jag rekommendera boken i talboksform. Perfekt att lyssna på ett kapitel när man ska gå och lägga sig :)
  • MammAmma

Mina barn får i stort sett se vilka filmer de vill, så länge det inte är skräckfilmer eller annat rått. Äldsta på 14 år får dock kolla på det om han vill, men han brukar inte vilja göra det ensam, så vi kollar tillsammans för jag vill helst inte heller se det ensam.

• Sarita

Vi följer också ungefär åldersgränserna och jag tycker redan de är väl generösa ibland. Vi såg en barntillåten film på bio och i en trailer för den nya minionfilmen visade de en tortyrkammare. Sånt tycker jag inte ska förekomma i barnfilm, tecknat eller ej!

Barnen (7 och 10) var hos kompisar där de tyvärr fick se Pirates of the Caribbean, det skulle jag ALDRIG drömma om att visa barn, särskilt andras barn!!

• Anonym (Långt över gränsen)
    EcceHomo skrev 2015-08-18 00:26:29 följande:

Kan 9- och 11-åring inte läsa Harry Potter? Mina föräldrar läste dom första för mig och jag är ganska säker på att jag läste själv när jag var 11. Vid 14 läste jag HP på engelska. Om det känns som om boken känns stor och tjock kan jag rekommendera boken i talboksform. Perfekt att lyssna på ett kapitel när man ska gå och lägga sig :)

Jag läste lätt böcker på flera hundra sidor i den åldern. Våra barn = min sambos barn har ingen lästradition med sig från barndomen. Fröken är mycket noga med att böckerna inte ska vara för tjocka och komplicerade för då tappar barn sugen menar hon. Därför är det mest Lasse-Maja/ trolldom i gamla stan- nivån på läsningen.

Så kommer vi INTE göra med vårt kommande barn, det ska minsann läsas för:)
  • Anonym (Rek)
    Anonym (Långt över gränsen) skrev 2015-08-18 07:13:41 följande:
    Jag läste lätt böcker på flera hundra sidor i den åldern. Våra barn = min sambos barn har ingen lästradition med sig från barndomen. Fröken är mycket noga med att böckerna inte ska vara för tjocka och komplicerade för då tappar barn sugen menar hon. Därför är det mest Lasse-Maja/ trolldom i gamla stan- nivån på läsningen.

Så kommer vi INTE göra med vårt kommande barn, det ska minsann läsas för:)
    Jag läste Grottbjörnens folk, hela serien i den åldern. Mina barn läser knappt en Kalle anka idag! Det är kanske en generationsfråga.
Svar på tråden Så..... var går gränsen? (Barn och film)