• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • Cherryay
    Pell skrev 2016-04-08 08:11:59 följande:

Kommer inte ihåg vad och hur mycket jag packade i förra BB väskan.... Hjälp, vad kommer ni att ta med och hur mycket? Sist vart vi kvar totalt 4dagar pga helg (=ingen barnläkare som kunde göra testerna man ska göra innan man får åka hem)

Planerar också att åka hem samma dag som de andra två gångerna, vi har ju alltid barnläkare närvarande så det är inga problem, dock kan man ju få vänta några timmar längre om det är en helgdag då läkaren har jour (vilket vi råkade ut för förra året då dottern föddes på Kristi himmelsfärd :P) sen beror det ju på vad som sjukhuset håller med också, vad man får låna där osv, vissa sjukhus erbjuder ingenting medan båtar har väldigt mycket.

Min väska kommer innehålla: hygienartiklar till mig, såsom tandborste, tandkräm, duschtvål, schampoo, balsam, handkräm, ansiktskräm o lypsyl, deo, parfym, hårborste. Mjuka sköna kläder till mig, två ombyten (just in case), samt två ombyten till bebis, dock i 44 eftersom 50 var på tok för stort för dottern förra året - trots att hon faktiskt var stor (4020g o 53cm) så satt 50 som ett tält :P de kör på "hud mot hud" på vårt sjukhus så kläderna är bara till hemfärd, förutom bomullsmössa då. Mysig filt o snutte till bebis, innetofflor till mig, amningsinlägg. iPod o minihögtalare samt lite snacks o energidryck till förlossningen... Kommer säkert på mer "småsaker" när jag väl packar :P
  • Pell

Tack för svar, då var det typ så som jag kom ihåg, vill också hem fort! Vi har ca 13mil till BB så blir inte aktuellt att hämta något i efterhand ;)

• SJLN
    Pell skrev 2016-04-09 10:20:19 följande:

Tack för svar, då var det typ så som jag kom ihåg, vill också hem fort! Vi har ca 13mil till BB så blir inte aktuellt att hämta något i efterhand ;)

Hur g funkar det när man bor så långt bort med pku testet? Måste man åka tillbaka om man redan åkt hem eller kan de göra det på BVC istället?
  • Nini
    SJLN skrev 2016-04-09 11:43:37 följande:

Hur g funkar det när man bor så långt bort med pku testet? Måste man åka tillbaka om man redan åkt hem eller kan de göra det på BVC istället?

Vilken har också långt, antingen 14 eller 10 mil och åker man hem tidigt så måste du komma tillbaka för pku. Kanske är annorlunda i andra landsting. Om man inte får stanna på BB så finns det patienthotell man kan stanna på.

Jag hoppas de inte behåller mig så länge den här gången, var kvar 4 dagar med första barnet. Har white coat syndrom (?) Dvs högt blodtryck så fort de kollar, tröttsamt.
  • Pyret13

Jag får absolut inte glömma lypsyl i väskan! Blir så torr av lustgasen.

Vi fick stanna tre dagar förra gången. Jag hade uvi så fick penicillin under förlossningen för att barnet inte ska bli smittat, därför fick vi stanna för observation samt att jag förlorade mer blod än man "får".
    Vi tyckte det var skönt att få vara kvar och bara ta det lugnt och få maten serverad :)

• Pell

Det var väl därför vi var tvungna att stanna kvar, var det eller fara tillbaka när barnläkaren var där.

• Krickelin med Naemi

Nepp, men det börjar bli tungt nu. Har så mycket sd och förvärkar. Slemproppen går i omgångar så jag är säker på att livmodertappen är påverkad, och bebisens huvud är lååångt ned. Bowlingklot mellan benen :-P. Har varit tvungen att jobba hemifrån i två dagar nu för att klara av mina kvällspasset. Jobbar dubbelt både på Volvo och så har jag egen firma. Jätte högt tempo och min man börjar bli riktigt arg på mig att jag inte saktar ned. Inte så lätt, jag vill så mycket. Men nu gör det ont överallt och trött är jag.

Jobbar bara 4dagar till på Volvo och sen blir det "bara" egna företaget. Det ska inte stänga mer än under förlossningsveckan då jag fixat in vikarier....fattar inte just nu hur jag ska klara det tiden ut. V34imorgon.

• SJLN
    Krickelin med Naemi skrev 2016-04-13 11:06:20 följande:

Nepp, men det börjar bli tungt nu. Har så mycket sd och förvärkar. Slemproppen går i omgångar så jag är säker på att livmodertappen är påverkad, och bebisens huvud är lååångt ned. Bowlingklot mellan benen :-P. Har varit tvungen att jobba hemifrån i två dagar nu för att klara av mina kvällspasset. Jobbar dubbelt både på Volvo och så har jag egen firma. Jätte högt tempo och min man börjar bli riktigt arg på mig att jag inte saktar ned. Inte så lätt, jag vill så mycket. Men nu gör det ont överallt och trött är jag.

Jobbar bara 4dagar till på Volvo och sen blir det "bara" egna företaget. Det ska inte stänga mer än under förlossningsveckan då jag fixat in vikarier....fattar inte just nu hur jag ska klara det tiden ut. V34imorgon.

Oj, jag får nog hålla med din man, låter som att du måste ta ner tempot lite

Här är det väldigt lugnt än så länge, men jag är ju beräknad först 27e maj. Var till bm igår och allt såg väldigt bra ut. Men så har jag ju väldigt ont i fogarna förstås..
  • TriciaN

Tips på att få upp järnvärdet utan järnrabletter? Lillan ligger redan på minus procent och det viktiga är att jag äter det lilla jag får i mig. Med järntabletter får jag inte ner något alls. Går på blutsaft och ska nu köpa brus/C-vitamin/järn stt ta på kvällen med