• Penida

Tycker du att 5 veckors sommarlov är lite?

Tänker här på barn som vanligtvis går i skolan och på fritids och inte förskolebarn.

Varje år på sommaren startas trådar där någon undrar hur långt sommarlov andra barn har och jag uppfattar det som att det av många anses lite med 5 eller kanske 4 veckor. Vad tycker ni och varför?

I dessa trådar verkar det också vanligt att barnen är hemma hela sommaren eller i närheten, verkar det vanligt där ni bor?

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Tycker du att 5 veckors sommarlov är lite?
  • Mascaraklumpar

Alltså, ja jag tycker att det är rätt lite (jämfört med hur långt ett år är, inte jämfört med hur de flesta föräldrar gör), men det innebär inte att jag tror att barnen mår sämre av att ha ett kort sommarlov eller att jag lägger någon annan värdering i det. 

Här var de flesta barnen på fritids under juni och augusti. Kanske 5 av 15 var lediga hela sommaren.

• lövet2

För mig skulle det kännas lite, eftersom våra barn alltid haft 10 veckor. Här är det nog ganska vanligt att ungarna är lediga hela lovet, för de flesta har släktingar i närheten som kan ha ungarna när föräldrarnas semester är slut. Vi har ofta haft en eller annan kusin till våra barn här 1-2 veckor på sommaren.

• buggi

Ja, det låter lite. För mig börjar sommarlovet med skolavslutningen och slutar vid uppropet på onsdag. Jag tror 7-8 veckor är vanligast här.

• Alexi

Ja jag tycker då (som framgick i den andra tråden) att sex veckor som vi har känns som ett minimum. Jag hade gärna gett dem ännu längre, men vi planerade för två veckor fp per sommar och förälder när vi var föräldralediga så det är det vi har att rätta oss efter nu.

Jag känner inget behov av att de ska vara lediga direkt från skolavslutningen, i mitten på juni är det inte så spännande att vara ledig tror jag. Men från midsommar eller senast en vecka efter midsommar vore perfekt.

Och helt ok att börja den här veckan som vi gjort i år tycker jag, många kompisar är tillbaka på fritids idag.

Och vi har väldigt genomsnittlig längd på ledigheten om man ser till kollegor och andra barnfamiljer runt oss.

• mammaåten

För mig känns det som att det beror mycket i vilket stadie i livet föräldrarna är. Jag studerar till exempel, vilket gör att jag alltid måste jobba för att få det att gå runt på sommaren. 
    Sonens far är chef och får därför ta de veckor som blir över i princip. 5 veckor i sträck hade varit i princip omöjligt för oss. Men då får han istället ofta vara ledig någon dag varje vecka, och vissa veckor kanske bara gå en eller två dagar. 

Jag hade självklart gärna haft honom hemma hela sommarlovet men som läget ser ut nu är det omöjligt

• Penida

Tack för era svar, intressant att läsa. Jag upplever tvärtom att det verkar rätt vanligt att barn i fritidsålder (som ej är hemma själva) är lediga runt 5 veckor på sommaren här och så blir det kanske lätt om man har semester tillsammans och inte tar ut fp? De barn jag har kommit i kontakt med som ej har varit alls på fritids denna sommar är barn till föräldralediga eller till föräldrar utan sysselsättning just nu.
    Våra barn var lediga i 6 veckor och jag får tacka mormor och morfar för en av de veckorna. Det hade kunnat bli 5 och det trots att vi har fp att ta ut, vi tycker helt enkelt att det är trevligt om de får sammanhängande ledigheter också resten av året och vi tillhör inte dem som kan vara hemma hela sommaren och vara lediga också övriga lov. Inte utan hjälp från släkt i alla fall och än så länge har jag inte tyckt att det är så pass viktigt att jag frågar utan det får i så fall som den semesterveckan ungarna hade med sin mormor och morfar komma spontant. Hade jag funnit det viktigt och tyckt fritids var av ondo vet jag att de hade haft barnen men nu gör jag inte det.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Penida skrev 2015-08-17 21:04:15 följande:

Tack för era svar, intressant att läsa. Jag upplever tvärtom att det verkar rätt vanligt att barn i fritidsålder (som ej är hemma själva) är lediga runt 5 veckor på sommaren här och så blir det kanske lätt om man har semester tillsammans och inte tar ut fp? De barn jag har kommit i kontakt med som ej har varit alls på fritids denna sommar är barn till föräldralediga eller till föräldrar utan sysselsättning just nu.

Och de går aldrig på fritids. Till arbetande föräldrar har jag nog inte kommit i kontakt med något barn som varit hemma hela sommaren.
    Avskyr CIO-metoder
  • Alexi

Jag har nog tänkt att när barnen är i åldern mellan att vi har fp och att de kan vara hemma själva så känns olika dagläger som perfekt alternativ. De får göra annat än bara samma fritidsgård, nya upplevelser, nya kompisar osv. Jag gick på massor med sådana läger när jag var liten.

Men jag minns sommarloven som så otroligt långa och härliga. Den där magiska känslan på skolavslutningen osv. Den kommer ju förstås några år senare ordentligt när barnet inte går på fritids alls längre men man vill ju även redan nu ge dem den känslan.

• Penida
    Alexi skrev 2015-08-17 21:17:11 följande:

Jag har nog tänkt att när barnen är i åldern mellan att vi har fp och att de kan vara hemma själva så känns olika dagläger som perfekt alternativ. De får göra annat än bara samma fritidsgård, nya upplevelser, nya kompisar osv. Jag gick på massor med sådana läger när jag var liten.

Men jag minns sommarloven som så otroligt långa och härliga. Den där magiska känslan på skolavslutningen osv. Den kommer ju förstås några år senare ordentligt när barnet inte går på fritids alls längre men man vill ju även redan nu ge dem den känslan.

Låter som en bra idé!

Åh, jag älskade också skolavslutningen och sommarloven även om jag gick på fritids något. För mig har det varit viktigt att ungarna är lediga direkt efter skolavslutningen och så går vi hem och firar, vi har alltid haft lite av ett "partytält" i trädgården sedan jag var liten med god mat, fika, musik osv. Skulle inte säga att det handlar om att fira ledighet (beroende på när vi har vår ledighet det året) utan snarare att skolåret är över.
    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Tycker du att 5 veckors sommarlov är lite?