• gosungarna

är min pappa orättvis?

Mina föräldrar separerade när jag var liten. Mamma hade vårdnaden o jag var hos pappa vissa helger. Pappa betalade underhåll, de nöjen o aktiviteter vi gjorde när jag var hos honom och jag har alltid fått jul o födelsedagspresenter. Aldrig nåt mer än så o detta har jag ju förstått på mamma att ett barn minsann kan kosta mer än underhållet. Varför han inte bidrog med mer vet jag ej. Om han ej förstod (mamma klagar gärna men aldrig till den skyldiga), ej hade råd (han var fattig när jagar liten) eller inte hade lust.

Nu e jag vuxen med egen familj. Har alltid haft bra kontakt med pappa o tycker otroligt mycket om honom. Har ett till syskon på hans sida som går på lågstadiet. Han e otroligt bortskämd. Får allt han pekar på. Det stör mig för han kommer bli och är redan helt sjukt odräglig. Men jag har inte tyckt det e orättvist. De reser oxå och gör mycket saker tillsammans.

När jag var hos frissan för några veckor sen så pratade vi semester. Hon skulle utomlands till samma ställe som min pappa o hans familj. Jaha varför ska inte du med undrade hon. Nej men jag ska va med min familj sa jag. Så du tackar nej till o åka utomlands? Eh nej jag har inte blivit tillfrågad. Då blev hon helt chockad o sa att hennes pappa aldrig skulle göra skillnad mellan syskonen oavsett åldersskillnad.

Jag har inte tänkt så. Har bara tänkt att jag har ju en egen ekonomi o det har inte lillebror. Hon (frisören) tyckte att alla större o extra grejer som resor datorer o mobiltelefoner ska jag bli erbjuden samma. Men grejen e ju att jag vet ju inte heller när det e min pappa eller styvmor som betalat nåt. Kan ju inte gå till henne o kräva samma. Dessutom kan man ju tänka att vuxna barn fått motsvarande när de var små innan yngre syskon ens var födda (även om det inte va så just i mitt fall).

Skulle va intressant hur andra föräldrar resonerar som har barn med åldersskillnad eller ni som har yngre syskon.

• Svar på tråden är min pappa orättvis?
  • Anonym (Nja)

Hur gammal är din lillebror?

• Brumma

Menar du att du skulle bli medbjuden fast du har egen familj? Det måste jag säga låter väldigt konstigt...

Vi är tre syskon ned flera års ålderskillnad, vilket innebär att vi flyttat ifrån föräldrahemmet och bildat familj medans syskon fortfarande bott kvar. Att vi då skulle följa med på semester finns liksom inte på kartan... Vi åker ju på semester med våra familjer.

Sedan åker jag, min syster o min mamma bort ihop ibland, men då betalar vi var för sig. Vi är alla vuxna med egen inkomst.

Att mina föräldrar skulle köpa en dator,mobil osv för att mina syskon får? Enbart sniket!

Och det oavsett om syskonen bor hemma eller inte!

Får säga att din frisör låter dels som om hon är väldigt bortskämd och dels som om hon försöker starta en konflikt mellan dig i din pappa..

Gällande att han aldrig betalade mer.. Nu vet jag inye vad underhållet låg på när du växte upp men jag hör samma saker idag. Ja. Ett barn KAN kosta hur mycket som helst. Men det behöver absolut inte göra det.

Din mamma hade underhåll (vilket idag ligger på 1273:- ) , barnbidrag och sedan skall hon ju även själv lägga till en summa. Det ska ju inye räcka med barnbidrag och underhåll liksom ... Även om jag stött på mammor som anser det.

Hade jag varit separerad från mina barns pappa och haft boendet hade jag fått 4700 bara i underhåll och barnbidrag. Dessutom skulle jag själv lagt 2400 på dem eftersom jag har samma överskott som pappan. Det get en summa på över 7000 på två barn i månaden. Den summan lägger jag INTE på mina barn idag, så varför det inte skulle räcka har jag svårt att förstå..

• sextiotalist

Konstig frisör. Du är ju vuxen och har egen ekonomi, din pappa och hans fru är försörjningsskyldiga över din lillebror.

