• Brumma

Olämplig relation mor och son?

Tvätta honom - nej det känns inte ok..

Duscha ihop (speciellt som det är en snabbdusch på morgonen...) - varför inte?

Både jag o min man bastar med våra barn (2-15 år) och då duschar vi även efteråt ihop ibland..

• Brumma
    taquine skrev 2015-08-23 22:41:45 följande:

Du duschar med en femtonårig son eller dotter ? 

Kan ju säga min son hade hellre hoppat från närmsta bro än visat sig naken för sina föräldrar när han var 15. Och nej jag vill inte höra hur naturligt det är med nakenhet ,Bullshit för de flesta  

Min bonusdotter ja.

Eftersom vi bastar så blir det ganska naturligt att visa sig naken ja. Att basta med badkläder är varken naturligt eller hygieniskt..

Eftersom vi är fem stycken som bastar samtidigt (och bastar hyffsat varmt) så blir det ibland så att man vill svalka av sig/duscha av sig samtidigt.

Bonusdottern hade dock en period på ca ett halvår (då hon kom i puberteten) när hon valde att basta, och då naturligtvis duscha, ensam. Sedan ville hon själv börja vara med när resten av familjen bastade igen.

Och jo, för de flesta är det naturligt i sådana situationer.
  • Brumma
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-23 23:00:58 följande:

Oj det låter som raka motsatsen till hur min fru ser på det. Om det är inom nära familj så tycker hon inte man behöver skyla sig alls. Jag är nog mer som dig dock.

Men vad tycker sonen?

Vet att min systerson inte kom in i "skyla sig för familjen" förrän han var strax över tolv...

Vilket innebar att han gick från dusch till sovrum på nästa våning utan en tråd på kroppen. .

Min syster (som inte har samma bastukultur som min familj) tyckte det borde kommit tidigare men lät det vara. Han var bekväm helt enkelt. Sedan en dag så var han inte det längre och började ta handduk eller kalsonger på sig.

Själva bekvämligheten med nakenhet borde väl komma från personen själv, inte bli påtvingad gad vare sig åt ena eller andra hållet?

Du är inte bekväm och vill inte visa sig naken , din fru är tvärtom. Borde inte er son få välja själv vad han känner sig bekväm med?

Då menar jag att visa sig naken överhuvudtaget alltså. Att din fru tvättar honom tycker jag ligger på henne att sluta med. .
  • Brumma
    K med lilla E skrev 2015-08-24 09:18:15 följande:

Men det är ju inte samma sak tycker jag. I badhusets duschrum knör man ju inte ihop sig i samma lilla duschbås utan man duschar ju var för sig. Hemma blir det väl i regel väldigt trångt om man ska klämma in sig i samma duschkabin.

Eller så har man som vi, en väldigt stor dusch....
  • Brumma
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-24 09:57:57 följande:

Det är svårt att veta vad min son egentligen tycker, för han präglas mycket av sin mamma (hon är liksom bossen i familjen). Han gör det hon vill att han ska göra, och jag har inte sett tecken på att han skäms för att visa sig naken för oss, när det handlar om dusch eller ombyte.

Min fru visar sig ju förstås inte naken annat än vid dusch och ombyte heller, så det verkar som sonen också är bekväm med det. Men det kan ju vara för att han duschat med henne sen han var liten, som en vana alltså.

Jag tycker väl att om han är bekväm med nakenhet vid dusch o ombyte så borde du låta honom fortsätta vara det. Jag vet att många INTE är bekväma, och det skulle aldrig falla mig in i att påtvinga ngn att de måste vara det. Jag själv var nog mer obekväm än de flesta under min uppväxt... Bland annat för att mina föräldrar aldrig visade sig utan att skyla sig - jag lärde mig att nakenhet var ngt fult. Ngt att dölja.

