• Annaspilar

Hur diskar ni?

Ni som har vattnet utanför hyran eller bor i villa och diskar för hand. Diskar ni efter varje middag eller väntar ni några dagar? Om ni diskar varje dag efter middagen hur blir vattenräkningen då? Jag och min kille hade denna diskussion och jag ser det som bättre att diska varje dag, då har man inte lika mycket sen. Men han tycker att det blir dyrare med vattnet.

• Svar på tråden Hur diskar ni?
  • Frontline

Diskmaskin blir betydligt billigare en att handdiska...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Annaspilar
    Frontline skrev 2015-08-19 22:58:11 följande:

Diskmaskin blir betydligt billigare en att handdiska...

Sant men nu finns det ingen diskmaskin och inga pengar till den heller.
  • Frontline
    Annaspilar skrev 2015-08-19 23:01:54 följande:
    Sant men nu finns det ingen diskmaskin och inga pengar till den heller.
    Man kan ju spara pengar..

Enligt detta kan man spara 29000 liter vatten om året på att ha en diskmaskin vilket är sparade pengar samt bättre för miljön..

www.vattenfall.se/sv/matlagning-och-disk.htm
  • Annaspilar
    Frontline skrev 2015-08-19 23:05:48 följande:
    Man kan ju spara pengar..

Enligt detta kan man spara 29000 liter vatten om året på att ha en diskmaskin vilket är sparade pengar samt bättre för miljön..

www.vattenfall.se/sv/matlagning-och-disk.htm
    Men vart får man de ifrån för inköp av maskin och sen inkoppling med el och vatten? I nuläget måste vi köpa ny säng till vårt nya hem. Och så fixade jag bilen och då sammanlagt över 10000 allt som allt. Hur ska vi få råd med maskin nu? Dessutom vet jag redan att det är billigare och det var inte det frågan handlade om.
  • Tow2Mater

Lägga ut tallrikarna på altanen och låta regnet sköta rengöringen är väl ett billigt alternativ om man måste fundera över dessa två.

Hitta papperstallrikar på sensommarrean kanske kan vara billigare?

• Annaspilar
    Tow2Mater skrev 2015-08-20 02:58:40 följande:

Lägga ut tallrikarna på altanen och låta regnet sköta rengöringen är väl ett billigt alternativ om man måste fundera över dessa två.

Hitta papperstallrikar på sensommarrean kanske kan vara billigare?

Det var inte det fråga handlade om från början dock. Jag ville bara veta hur andra gör som handdiskar om de väntar några dagar eller diskar direkt! Läs gärna frågan och inte förklaringen tack!
  • Frontline
    Annaspilar skrev 2015-08-20 08:49:00 följande:
    Det var inte det fråga handlade om från början dock. Jag ville bara veta hur andra gör som handdiskar om de väntar några dagar eller diskar direkt! Läs gärna frågan och inte förklaringen tack!
    Ok för trevlighetens skull så skulle vi ha diskat efter varje gång vi har använt disk, vill inte bygga diskberg som ser otrevligt ut när det ligger i diskhon..
  • sextiotalist

När vi är på landet, där vi inte har diskmaskin, så blir det en gång per dag. Det var nog likadant när vi, av olika skäl, varit utan diskmaskin.

När jag var singel och utan diskmaskin, kanske varannan dag ungefär.

• Annaspilar
    Frontline skrev 2015-08-20 08:58:58 följande:
    Ok för trevlighetens skull så skulle vi ha diskat efter varje gång vi har använt disk, vill inte bygga diskberg som ser otrevligt ut när det ligger i diskhon..
    Okej, tack för svaret.
  • Annaspilar
    sextiotalist skrev 2015-08-20 09:00:58 följande:

När vi är på landet, där vi inte har diskmaskin, så blir det en gång per dag. Det var nog likadant när vi, av olika skäl, varit utan diskmaskin.

När jag var singel och utan diskmaskin, kanske varannan dag ungefär.

