• Kine

Höjs SGI direkt?

För att få höjd SGI rent generellt ska man ha ett arbete som beräknas pågå minst i 6 månader. För att däremot få höjd föräldrapenning som baseras på SGI ska man har ett jobb som beräknas båg minst 240 dagar (8månader). Man ska alltså ha för avsikt att jobb 6 respektive 8 månader.

• Kine
    Otit skrev 2015-08-23 00:15:41 följande:

Kan verkligen inget om detta. Men i princip kan man med fast anställning bli gravid direkt eftersom man är gravid i nio månader??

Ja.
  • Kine
    lindalinaa skrev 2015-08-22 23:53:08 följande:

Ja men om man tänkt att ta ut föräldraledighet efter säg, 3 mån.. Då har man inte haft för avsikt att jobba i 6 mån eller hur?

När jag läste tråden tog jag för givet att de va som så att ts är gravid redan nu och inte vet om hon hinner jobba 6 mån eller ej men jag kanske har fel.

Vad jag menade var att ja man måste jobba 6 månader men sen om man råkar bli sjukskriven räknas det ändå som att man jobbar, men du kan ju tex inte säga att du hade tänkt jobba 6 mån om du vet att du ska få barn om 3...

Nej, du måste inte jobba 8 månader för att få höjd fp. Får du en tillsvidareanstäning och blir gravid så får du hög fp eftersom jobbet beräknas båg i minst 8 månader
  • Kine
    Seven Costanza skrev 2015-08-23 19:15:39 följande:

Men om man inte har någon SGI sedan tidigare när man får en tillsvidareanställning, måste man inte jobba 240 dagar då för att få en SGI? Det räcker väl inte då med att bara ha skrivit på anställningsavtalet?

Jo, så länge du avsikten att jobba i 240 dagar och har jobbet i minimum 240 dagar.
Svar på tråden Höjs SGI direkt?