Och det är EN av anledningarna till att jag är mer öppen med nakenhet som vuxen. Jag vill under inga omständigheter riskera att överföra den känslan till mina barn.

Men om man ÄR bekväm med det - är det ngt fel då? Även om det kommer för att han är van vid det bara?

Som sagt. Tvättandet känns inte normalt.. Jag hjälper min femåring med rygg o hår men de privata delarna tar han själv.

Däremot att ta en dusch ibland OM DET ÄR PÅ BARNETS VILLKOR ser jag inget större fel med. OM barnet är bekväm med det och det är "en vana".

Som vår bastu tex. Vi har bastat o därigenom även duschat med barnen sen de var ngn månad gamla. För oss hade det varit onaturligt att SLUTA basta bara för att de blev äldre. Om de däremot själva väljer att inte vara med o basta så gör de inte det. Precis som min bonusdotter gjorde under en period.
  • Brumma
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-24 11:35:18 följande:

Ja min fru tycker han behöver duscha varje morgon (efter en dag blir man smutsig säger hon) och tycker det är praktiskt att göra det samtidigt som hon gör det (sparar tid och vatten). Jag vet inte om hon tvättar de intimare delarna nu längre, inte vad jag sett, men jag brukar inte stå och kolla heller. Främst är det håret skulle jag tro. Hon låter honom tvätta sig själv delvis, så det är ju bra, så medan hon tvättar sig så tvättar han sig också, men hon håller ett öga på att han gör det ordentligt.

Min bonus kunde tvätta håret vid elva år. Men det rann gärna ner vatten o schampo i ögonen och därför bad hon ibland om hjälp. Ho AVSKYR vatten i ögonen..
  • Brumma
    symer skrev 2015-08-24 13:35:35 följande:

Även om det bara är naturligt så tycker jag inte det känns särskilt hälsosamt. 

Skulle det vara okej om en pappa duschade med sin 11-åriga dotter?

Ja. Varför inte?
  • Brumma
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-24 17:24:37 följande:

Tack för svaret. Ja det är ju olika för olika barn hur snabbt de mognar. Och det är som man läst i trådrn väldigt olika i olika familjer. Han säger kanske till, eller det märks nog på honom, när han själv inte vill. Det som oroar mig är att min fru som sagt är lite bestämmande och det kan hönda att han inte vågar säga att han inte vill, för att inte göra henne besviken eller så. Jag ska iallafall prata med sonen först och höra hur HAN känner inför duschandet, och påpeka att han borde börja duscha själv. Sen även säga till min fru att låta honom tvätta sig själv helt och hållet.

Varför ska du påpeka att han borde duscha själv? Du menar att du tänker lägga ngt fult och opassande i ngt han kanske tycker är normalt? Ngt han kanske uppskattar?

Det du bör glra är att stötta honom i att våga göra det han vill. Dvs vill han fortsätta ha mprgonrutinen med mamma så låt honom. Vill han inte så stötta honom i att säga ifrån att han vill duscha själv.

Du skriver att det egentligen inte är så mkt tvättande utan att det möjligen är håret..

Varför vill du skuldbelägga din son? För det är vad du gör om du säger till honom att han är gör stor..

Så länge han vill duscha med mamma och hon faktiskt inte tvättar honom (som framgick i trådstarten - det har ju ändrats ngt under trådens gång..) varför skall du bestämma att det är fel o fult? Vad ger dig rätten att ta det ifrån dem?
  • Brumma
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-24 19:00:28 följande:

Varför skulle jag fråga det? Det är ju absurt att skriva så! Jag har aldrig yttrat mig om att det här skulle vara något sexuellt. Att jag tycker det är opassande kan ju bero på att det inte följer de normer som finns i vårt samhälle, och det är olika hur bekväm man är med att bryta normer. Hur man själv växt upp kan väl också avgöra vad som känns opassande.

Men det är ju DU som känner dig obekväm. Inte din fru eller sonen.. Det är DU som känner att det är opassande.

