Anonym (Orolig) skrev 2015-08-24 09:57:57 följande:
Det är svårt att veta vad min son egentligen tycker, för han präglas mycket av sin mamma (hon är liksom bossen i familjen). Han gör det hon vill att han ska göra, och jag har inte sett tecken på att han skäms för att visa sig naken för oss, när det handlar om dusch eller ombyte.
Min fru visar sig ju förstås inte naken annat än vid dusch och ombyte heller, så det verkar som sonen också är bekväm med det. Men det kan ju vara för att han duschat med henne sen han var liten, som en vana alltså.
Jag tycker väl att om han är bekväm med nakenhet vid dusch o ombyte så borde du låta honom fortsätta vara det. Jag vet att många INTE är bekväma, och det skulle aldrig falla mig in i att påtvinga ngn att de måste vara det. Jag själv var nog mer obekväm än de flesta under min uppväxt... Bland annat för att mina föräldrar aldrig visade sig utan att skyla sig - jag lärde mig att nakenhet var ngt fult. Ngt att dölja.
Och det är EN av anledningarna till att jag är mer öppen med nakenhet som vuxen. Jag vill under inga omständigheter riskera att överföra den känslan till mina barn.
Men om man ÄR bekväm med det - är det ngt fel då? Även om det kommer för att han är van vid det bara?
Som sagt. Tvättandet känns inte normalt.. Jag hjälper min femåring med rygg o hår men de privata delarna tar han själv.
Däremot att ta en dusch ibland OM DET ÄR PÅ BARNETS VILLKOR ser jag inget större fel med. OM barnet är bekväm med det och det är "en vana".
Som vår bastu tex. Vi har bastat o därigenom även duschat med barnen sen de var ngn månad gamla. För oss hade det varit onaturligt att SLUTA basta bara för att de blev äldre. Om de däremot själva väljer att inte vara med o basta så gör de inte det. Precis som min bonusdotter gjorde under en period.