• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • malle88

Lillan har äntligen börjat äta och snaskar gärna i sig gröt två gånger om dagen :) hon har även lärt sig blåsa ut luft och kombinerar gärna dessa två ^^

• Tjej78
    malle88 skrev 2015-10-23 09:49:33 följande:

Lillan har äntligen börjat äta och snaskar gärna i sig gröt två gånger om dagen :) hon har även lärt sig blåsa ut luft och kombinerar gärna dessa två ^^

Hur mycket gröt äter hon då, en full portion på 1 dl vatten? Kör du egen eller köpegröt?
  • Serah
    Pyssilullan skrev 2015-10-23 09:18:45 följande:

Min son föddes 31 a maj på mors dag

Hur ser en typisk dag ut för era bebisar på 4-5 mån?

Hur sover dom? Regelbundet på rutin ell olika varje dag?

Välkommen :) och grattis till din son :)

Vår klocka ringer kl 6, ibland vaknar vår lillkille innan dess och ibland kan han sova en halvtimme till innan han vaknar.men ung såhär kan en dag se ut

6-6.30 vaknar

6.30-7 ammas

7.30 går vi till skolan och lämnar storebröderna

9 hemma, ammas

9.30-11 sover (lite olika beroende på dagsform)

11 ammas

12.30 går till skolan, hämtar bröderna

Ca 15 hemma, ammas

17 ammas

18.30/19.30 ammas och läggs för natten

Ammas två-tre ggr på nätterna

Smakisar testas inte sådär regelbundet, gröt går i och ska börja med det istället för frukost. Då är det egen havregrynsgröt med banan och lite matolja i.

En fråga, vad gör ni när era små sover? Sover ni också eller städar ni osv?
  • Serah

Det är kul att se hur mycket de utvecklas :)

Min kille "pratar" jättemycket. Bubbel/pruttljud med tungan, säger ibland ma, mamam har ibland hörts.

Jag kan inte ta nåt utan att han också griper tag i det också ^^ bröderna får honom att skratta hysteriskt. Han sitter nästan och fötterna är största intresset. Och att stoppa allt i munnen som han biter och dreglar ner :) det är en rolig period

• malle88
    Tjej78 skrev 2015-10-23 10:12:07 följande:

Hur mycket gröt äter hon då, en full portion på 1 dl vatten? Kör du egen eller köpegröt?

Nej inte än. Jag tar det lugnt för hon har lätt att bli förstoppad men kanske 2-3 msk som kommer ner :) jag har köpt havregröt som blandas med bröstmjölk
  • pco

Vår dagsform ser ut såhär nu:
    7.30 upp
    8.00 1dl gröt + frukt elr fruktpuré
    9.30-10.30 sova (om vi inte är på sångstund)
    11.00 ersättning
    (11.30 sover om hon ej sovit där tidigare)
    Annars vaken
    14.00 ersättning
    14.30 -15.30 (ibland lite längre och ibland lite kortare)
    17.00 mat ca 7 isformer 2st fågel, fisk elr kött. 3st potatis,couscous eller pasta. Och 2st antingen grönaärtor, morot elr palsternacka. Eller en halv burkmat om vi är borta. + frukt elr fruktpuré
    18.30 göras i ordning för natten i form av att bada elr göra allt annat inför natten.
    19.15-19.45 ersättning ibland lite grann och ibland äter hon upp hela flaskan.
    Och sen antingen somnar hon med flaskan elr då vi in o så myser hon i famnen en stund och sen lägger jag ned henne så sover hon för natten.

• Blicka
    Pyssilullan skrev 2015-10-23 09:18:45 följande:

Min son föddes 31 a maj på mors dag

Hur ser en typisk dag ut för era bebisar på 4-5 mån?

Hur sover dom? Regelbundet på rutin ell olika varje dag?

Välkommen!

Har inte helt fasta tider än men kör efter tanken EASY (eat, activity, sleep, time for you) o det passar oss. Mellan 2-4 timmars intervaller dagtid, allt beror på längden på lurarna. Lillan ammas, börjat smaka lite vanlig mat/gröt. Blir nog ännu tydligare tider när mer mat införs. Hon sover ute i vagn på dagtid. Somnar i soffan bredvid mig på kvällarna. Sover ofta mellan 21-05/06 i ett svep, men kan ibland vakna o vilja äta.
  • Blicka
    malle88 skrev 2015-10-23 09:47:07 följande:
    Hur går det för er? Jobbigt om hon är gnällig på dan och brorsan härjar på natten...
    Natten var tuff... Lillan vaknade kl 2 o kl 5, mellanbarnet strax efter fem. Sen förkylning på det! Trött idag!
  • Blicka
    malle88 skrev 2015-10-23 09:49:33 följande:

Vad roligt!
  • Blicka
    Serah skrev 2015-10-23 10:44:35 följande:

Det är kul att se hur mycket de utvecklas :)

Min kille "pratar" jättemycket. Bubbel/pruttljud med tungan, säger ibland ma, mamam har ibland hörts.

Jag kan inte ta nåt utan att han också griper tag i det också ^^ bröderna får honom att skratta hysteriskt. Han sitter nästan och fötterna är största intresset. Och att stoppa allt i munnen som han biter och dreglar ner :) det är en rolig period

Oj sitter snart! Inte illa! Känns långt borta här men säger väl bara vips så är vi där.
Svar på tråden Majbebisar 2015