Varför är din norm viktigare än deras?
  • Brumma
    Anonym (Oidipus) skrev 2015-08-24 21:58:27 följande:

Jag dushar badar ibland med mina söner men började använda baddräkt när största var ca 3år, och jag dushar inte naken inför 6-åringen ens på simhallen utan han får vänta i avtorkningsrummet (dvs inte bastun) medans jag snabbdushar, sen får han dusha med min hjälp ännu. Skulle aldrig visa mig naken 'med flit' inför en 11-årig pojke som mamma, möjligen om jag var pappa (pappan ivår familj är ännu mer pryd än mig). Min mamma har gått omkring naken (när hon skulle sova eller

på morgonen på väg till wc och

Liknande) när jag o min bror var barn (eller hon slutade inte med det för hon gjorde så sist jag var på besök o jag tror både jag o

Min bror fått men pga det.

Sa faktiskt till henne för första gången sist jag var där o hon tog illa upp men jag var bara tvungen att säga något tillsist. Minns känslan som barn att det kändes äckligt och obehagligt att se henne strutta omkring helt näck fast jag var flicka själv och jag har haft problem med synen på min egen kropp hela livet och känner äckel inför den vilket jag precis nu tänkte kan ha med detta 'mindre övergrepp' att göra (för det känns nästan som ett övergrepp om än subtilare). Ursäkta om detta svävade iväg totalt, men ville nog bara ge min syn på det hela, att jag tror barnet kan hämmas i sin egen utveckling sexuellt, synen på sig själv eller bara förbli väldigt bunden o osjälvständig (som även jag var) även om barnet inte aktivt uttrycker något ogillande eller ovilja till att duscha naken med sin mor. Kroppar och nakenhet är såklart naturligt, men barn har också sexuella känslor och om mamman vill dusha samtidigt får hon dra på sig en baddräkt enligt mig och sköta sin egen hygien när dom badat klart.

Och jag är övertygad om att det hämmar ett barn betydligt mer om man visar att nakenhet är ngt fult och döljer sig i baddräkt i duschen...

Förlåt men det låter inte sunt alls...
  • Brumma
    taquine skrev 2015-08-24 22:12:29 följande:

Exakt !! , blir både så jävla less  och äcklad på dessa gränslösa föräldrar som bara ser till sig själva och hur natuuuligt det är med nakenhet . Vissa tycker inte det tex mina numera vuxna barn , skulle aldrig drömma om att pracka på dom min nakenhet eller att det och det ska vi göra inakenhetens namn 

och du Brumma var skrev jag att jag hade badkläder i bastun , handduk skrev jag väl?

taquine skrev 2015-08-23 22:52:18 följande:

*Inom familjen kanske jag ska tillägga , helst med ungar som börjar bli större.

Har både badtunna och bastu men där gäller baddräkt , badbyxor, alt handduk av respekt till varandra .

Du skrev att badkläder gäller och alternativt handduk. Alternativt brukar väl innebära "alternativ i andra hand"?

Handduk i en 70 gradig "våt" bastu är inget alternativ då det blir varmt.

Vi SITTER på handdukar men har dem naturligtvis inte runt oss..
  • Brumma
    taquine skrev 2015-08-24 22:46:16 följande:

Ja det håller jag med dig om, att sitta i badkaret med baddräkt med småbarn  är ju helt vridet åt andra hållet. Men här handlar det om en 11åring som är på väg mot pubertet och tonår.En normal 11åring är helt kapabel att tvätta sig själv,. Ska mamman åka till skolan efter gympan och hjälpa till med duschen kanske ? Ja man kan ju undra efter vissa svar härinne som sagt .. 

Finns det NÅGON som svarat att mamman skall fortsätta tvätta sonen?

Något svar överhuvudtaget?

