Anonym (Valter) skrev 2015-08-21 11:33:29 följande:
Jag orkar inte citera svara på ditt andra inlägg precis nu, men gör det sen =)
Alltså, jag såg i nån dokumentär vad en minister ifrån Portugal sade om saken.
Han sade att Portugal såg ut precis som Sverige börjar göra nu, mer och mer, innan de vände totalt på steken och avkriminaliserade alla droger samtidigt.
Jag skulle nog tro att de ger vård till folk som vill ha istället för straff.
Detta har ju fungerat ypperligt för dem.
Här så ser vi drogmissbruk som en synd. En dödssynd typ! Och vi vänder ofta inte andra kinden till, heller.
Men de själva berusar sig med alkohol så gott de vill, och jag själv vart precis berusad utav att dricka kaffe och springa 7 kilometer. Det är inte samma sak för dem, men skulle man ta en debatt med dem om saken, med all forskning inom området så skulle de inte ha mer än sina känsloargument att komma med.
Det avskyr jag också, för övrigt, att folk aldrig kan erkänna när de har fel, om de har fel. Man skyr inga medel för att försvara sig, även om man har fel. WTF's up wit dat?

Ta du din tid, vi har inte bråttom
I Sverige så har vi helt klart den attityden att knarkare är ett jävla pack, som vi ska behandla som ett jävla pack.
För det det ska inte vara lätt att använda droger, men det är lätt att använda droger.
Och man med alla medel försöker skada och ställa till det för den som använder droger, då kliva över lik här tillhör vardagsmaten.
Är medveten i hur Portugal gjorde, och verkat ha fått ett otroligt utfall och tvärtom vad alla olyckskorpar sa.
Där har man tydligen halverat missbrukar antalet och nyrekrytering av drogrelaterade sjukdomar minskat kraftigt(som hepatit och hiv bland annat).
Och detta skedde under en tidsperiod på 10år.