är min pappa orättvis?
Mina föräldrar separerade när jag var liten. Mamma hade vårdnaden o jag var hos pappa vissa helger. Pappa betalade underhåll, de nöjen o aktiviteter vi gjorde när jag var hos honom och jag har alltid fått jul o födelsedagspresenter. Aldrig nåt mer än så o detta har jag ju förstått på mamma att ett barn minsann kan kosta mer än underhållet. Varför han inte bidrog med mer vet jag ej. Om han ej förstod (mamma klagar gärna men aldrig till den skyldiga), ej hade råd (han var fattig när jagar liten) eller inte hade lust.
Nu e jag vuxen med egen familj. Har alltid haft bra kontakt med pappa o tycker otroligt mycket om honom. Har ett till syskon på hans sida som går på lågstadiet. Han e otroligt bortskämd. Får allt han pekar på. Det stör mig för han kommer bli och är redan helt sjukt odräglig. Men jag har inte tyckt det e orättvist. De reser oxå och gör mycket saker tillsammans.
När jag var hos frissan för några veckor sen så pratade vi semester. Hon skulle utomlands till samma ställe som min pappa o hans familj. Jaha varför ska inte du med undrade hon. Nej men jag ska va med min familj sa jag. Så du tackar nej till o åka utomlands? Eh nej jag har inte blivit tillfrågad. Då blev hon helt chockad o sa att hennes pappa aldrig skulle göra skillnad mellan syskonen oavsett åldersskillnad.
Jag har inte tänkt så. Har bara tänkt att jag har ju en egen ekonomi o det har inte lillebror. Hon (frisören) tyckte att alla större o extra grejer som resor datorer o mobiltelefoner ska jag bli erbjuden samma. Men grejen e ju att jag vet ju inte heller när det e min pappa eller styvmor som betalat nåt. Kan ju inte gå till henne o kräva samma. Dessutom kan man ju tänka att vuxna barn fått motsvarande när de var små innan yngre syskon ens var födda (även om det inte va så just i mitt fall).
Skulle va intressant hur andra föräldrar resonerar som har barn med åldersskillnad eller ni som har yngre syskon.