Eller är det något du "läser in"?....
  • Brumma
    Anonym (Oidipus) skrev 2015-08-25 00:52:38 följande:

Om sexualitet och nakenhet inte hör ihop så då är det kanske lika okej att en pappa dushar naken med sin 11-åriga dotter då? Ursäkta mig att jag är lite pryd, det

är bara sån jag är. ???? det är säkert inte menat så från mamman sett, då hon verkar tro att barnet är mindre än vad det är? Men nog kan man reagera sexuellt både vid elva års ålder och tidigare och jag känner att det är ett övertramp även om mamman i TS familj säkert inte ser det så ellet ens förstår att det kan vara känsligt för ett barn (en pojke!). Jag har då aldrig sett min pappa naken, och det respekterar jag honom för, tack farsan! ????

En naturlig förälder/barn relation föder inga sexuella känslor om man råkar visa sig naken nej.

Och ja, min man bastar med sin dotter som nu är sexton. Varför skulle det vara ngt sexuellt med det? Att överhuvudtaget tänka i de banorna känns ju helt fel.. Där är det nog dina tankar som är lite sneda istället..

Kom på ni att mina föräldrar inye skylt sig helt som jag hade för mig.. Min pappa bastade ju med oss barn när vi växte upp såklart :) Och nej. Det var inget sexuellt där...
  • Brumma
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-24 23:38:10 följande:

Jag har pratat med henne nu, lång diskussion där jsg tog upp flera av era råd och synpunkter. Som väntat blev det gräl, men vi kom iallafall överens om att hon ska låta honom sköta sin egen tvättning helt ett tag framöver så att hon ser att han klarar det, och att han duschar på kvällen i stället (bättre duscha då efter att han vart i skolan hela dagen sa jag). Hon ska då inte duscha med honom heller om han inte vill. Tror dock aldrig hon tänkt att duscha tillsammans med honom var nåt konstigt.

Sonen skulle jag nog tro bara blir glad att få slippa duscha på morgon, och på så vis få mer sovmorgon!

Tack för alla era råd och synpunkter!

Det här..

Att du "skulle tro" tycker jag känns så fel..

Du har gått in och stoppat ngt du inte ens vet ngt om.. för att DU inte tycker det följer din norm..

Tänk om sonen faktiskt uppskattade tiden med mamma på morgonen? Tänkte du ens på det?
  • Brumma
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-08-25 09:45:19 följande:

Ett mycket sunt inlägg! Precis så som du beskriver växte jag upp, och det har alltid känts naturligt.

Att se sin familj naken är inget märkvärdigt i sig. Det är situationen som gör det. Att se min pappa kasta sig naken i snön efter ett bastubad såg enbart galet och komiskt ut. Men ingen av mina föräldrar hade aldrig fått för sig att duscha tillsammans med mig och tvätta mig. Men hade jag haft ett fysiskt eller mentalt handikapp så hade det kanske krävts.

Balans handlar det mesta om här livet.

Som jag uppfattar det verkar det som att ts fru inte har förstått att grabben är stor nu och behöver få lära sig att klara sig själv successivt.

Dock skriver TS I senare inlägg att han faktiskt inte vet vad hon hjälper med men tror att det är håret numera..

Är det som med min bonus tex som hade svårt att tvätta håret utan att få vatten o schampo I ansiktet så är det inte helt galet.....
  • Brumma
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-08-25 13:40:37 följande:

Mjo, men man behöver inte hoppa in naken själv kanske tänker jag...

Nej :)

Men har man duschat ihop hela livet o han fortfarande är i barnstadiet (även elvaåring kan ibland vilja vara små fortfarande och hålla fast i gamla traditioner) så varför inte?

OM hsn nu faktiskt uppskattar det så är det väl inte rätt att gå in o bestämma åt honom att han är för stor?

Borde han inte iallafall få säga sin mening först?

Jag hjälpte min bonus som sagt ibland i den åldern. O eftersom vi bastade så blev det ju att jag stod i duschen med henne när hon fick hjälpen.. det föll sig naturligt.