• Aslan

Min mamma och pappa separerade när jag kanske 9 och min lillebror 8. Jag har alltid bott hos pappa (mamma kanske varannan helg och lite i veckorna när jag velat) och min bror likadant fast hos han har bott hos mamma. Ingen av oss har saknat nått och båda har bidragit ekonomiskt fast pappa kanske lite mer då mamma inte under en period hade det så bra ställt ekonomiskt.

Hur eller hur, pappa träffade en ny helt underbar kvinna som han sedan fick en dotter ihop med. Jag har aldrig gjort någon skillnad på mina halvsyskon utan ser dem likadant som min helbror. Min halvsyster är nu 9 och ensambarn där hemma. Hon är ganska bortskämd (mer än mig och min lillebror var då både mamma och pappa var ensamstående och inte hade en lön till i form av sambo mm som kanske gav avlastning på ekonomin). Dom har alltså råd att skämma bort henne mer helt enkellt. När jag och min bror bodde hemma så fick vi såklart alltid följa med när det skulle åkas utomlands och liknande, utan att betala.

Nu när vi är utflugna och har egna liv, egen ekonomi osv så åker pappa och hans fru med barn utomlands. Visst att vi kan bli tillfrågade om vi vill följa med, som en mysig grej, men dom betalar inte för oss. Och jag skulle aldrig drömma om att kräva det heller! Jag har ett eget liv, en egen ekonomi och får såklart spara och prioritera precis som dom får göra. Jag ser inte det som det minsta orättvist utan mer som normalt. Jag är 25 år och min pappa har för länge sedan slutat försörja mig.

• aleydis

Nej, bjuder med på resor gör man för barn som bor hemma, någon gång har jag fått flygbiljett betald som födelsedagspresent nu i vuxen ålder. Men då är inte mina föräldrar jätterika heller, så de skulle inte ha råd. Jag har halvsyskon som är 10 år yngre än mig, de har fått mkt mer materiellt än jag eftersom mina föräldrar har bättre ekonomi nu, men inte för att med flit vara orättvis. Mina föräldrar kan ge bidrag i samband med födelsedagar etc eller bidrar till stora saker som tex vårt bröllop. Annars köper jag telefoner, datorer etc själv.

• Anonym (L)

Det är jättesvårt att räkna ut en exakt summa på hur mycket ett barn kostar, det är jätteindividuellt beroende på ålder intressen m.m. Boendeföräldern tror jag per automatik bär en lite större kostnad. Det är nog väldigt svårt att betala exakt samma för båda föräldrarna. Begärde din mamma  någonsin att han skulle betala mer eller hon tyckt han skulle fatta det själv om du hade dyra vanor?

Jag kan förstå att du känner dig lite orättvist behandlad men du får tänka på att saker och ting förändras och att din pappa kanske känner att om du ska med på resan så måste han även bjuda din familj, vilket de kanske inte har råd med. Om han haft den ekonomin när du var liten skulle han kanske gjort samma sak med dig? Du skriver ju själv att ni gjorde massa aktiviteter och att du värdesätter honom högt, då har han ju i alla fall tagit hand om dig. Sen att han inte frågat om du vill med på resan är kanske för att han inte tror att du tycker det är så roligt att åka med honom och hans nya fru om du har egen familj. Det behöver ju inte vara för att han favoriserar sonen.

Din frissas argument att du ska få samma som lillebror- nej. Jag antar att du är vuxen och då kan man inte kräva att få samma sak som syskonen som fortfarande är barn. Som sagt är förmodligen anledningen till det att han inte hade de ekonomiska förutsättningarna för det när du var liten, inte att han inte ville ge dig något. Sin sak om du fortfarande bott hemma och han ständigt fått nya saker och aldrig något, men har du egen ekonomi så kan du faktiskt inte kräva att din pappa står för de kostnaderna.

Min farbror och pappa är 27 resp. 19 år äldre än min halvfaster och bodde alltså inte hemma samtidigt som sina halvsyskon. De har alltid fått mer än vad min pappa och farbror fick för att farfar helt enkelt hade mer tid med dem än vad han hade med min pappa (han fick dem på senare år och gick i pension när de bara var några år). Jag tror inte min pappa eller farbror tycker det är orättvist, det enda de är lite sura över är att farfar har satt både mig och min kusin åt sidan för att hans nya fru inte gillar våra pappor. Man ska försöka behandla sina barn lika, men är det så stor åldersskillnad så kan man inte räkna exakt på kronor och ören så alla får lika mycket.