Okej. Ja, man vill ju inte se disken var eviga dag heller. När jag bodde ensam så kunde det gå så lång tid att det var tomt i skåpen. :-P
  • Mascaraklumpar

Här är en middag=en full diskho så det känns ganska självklart att diska minst en gång om dagen. Skulle vi klara oss flera dagar utan att köket svämmade över av disk skulle jag absolut tycka att det var bättre att diska mer sällan. Även om det då tar längre tid så går det antagligen ändå snabbare än att diska lite och ofta (man behöver bara fylla hon med vatten en gång osv). Men hur man skulle lyckas med att hålla köket snyggt utan att diska dagligen kan jag verkligen inte förstå.

• amia01

Bor i villa med eget vatten och egen uppvärmning, så kostnaden syns inte direkt i mitt fall, bara merarbetet med veden om jag skulle få för mig att låta varmvattnet stå på + byta av panna och pump lite oftare då...
    Men för att svara på frågan så diskar jag i snitt en gång om dagen. Tycker det är lättare om det inte samlats i för stora högar. har vi mycket folk i huset kan det bli två diskar om dagen, och om det är fullt med aktiviteter eller orken inte räcker till kan det gå ett par dagar mellan varje också. 
    Hos oss är det jag som sköter disken för det mesta, och då är det också upp till mig att planera in hur ofta och när jag vill diska.
    Hade mannen diskat hade jag nog nöjt mig med att kräva att det skulle finnas rent porslin så att det räcker till alla. Hur ofta han sedan diskat hade varit hans problem.
    Men som sagt var, ekonomin i diskandet har vi aldrig funderat över. Är du säker på att det är ekonomin din kille har hängt upp sig på? Att det inte är så att han bara inte vill diska lika ofta som dig?

• sextiotalist

Utöver detta så kan man diska smart.
    Jag samlar ihop osköljd disk i vasken och sedan sköljer jag under en kort tid. Vi hade ju bara brunn och kallvatten i stugan när jag växte upp, så man lärde sig hur man diskade smart utan att det gick åt mängder med vatten.
    Först tar man glasen och koppar, sedan tallrikar, därefter besticken och avslutar med grytor.
    Stor disk så behövde man kanske byta diskvatten en gång.

Då hade vi även en sköljbalja.

• sportpappa

Vatten kostar väldigt lite så om man tappar upp i diskhon eller balja och diskar så gör det inte särskilt stor skillnad på vattenräkningen när man diskar. Några hundralappar per år hit eller dit. Om man däremot diskar under rinnande vatten så kan det dra iväg en del. Då kvittar det ju om man diskar direkt eller väntar eftersom det blir samma mängd vatten.
    Hemma har vi diskmaskin så den går när den är full. Det blir ändå en del som ska handdiskas och det tar vi direkt under rinnande vatten. I stugan så handdiskar vi allt i balja direkt efter maten.

Ni kan ju ganska enkelt räkna ut vattenkostnaden om ni ser hur många liter vatten ni gör av med vid varje disk. Vattenpriset varierar utifrån var ni bor, men ligger på kanske 2-3 öre per liter.

• Annelie 76

Du kan spara pengar genom att göra som de gör i utlandet, låt bli att skölja disken. Då går det bara åt en balja vatten...

• familjenstyg
    Frontline skrev 2015-08-19 23:05:48 följande:
    Frågan är hur mycket miljö en diskmaskin sparar, sett till diskmaskinens hela livscykel, om man räknat från metallbrytning och oljeutvinning för råvaror via transporter, tillverkning och användning till deponering på en soptipp.
  • Tow2Mater
    Annelie 76 skrev 2015-08-20 09:18:32 följande:

Du kan spara pengar genom att göra som de gör i utlandet, låt bli att skölja disken. Då går det bara åt en balja vatten...

Man kan låta hunden slicka av den först :)
Svar på tråden Hur diskar ni?