Inlägg från: Anonym (ja!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ja!)

Behövs kostråd för föräldrar?

Absolut! inte bara för att barnfetman ökar, utan för att många tror att bara för att barnet är smalt så kan dom ge dom vilken skit som helst. Som att vikten är allt, och hur kroppen mår inuti är skit samma..(extra illa om folk faktiskt tror att det inte spelar någon roll för måendet om man äter hamburgare eller lax & grönsaker så länge man är smal...)

• Anonym (ja!)
    T K skrev 2015-08-22 18:50:56 följande:
    Är det så farligt att utbilda sig? Att få möjligheten att bli bättre? I slutändan gör man ju ändå som man vill om man har ett annat synsätt.
    Jag åt tex frosties (sockrade flingor) till frukost när jag var liten. Idag skulle ingen påstå att det är en bra frukost. Mina föräldrar var väldigt bra föräldrar, men jag skulle inte påstå att jag fått med mig enbart bra kostvanor hemifrån.

Det känns lite som att folk känner att dom blir stämplade som dåliga föräldrar, men det har ju ingenting med det att göra.
    Jag tror det beror mycket på hur man själv är som person. Vissa är otroligt lättstötta och tar allt personligt - dom skulle nog skrika högt och ta det som en förolämpning (Herregud jag kan väl ta hand om mitt barn själv!" medan många andra tar det som ett bra tillfälle att bara lära sig lite mer.
    Jag hade älskat att få den möjligheten.
    Däremot tror jag att det hade varit en dålig idé att göra det obligatoriskt, samtidigt som jag tror att man missar dom som behöver det allra mest om det inte är det. Moment 22.

• Anonym (ja!)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-08-24 10:49:33 följande:
    Nu skrev jag uttryckligen vilka val (morötter/frukt och mjölk/vatten) man kunde göra i happy meal för att göra måltiden komplett och ok ur kostsynpunkt. Du kan ta en beståndsdel ur rätt många "nyttiga" måltider och spalta upp den på detta sätt och få liknande siffror. Och nuggetsen är som sagt var inte direkt 50% frityrsmet, de består av nästan bara kycklingfilé och så ett tunt skikt av panad som är lite krispig. Är stekt strömming/sill något du kan ge ditt barn? Den vänder man ju i rågmjöl innan man steker i smör/olja - många dubbelpanerar och får en MYCKET tjockare panad än den på McNuggets. Stekt strömming är både mer kolkhydratrikt och fetthaltigt än McNuggets. I synnerhet om den (som sig bör...) serveras med skirat smör. Det är ju inte så medvetet att välja bort relativt bra mat bara för att den serveras på McD. 
    Nu är jag inte ts men jag vill ändå svara på det här. Det är ju skillnad tex på något som är stekt i smör och något som är friterat. När olja hettas upp för mycket (som när man friterar eller steker för varmt) så bildas transfett som är otroligt mycket sämre än smör.

Dessutom så är det ju bevisat att halv- och helfabrikat ÄR sämre än (bra) hemlagat. Det är mer salt, sämre kvalitet på fettet osv. Bara för att det finns något som är sämre och för att det inte är helt värdelöst så är det inte BRA mat. Det finns bättre kolhydratkällor än bröd och friterad panering. Man dör inte av att äta på mcdonalds ibland, men att tro att det ger en nyttig och bra måltid, i samma klass som en bra hemlagad, är lite att ljuga för sig själv.. 
Svar på tråden Behövs kostråd för föräldrar?