• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • malle88
    pco skrev 2015-11-01 08:40:14 följande:

Vad är det? Vart köper man det?

Termos med glas på insidan som håller värmen. Cleas Ohlson har t ex. Själv funderar jag frysa ner det i formar från barnmatsburkar och bara lägga över i barnmatsburkar. Borde vara ok om det inte är för varmt :) tinar ju på ett par timmar, lagom till matdags :)
  • malle88

Lillan har blivit jätteförkyld och har feber och har gnällbonanza :( igår lämnande jag henne till maken och flydde på jobbfest och det gick jättebra :D skönt att hon accepterar oss båda igen efter en mammig period.

• Blicka
    Majmamma91 skrev 2015-10-30 08:29:19 följande:

Hej, jag är ny i tråden. Har en son född 30 maj och bor i Stockholm. Vi är rätt ensamma om dagarna och träffar gärna andra mammor för fika och promenader. Vi bor i Nacka.

Välkommen hit! Första barnet?
  • Blicka
    pco skrev 2015-10-31 21:18:50 följande:

Tjejer, jag behöver lite tips. Som det är nu får lillan gröt kl 8 ers. Kl 11 och kl 14 mat kl 17 o sen en flaska vid halv 8 igen. Och ska vi iväg som typ på onsdagar när vi är på sångstund så hinner hon inte sova innan o är jätte trött kl 11 och jag upplever att hon inte skulle orka äta mat då så får ers. men nu har hon börjat krångla med ers. Lite sämre o äter mat mkt bättre så får börja ge mat även vid 11 tiden.
    Till mitt problem: lillan gillar inte burkmat (förutom köttfärssås och spaghetti) så hur gör jag om jag är iväg vid den tiden? Och ska vara borta ett tag? Visst säg om man är på BVC o hon blir hungrig då kan hon ju få flaska för om vi ändå ska hem sen så men annars. Typ om jag ska till stan o har med mig hemmagjord mat typ kyckling elr nåt, det kan ju inte vara i väskan så länge ju. ?
    Hur gör/ gjort ni andra? Kylväska?

Vill du hålla kallt finns även matlådor med lock som fungerar som frysklamp, eller varför inte bara lägga en frysklamp bredvid maten i en påse?
  • Blicka
    malle88 skrev 2015-11-01 21:06:37 följande:

Lillan har blivit jätteförkyld och har feber och har gnällbonanza :( igår lämnande jag henne till maken och flydde på jobbfest och det gick jättebra :D skönt att hon accepterar oss båda igen efter en mammig period.

Åh vad jobbigt hoppas hon kryar sig snart! Roligt att resan blev lyckad. Vi kom hem från höstlovsledigt i kväll o imorgon börjar vardagen igen! Förskola o skola för de äldsta o mammaträning för egen del.
  • pco
    Blicka skrev 2015-11-01 21:26:41 följande:
    Vill du hålla kallt finns även matlådor med lock som fungerar som frysklamp, eller varför inte bara lägga en frysklamp bredvid maten i en påse?
    Åh det va smart. Jag gör ju egen mat till henne o fryser in i isportioner. Vill kunna ta med mig det ut. Som tex kyckling o potatis, sånt vill man ju inte äta som vart i väskan ett tag.
    Vart hittar man låta med islock?
  • Tjej78
    malle88 skrev 2015-11-01 20:59:20 följande:
    Termos med glas på insidan som håller värmen. Cleas Ohlson har t ex. Själv funderar jag frysa ner det i formar från barnmatsburkar och bara lägga över i barnmatsburkar. Borde vara ok om det inte är för varmt :) tinar ju på ett par timmar, lagom till matdags :)
    Precis så gjorde jag med mitt första barn, frös ner i lagom stora portioner och sen la jag det direkt från frysen i skötväskan och iväg. Var lagom tinat till att värma i micron när det var dags att äta.
  • Blicka
    pco skrev 2015-11-01 22:20:20 följande:
    Åh det va smart. Jag gör ju egen mat till henne o fryser in i isportioner. Vill kunna ta med mig det ut. Som tex kyckling o potatis, sånt vill man ju inte äta som vart i väskan ett tag.
    Vart hittar man låta med islock?
    Tror jag köpt min på naturkompaniet. Finns på en massa ställen, googla på frozzypack. Gjorde mkt hemlagat till min nr två så förstår vad du menar med att inte vilja ha det varmt i väskan ett par timmar. Mattermos är toppen om du ska värma barnmatsburkar o inte har mikro (har inte lyckats med tidigare öppna burkar då det varma vattnet kommer in i burken) typ på semestern eller så.
  • malle88
    Blicka skrev 2015-11-01 21:28:12 följande:

Åh vad jobbigt hoppas hon kryar sig snart! Roligt att resan blev lyckad. Vi kom hem från höstlovsledigt i kväll o imorgon börjar vardagen igen! Förskola o skola för de äldsta o mammaträning för egen del.

Ja det var tur att det inte kom under resan :) skönt att komma in i rutinerna igen, hur går det med träningen? Har slutit ett avtal med mig själv att iallafall promenera varje dag. Nu måste mammakilona bort
  • malle88

Vi har börjat köra tassmetoden om kvällarna på lillan. Tidigare vaknade hon helt 80 % av gångerna jag lade henne i sängen. Nu är det betydligt bättre :) bra så jag och maken kan umgås med varandra på kvällen. Under nästa tjänsteresa om några veckor tänker jag köra även på natten och förhoppningsvis minska antalet uppvak på natten

Svar på tråden Majbebisar 2015