• Juleli

Höjs SGI direkt?

Under tiden jag pluggar har jag väldigt låg SGI, eftersom jag började plugga direkt efter gymnasiet så hade jag ingen SGI innan jag började plugga. När jag snart tar min examen, säg att jag skulle få en fast tjänst direkt 100%, höjs min SGI direkt då eller måste jag arbeta ett antal månader?

• Svar på tråden Höjs SGI direkt?
  • Jw83

Du måste jobba heltid i minst 6 månader.

Många tror att man inte "kan" säga upp någon som är gravid. Tänk på att man oftast får en provanställning innan man blir tillsvidareanställd. Då har arbetsgivaren rätt att avsluta anställningen utan att ange orsak, även om du är gravid. Blir du gravid snabbt så kan det vara så att du blir sjukskriven, och inte kan visa vad du kan under provanställningen, eller att arbetsgivaren inte vill börja anställningen med att betala för en föräldraledig i x antal år.

Lycka till!

• lindalinaa

Ja tyvärr så gäller sex månader, inte en dag mindre... Förr var de enklare att få upp sgi men de har blivit stenhårda :/

• Alexi

Du måste absolut inte jobba i sex månader, vad har ni fått det ifrån?? SGI höjs från dag ett när man börjar arbeta OM man har för avsikt att arbeta i minst sex månader framåt.

Och de här reglerna har varit desamma i många år så lindalinaa bör nog läsa på lite mer.

• newlife80
    Alexi skrev 2015-08-22 10:56:55 följande:

Du måste absolut inte jobba i sex månader, vad har ni fått det ifrån?? SGI höjs från dag ett när man börjar arbeta OM man har för avsikt att arbeta i minst sex månader framåt.

Och de här reglerna har varit desamma i många år så lindalinaa bör nog läsa på lite mer.

Om det är en tillsvidareanställning höjs SGI från första dagen!! Bra va?? ;)
  • Seven Costanza