När hon började fixa allt själv ngt år senare så var det ju ingen issue längre..
  • Brumma
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-26 09:31:34 följande:

Jag tror att sonen tyckte varken si eller så gällande att duscha med sin mamma,  men som med alla barn så tyckte han det var irriterande när hon jämt skulle lägga sig i så att han tvättade sig ordentligt. Men hur tyckte du jag skulle lagt fram det då? Det är kanske inte alltid som barn vet bäst och i det här fallet så har min fru smått kontrollbehov och är överbeskyddande, så hon kanske heller inte hade rätt åsikt kring det. Jag har ju sagt att han själv ska få säga till om han vill duscha tillsammans med sin mamma hädanefter. Tyckte du det var fel?

Nej. Om du pratat med sonen och lagt fram det som att han får duscha med mamma om han vill men att han lika gärna får duscha ensam oavsett om det är på morgonen eller kvällen (och inte heller varje dag) så har du låtit sonen själv säga sitt .

Men du skrev att du talat om för din fru att hon skall låta sonen duscha själv och att han hädanefter skulle duscha på kvällen. Ensam. Och att du TROR att din son är nöjd med det..

Det låter faktiskt inte som om du låtit sonen kommit till tals alls och det var det jag ifrågasatte.

Och nej, jag är definitivt inte ngn anhängare av "låt barnen bestämma allt" men när det gäller oskyldiga saker som de faktiskt kan få ha åsikter om så anser jag det bra att de har det. Och när det gäller deras egen integritet bör de ha en hel del att säga till om. Vilket ÄVEN innebär att man kanske inte behöver moralpredika om de känner sig bekväma med sin egen och sina närstående nakenhet - oavsett om man själv inte känner sig bekväm i samma situation..
  • Brumma
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-26 18:02:00 följande:

Han får valmöjligheten att duscha med oss eller duscha själv. Vi frågar om det går bra själv eller om han vill att mamma ska vara med på kvällen, och han har sagt att det inte spelar någon roll. Kanske hon är med någon kväll framöver, men nu provar vi med att han får göra det själv. Som någon annan skrev så finns ju risken att han råkar nämna det i skolan att han duschar med mamma och det vet man ju hur vissa mobbare kan vara då... Jag tror detta kommer göra honom mer självständig att kalra av saker på egen hand utan mammas hjälp.

Absolut. Jag tycker som sagt att han borde kunna duscha själv. Men sedan relaterar jag ju även till vår tradition med bastu och tänker att det även kunde vara lite mysigt oxå..
  • Brumma
    Anonym (qwerty) skrev 2015-08-27 18:47:35 följande:

Vill inte klanka egentligen för att jag tycker du gjort ett bra jobb som tog striden med din fru.

Viktigt och skilja på vad barn behöver och vad de vill. Ofta överenstämmer inte de två (inte hos vuxna heller till fullo) och det är föräldrarnas ansvar att se till barnens behov och sätta gränser för dem när deras viljor krockar med deras behov.

Barn bör uppfostras med målet att bli självständiga. Lika lite som det hör till normal utveckling att fortfarande bära blöja (hos friskt barn) som 11-åring hör det till normal utveckling att en 11-åring fortfarande intimtvättas av föräldrarna. Om barnet inte klarar av det så ska det uppmuntras och stöttas till att göra det. Det är nämligen ett psykologiskt behov hos barnet att bli självständigt. Av den anledningen är det egentligen irrelevant om sonen skulle vilja bli tvättad av mamma. Sonen behöver någon som stöttar honom i att tvätta sig själv. Ni föräldrar ska veta hans bästa och endast låta honom bestämma själv när det ligger i hans egna intresse.

Nu gällde det ju inte intimtvätt utan att hon hjälper honom med håret....
Svar på tråden Olämplig relation mor och son?