• Juleli

Höjs SGI direkt?

Under tiden jag pluggar har jag väldigt låg SGI, eftersom jag började plugga direkt efter gymnasiet så hade jag ingen SGI innan jag började plugga. När jag snart tar min examen, säg att jag skulle få en fast tjänst direkt 100%, höjs min SGI direkt då eller måste jag arbeta ett antal månader?

• Svar på tråden Höjs SGI direkt?
  • Jw83

Du måste jobba heltid i minst 6 månader.

Många tror att man inte "kan" säga upp någon som är gravid. Tänk på att man oftast får en provanställning innan man blir tillsvidareanställd. Då har arbetsgivaren rätt att avsluta anställningen utan att ange orsak, även om du är gravid. Blir du gravid snabbt så kan det vara så att du blir sjukskriven, och inte kan visa vad du kan under provanställningen, eller att arbetsgivaren inte vill börja anställningen med att betala för en föräldraledig i x antal år.

Lycka till!

• lindalinaa

Ja tyvärr så gäller sex månader, inte en dag mindre... Förr var de enklare att få upp sgi men de har blivit stenhårda :/

• Alexi

Du måste absolut inte jobba i sex månader, vad har ni fått det ifrån?? SGI höjs från dag ett när man börjar arbeta OM man har för avsikt att arbeta i minst sex månader framåt.

Och de här reglerna har varit desamma i många år så lindalinaa bör nog läsa på lite mer.

• newlife80
    Alexi skrev 2015-08-22 10:56:55 följande:

Du måste absolut inte jobba i sex månader, vad har ni fått det ifrån?? SGI höjs från dag ett när man börjar arbeta OM man har för avsikt att arbeta i minst sex månader framåt.

Och de här reglerna har varit desamma i många år så lindalinaa bör nog läsa på lite mer.

Om det är en tillsvidareanställning höjs SGI från första dagen!! Bra va?? ;)
  • Seven Costanza

Men hur hänger det ihop med det s.k 240-dagarsvillkoret då? Om TS fråga gäller föräldrapenning, måste man inte ha jobbat minst 240 dagar för att få fp baserat på sin inkomst från första dagen då? Annars har jag förstått det som att man får lägsta de första 180 dagarna man tar ut. Eller menar du att om TS redan har jobbat minst 240 dagar i följd och skyddat en (förvisso låg) SGI så höjs den direkt hon får en tillsvidareanställning?
  • telly

... Eller att man jobbat minst 6 månader (240 dagar). Hur tror du att timvikarier osv får en sgi?
  • Alexi
    Seven Costanza skrev 2015-08-22 16:55:20 följande:

Men hur hänger det ihop med det s.k 240-dagarsvillkoret då? Om TS fråga gäller föräldrapenning, måste man inte ha jobbat minst 240 dagar för att få fp baserat på sin inkomst från första dagen då? Annars har jag förstått det som att man får lägsta de första 180 dagarna man tar ut. Eller menar du att om TS redan har jobbat minst 240 dagar i följd och skyddat en (förvisso låg) SGI så höjs den direkt hon får en tillsvidareanställning?

Frågan gällde ju SGI och 240-dagarsbilljoret berör enbart föräldrapenningen.

Men ja, det villkoret kräver faktiskt arbete, till skillnad från kravet för att få en SGI.
  • Alexi
    telly skrev 2015-08-22 16:57:39 följande:

... Eller att man jobbat minst 6 månader (240 dagar). Hur tror du att timvikarier osv får en sgi?

Exakt vad är din fråga? 240 dagar är åtta månader för övrigt.
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2015-08-22 17:41:50 följande:

Frågan gällde ju SGI och 240-dagarsbilljoret berör enbart föräldrapenningen.

Men ja, det villkoret kräver faktiskt arbete, till skillnad från kravet för att få en SGI.

Ok ja det var det jag tänkte också. Varför jag ställde frågan var just för att tråden ligger under "planerar barn" så jag förmodar att TS fråga avser föräldrapenning.
Svar på tråden Höjs SGI direkt?