Familjehem till ensamkommande flyktingbarn? Erfarenheter?
Jag har tidigare haft familjehem, dock inte haft några ensamkommande flyktingbarn placerade hos mig. Senaste tiden har jag gått i samma tankar som ni.
Just nu lutar det år att jag är rädd att jag helt enkelt inte skulle mäkta med uppdraget. Jag utgår från att många ensamkommande är traumatiserade (i varierande grad) och har stort behov av stabilitet och trygghet.
Precis som ni har jag ett litet barn, en treåring, och jag inser att han mycket troligt skulle komma rejält i kläm med en ny mycket behövande familjemedlem att dela sin mamma med. Det skulle förmodligen inte bli bra för någon av oss (flyktingbarnet, treåringen eller mig). Skillnaden mellan er och mig är att ni är två. Jag är ensam vuxen här. Om ni känner att ni själva som familj är i god balans, har energi och tid att dela med ännu en familjemedlem (som förmodligen behöver mycket av er uppmärksamhet) utöver er egen lilla, att er relation är stark nog att hålla när det gungar, om ni har stöttande släkt/vänner omkring er, så hoppas jag att ni tar steget. Behovet är ju skriande.