Inlägg från: Nerfherder |Visa alla inlägg
  • Nerfherder

"Tror inte på SD-siffra"?

oOOo oOOo skrev 2015-08-21 16:47:03 följande:

Tja, kanske det, kanske inte. De kan ju ha rätt, att undersökningen inte speglar verkligheten. Hur som helst framstår det som ett ganska sorgligt beteende att de hela tiden känner sig behöva dementera dessa undersökningar. Ända sedan SD var under 4% har det hållit på, nästan varenda gång har dessa konsirationeteoretiker varit där och hävdat att det är för höga siffor. Varför kan man undra? Beteendet framstår ju som helt fanatiskt. Hur kan dessa undersökningar vara så viktiga för dessa personer?

Jag undrar hur ni SD:are kan dra så stora växlar på en högst tvivelaktig opinionsundersökning tre år före nästa val?

Jag fattar verkligen inte!
  • Nerfherder
    oOOo oOOo skrev 2015-08-21 16:57:41 följande:

Tja du inte vet jag. Fråga någon som drar stora växlar på det och som dessutom är SDare. 

Eller varför inte fråga dem som beställt undersökningen?

Eller varför inte bara låta bli att bry dig så mycket?

Varför ska jag sluta bry mig?
  • Nerfherder
    Roseno skrev 2015-08-21 17:04:22 följande:

Det är en trend hos alla uppåt och alla partier vill veta läget om sig själva. Just SD-hatare är ett fanatiskt släkte för sig med ordentliga skygglappar.

Och SD älskare blåser upp sig till enorma proportioner. Det ska bli kul när bubblan spricker om tre år.
  • Nerfherder
    Gert skrev 2015-08-21 17:10:03 följande:

Du sa samma sak innan valet 2014.

Nej, det gjorde jag inte.
  • Nerfherder
    Gert skrev 2015-08-21 19:51:38 följande:

Ojdå. Då väntar nog en chock för dig vid nästa val.

nog, är du inte lika säker längre?
  • Nerfherder
    thure skrev 2015-08-22 07:23:49 följande:

www.gp.se/nyheter/sverige/1.2808974-jamnt-mellan-blocken-sd-vaxer

Ovanstående länks SD-siffror tror inte jag på, (för att hålla sig till trådämnet). Sifo har av gammal hävd alltid haft låga opinionssiffror då det gäller SD pga deras sätt att mäta.

Skall man få en rättvis bild av dagens opinion (för alla partier) kan man titta på någon hemsida som sammanställer alla mätningar och ger ett medelvärde. På status.st ger detta medelvärde följande bild:

Då känner jag för att upprepa mig en aning:

Det är foooooortfaaaaaraaaande treeeeee åååååååår kvaaaaar
  • Nerfherder
    thure skrev 2015-08-22 07:44:16 följande:
    Som jag uppfattar det så handlar denna tråd om man kan tro på urvalsmetoderna i opinionsundersökningarna. Försök att hålla dig till ämnet!
    Kul, eftersom det var DU som postade en länk till en opinionsundersökning. Försök hålla dig själv till ämnet!
  • Nerfherder
    thure skrev 2015-08-22 07:44:16 följande:
    Som jag uppfattar det så handlar denna tråd om man kan tro på urvalsmetoderna i opinionsundersökningarna. Försök att hålla dig till ämnet!
    Kul, eftersom det var DU som postade en länk till en opinionsundersökning. Försök hålla dig själv till ämnet!
  • Nerfherder
    dwajo skrev 2015-08-22 07:57:13 följande:

Dessa människor är i en förnekelsefas. Litar ni inte på YouGovs 25.2% så ta då Sentios senaste mätning: 23.4%. Sentio var det institut som förutspådde SD:s resultat bäst både i valet 2010 och 2014.

Att SD är eller snart blir största parti är inte ett dugg förvånande. Trenden har kontinuerligt pekat starkt uppåt, speciellt det senaste året - SD har slagit UO-rekord 19 gånger - och i jämförbara länder stabiliseras denna typ av partier vanligen runt 20-25% på lång sikt. 

Lika bra att vänja sig. Sjuklöverpartierna har tydligt deklarerat (explicit och implicit via passivitet) att de inte tänker lyfta ett finger för att åtgärda de problem SD pekar på. Tvärtom har man givit folk fler anledningar att inte sjuklövrigt (DÖ). 

Och ni SD:are är i förstorelsefasen
  • Nerfherder
    Gert skrev 2015-08-22 12:24:45 följande:

Dina åsikter har inte någon vetenskaplig grund. Det har däremot självrekryterande paneler.

Med tanke på att jag igår gjorde en användare dom heter Gert, på yougov, och lät denne rösta på Fi så tvivlar jag starkt på trovärdighetenhod yougov.
Svar på tråden "Tror inte på SD-siffra"?