Inlägg från: elinaehn |Visa alla inlägg
  • elinaehn

Hur komma tillrätta med trist ton?

Har en elvaåring, men det här har vi egentligen kämpat med till och från under flera år. Jag skulle gissa att det inte är så ovanligt så jag hoppas på lite nya perspektiv och tips!
    Vi har provat allt jag kan komma på, för hennes ton blir så ofta så otrevlig... Det är knepigt, det kommer liksom  helt utan sammanhang... Det handlar inte om när vi har en konflikt, då får man låta arg och höja rösten, men sådär i sammanhang då jag ber henne komma till middagsbordet, gå upp ur sängen eller annat vardagligt...
    Vi har förstås pratat o försökt tänka tillsammans om det. Jag brukar tålmodigt svara vänligt, provat påminna o ge ny chans, markerat satt gränser o ibland givit konsekvens då jag till sist tappar sugen att tex göra något mysigt ihop när vägen dit är så... Tokig ofta...

Men det fortgår. Hur gör ni?
  • Svar på tråden Hur komma tillrätta med trist ton?
  • elinaehn

Rejäl fräsning är nog rätt uttryck. Jag påar alltid för jag förstår också att man kan bli frustrerad när saker ska ske på studs. Däremot ska jag tänka mer på det här med förtroende, att inte säga sånt hon vet. Bra!

Gärna fler tips o tankar!

• elinaehn

Jag håller verkligen med. Men det är just det att jag svarar i vänlig ton, är inte sorten som fräser, och oj vad mycket vi pratat... Vi har fina samtal o gör överenskommelser, ibland hennes egna förslag, men det bär ändå inte...
    Jag har alltid behövt vara tydlig med att förbereda övergångar, så det gör jag väldigt automatiskt... Och jag står inte o ryter i köket när det är mat.
    Hm det är svårt att förklara för jag förstår inte själv riktigt...

• elinaehn

Hm... Ja det ligger inte alls för mig med så strikt. Men kanske en variant av flera av era råd kan bli något...

• elinaehn

Förstår resonemanget. Jag tycker det mesta av det här fungerar men jag är nog betydligt mjukare sort, det kanske är där det blir tok.
    Behöver fundera över det!

• elinaehn

Ja... Jag har aldrig gillat peka med hela handen men att mesa är ju inte heller rätt.

Svar på tråden Hur komma tillrätta med trist ton?