• Anonym (Anna)

För hur mycket mer i månaden skulle du byta jobb?

Jag har väger för och emot att byta jobb, jag trivs bra idag, men ett nytt jobb skulle innebära ett kliv upp i karriären samt en löneökning. Nyfiken på hur ni tänker, hur mycket mer imånade skulle ni byta jobb för?

• Svar på tråden För hur mycket mer i månaden skulle du byta jobb?
  • Flash Gordon

Omöjligt att svara på. Beror ju på vad det andra jobbet är för ett jobb.

Men allt annat lika: samma arbetsuppgifter, samma arbetsmiljö, samma typ av arbetsklimat osv ... kanske en 8000-10000 extra i månaden.

Jag skulle tappa hela mitt interna nätverk bland annat.

• sextiotalist

Oj, dubbla lönen och lägg till 20 semesterdagar, då kanske jag börjar fundera ;). Så bra trivs jag på mitt arbete.

Allvarligt, vet inte, det kan komma ett erbjudande som man inte kan säga nej till, då är det mer faktorer än lönen som spelar in.

• Birgitta02

Hade räckt med en tusenlapp och trevliga arbetskamrater... :(

• Frontline

Skulle räcka med om jag fick lika trevliga arbetskamrater jag har idag och ett mindre stressigt jobb så skulle jag byta direkt.
    Sen om jag får ett par tusen extra är ju en bonus...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Liten ekorre

Byter lätt utan löneökning, bara jag slipper de nuvarande arbetskamraterna med tillhörande drama. (Är föräldraledig nu och tänker INTE gå tillbaka till mitt nuvarande arbete)!

• Butterscotch

Det är jobbigt att byta arbetsgivare - man har inget nätverk och måste ägna en massa tid åt att bygga upp förtroende. Idag vet alla jag jobbar med ATT jag jobbar fast jag inte är på plats och de vet vad jag går för. Den friheten är värd mycket (kanske särskilt som småbarnsförälder, när behovet av flexibilitet är stort). För att jag skulle byta till samma typ av jobb någon annanstans skulle jag nog vilja ha 15.000 mer i lön för att ens överväga det. 

• Aniiee

500 kr från mitt gamla jobb.

Men jag har precis bytt jobb (om allt går bra) från ett jobb med låg fast lön men med rörlig del/provision, till ett jobb med hög(re) fast lön och lite rörlig del. De går väl på ett ut lönemässigt (i alla fall i längden), men är totalt olika i övrigt.

Lönen är inte allt

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Ms H

Nu skulle det krävas åtskilliga tusen för att jag ens skulle överväga att byta. Man vet vad man har, men inte vad man får, för mig skulle chansen till att jobbet (förutom lönen) skulle bli bättre än nuvarande vara liten. Har också svårt att tänka mig att någon skulle erbjuda särskilt mycket högre lön inom min kompetens.
    Vill de betala min utbildningstid för omskolning (inom nått intressant område) och garantera fast anställning efter utbildningen hade jag hoppat på det direkt!

• deko

Liknande arbete med samma eller kortare pendlingsavstånd så krävs inte mycket.
    Är det helt nytt beror det på vad. En stillasittande kontorstjänst skulle inte vara aktuell fören lönen närmade sej det 3-4dubbla.

• Thotis90

Idag skulle jag vilja ha min bruttolön som nettolön. Jag klarar mig inte på nettolönen, men skulle göra det på bruttolönen.

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • jenny99

Jag har bytt jobb från hög lön till låg lön,för att den med lägre lön verkade mer spännande och givande.Har aldrig ångrat mig.Nu senast bytte jag till högre lön,och gick ner i tid och får mindre i lön.

• IsDimma

Just idag skulle det krävas en del. Jag trivs väldigt bra på mitt jobb. Jag har toppenkollegor och en väldigt bra chef. Där alla är förstående för hur jag mår och vad jag inte klarar av att genomföra. Det är värt väldigt mycket! Jag lider av både depression och panikångest så jag är beroende av kollegor och en chef som är med å det hela och det har jag.
    Fast vissa dagar så känns det mer lockande att byta jobb och jag skulle göra det för typ en tusenlapp jag har platsbankappen i telefonen men egentligen vill jag inte byta jobb. Inte på riktigt.

• Ms H
    Ms H skrev 2015-08-21 16:05:35 följande:

Nu skulle det krävas åtskilliga tusen för att jag ens skulle överväga att byta. Man vet vad man har, men inte vad man får, för mig skulle chansen till att jobbet (förutom lönen) skulle bli bättre än nuvarande vara liten. Har också svårt att tänka mig att någon skulle erbjuda särskilt mycket högre lön inom min kompetens.
    Vill de betala min utbildningstid för omskolning (inom nått intressant område) och garantera fast anställning efter utbildningen hade jag hoppat på det direkt!

Kan tillägga att för ett drygt år sedan krävdes det ingen löneökning alls, bara jag fick ett nytt jobb. Gick ner ca 3000kr när jag blev erbjuden en tjänst. Fast den tjänsten (och den lönen) har jag inte kvar längre :)
  • riboflavin

Beror på hur mycket mer betungande arbetsuppgifterna är. Jag har flera gånger erbjudits "befordran" som innebär mer ansvar, mer obetald övertid vid behov och mindre möjlighet att själv lägga upp arbetet. Erbjudits 10 kkr mer i grundlön och tackat nej eftersom det är för lite pengar i sammanhanget. För att ta jobbet i fråga vill jag ha minst 10 kkr mer efter skatt. Jag gillar mitt jobb och tjänat tillräckligt.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Jemp

1000-2000 och bättre arbetsvillkor.

Förutsatt att det är något som intresserar mig och där jag kan utvecklas, såklart.

• En blå giraff

Jag gillar min arbetsplats p.g.a. trevliga kollegor och roliga arbetsuppgifter. Ledningen är däremot sämre, och det är en kommun med lägre löner också än omkringliggande. Skulle byta om jag blev erbjuden 3000 mer för samma uppgifter. För mindre än så skulle jag inte känna att det var värt allt med att byta arbetskamrater m.m. Har provat förut att byta jobb men det är ju lite "grisen i säcken" också. Man vet inte vart man kommer och hur man kommer att trivas.

• Penida

Där jag arbetar ser ledningen väldigt lite till de människor vi finns där för och de som arbetar där ser de knappt till alls. Det har försämrats mycket sedan det blev privat. Nu handlar precis allt om att spara och tjäna pengar. Jag jobbar inom psykiatrin.
    Jag är nöjd med lönen och skulle strunta i en tusenlapp hit eller dit, jag skulle dock hellre jobba någonstans där det fanns tillräckligt med resurser för att göra ett bra jobb och där jag inte behövde känna mig otillräcklig. Att jag stannar beror till stor del på kollegorna.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden För hur mycket mer i månaden skulle du byta jobb?