• Sandra8978

Hur ofta har du bjudit med din pappa på utlandssemester?
    Du är ju inte ett barn längre, och har din egen inkomst.

Självklart kan han bjuda dig, lika självklart är att du kan bjuda honom.
    Ingen av er är moraliskt skyldiga att bjuda den andre.

• StevenDiese

Det enda rättvisa här i livet är att livet är orättvist.

Men nej din pappa är inte orättvis. Detta är helt i sin ordning tycker jag.

• Anonym (Lena)
    gosungarna skrev 2015-08-20 12:26:57 följande:

Mina föräldrar separerade när jag var liten. Mamma hade vårdnaden o jag var hos pappa vissa helger. Pappa betalade underhåll, de nöjen o aktiviteter vi gjorde när jag var hos honom och jag har alltid fått jul o födelsedagspresenter. Aldrig nåt mer än så o detta har jag ju förstått på mamma att ett barn minsann kan kosta mer än underhållet. Varför han inte bidrog med mer vet jag ej. Om han ej förstod (mamma klagar gärna men aldrig till den skyldiga), ej hade råd (han var fattig när jagar liten) eller inte hade lust.

Nu e jag vuxen med egen familj. Har alltid haft bra kontakt med pappa o tycker otroligt mycket om honom. Har ett till syskon på hans sida som går på lågstadiet. Han e otroligt bortskämd. Får allt han pekar på. Det stör mig för han kommer bli och är redan helt sjukt odräglig. Men jag har inte tyckt det e orättvist. De reser oxå och gör mycket saker tillsammans.

När jag var hos frissan för några veckor sen så pratade vi semester. Hon skulle utomlands till samma ställe som min pappa o hans familj. Jaha varför ska inte du med undrade hon. Nej men jag ska va med min familj sa jag. Så du tackar nej till o åka utomlands? Eh nej jag har inte blivit tillfrågad. Då blev hon helt chockad o sa att hennes pappa aldrig skulle göra skillnad mellan syskonen oavsett åldersskillnad.

Jag har inte tänkt så. Har bara tänkt att jag har ju en egen ekonomi o det har inte lillebror. Hon (frisören) tyckte att alla större o extra grejer som resor datorer o mobiltelefoner ska jag bli erbjuden samma. Men grejen e ju att jag vet ju inte heller när det e min pappa eller styvmor som betalat nåt. Kan ju inte gå till henne o kräva samma. Dessutom kan man ju tänka att vuxna barn fått motsvarande när de var små innan yngre syskon ens var födda (även om det inte va så just i mitt fall).

Skulle va intressant hur andra föräldrar resonerar som har barn med åldersskillnad eller ni som har yngre syskon.

Du kan verkligen inte mena allvar??? Du framstår som otroligt omogen, väx upp. Din pappa har inga som helst skyldigheter att betala för sitt vuxna barn. Att han har bättre ekonomi nu än när du var liten och? Det är så livet är. Skaffa själv inga barn förrän du ligger på den ekonomiska förutsättningar att du inte kan ha bättre ställt vid barn 2. Jag blir helt mållös av denna tråd..,,sjukt!
  • StevenDiese
    Anonym (Lena) skrev 2015-10-21 22:45:29 följande:
    Du kan verkligen inte mena allvar??? Du framstår som otroligt omogen, väx upp. Din pappa har inga som helst skyldigheter att betala för sitt vuxna barn. Att han har bättre ekonomi nu än när du var liten och? Det är så livet är. Skaffa själv inga barn förrän du ligger på den ekonomiska förutsättningar att du inte kan ha bättre ställt vid barn 2. Jag blir helt mållös av denna tråd..,,sjukt!
    Och jag anser att du är ganska omogen som uttrycker dig så oförskämt!

Det var ju frissan som satte tankarna i huvet på henne.
  • Anonym (Lena)
    StevenDiese skrev 2015-10-21 22:49:22 följande:

Och jag anser att du är ganska omogen som uttrycker dig så oförskämt!

Det var ju frissan som satte tankarna i huvet på henne.

Fast bara att undra om dom tankarna är rätt tyder på att man inte har alla hästarna hemma....
Svar på tråden är min pappa orättvis?