• Anonym (Orolig)

Olämplig relation mor och son?

Jag behöver lite råd. Hoppas inte detta låter för underligt. Jag och min fru har en adoptivson på nu 11 år. Ända sen vi adopterade honom så har de båda badat och duschat tillsammans. Det var OK när han var mindre, men nu tycker jag att det vid 11 år inte är passande längre. Men min fru tycker bara jag är barnslig och menar att han själv säger till ifall han inte skulle vilja det.

Hon tycker också att han fortfarande behöver hjälp med att bli tvättat, att han inte klarar det själv ännu. Det ska väl ändå en 11-åring klara av? Och hur många mammor brukar duscha med sina söner vid den åldern? Han är ju faktiskt på väg in i puberteten. Å andra sidan så är han lite av "mammas pojke" och är väldigt bunden till henne.

vad tycker ni? Bör jag övertala min fru att sluta med duschandet och tvättandet med vår son, eller är det jag som överdriver allt? När är det "normalt" för ett barn att sluta bada tillsammans med sin förälder?

• Svar på tråden Olämplig relation mor och son?
  • Anonym (spagetti)

Du kan va lugn TS
    I Sverige är det bara och kan bara vara män som är pedofiler..

Om det mot förmodan och händer egentligen aldrig så måste det vara en karl som tvinga eller förlett kvinnan.. Hugget i sten.

Men prova du att skriva.. Är vuxen karl och duschar med en 11 års flicka och tillika styvdotter eller adoptiv dotter eller barn. Så ska du se på jäklar anamma på PK fläsket (menar kvinnorna) dundrar direkt.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (spagetti) skrev 2015-08-23 16:55:57 följande:

Du kan va lugn TS

I Sverige är det bara och kan bara vara män som är pedofiler..

Om det mot förmodan och händer egentligen aldrig så måste det vara en karl som tvinga eller förlett kvinnan.. Hugget i sten.

Men prova du att skriva.. Är vuxen karl och duschar med en 11 års flicka och tillika styvdotter eller adoptiv dotter eller barn. Så ska du se på jäklar anamma på PK fläsket (menar kvinnorna) dundrar direkt.

Tack för svaret. Du menar att det skulle kunna röra sig om pedofili detta?? Det gör mig orolig... Men det finns väl föräldrar som badar med sina äldre barn utan att det är pedofili?
  • Rumpelstiltskins

Jag tycker att det är ytterst olämpligt faktiskt. Nu är min son förvisso bara 3 år men jag kan inte föreställa mig scenariot att jag skulle duscha med honom när han är 11 år.

Du ska genast ta upp detta med din fru och kräva att hon slutar duscha med er son!

• Drottningen70

Jävligt gränslöst och olämpligt. Kräv att hon lägger av med det där omedelbart.

• Anonym (qwerty)

Föräldrarnas uppgift är att lära sina barn saker och uppmuntra dem till självständighet. Det är ju ändå meningen att ett barn så småningom ska flytta hemifrån och då är det för sent att plötsligt börja på självständigheten. Det måste man börja med från allra första stund (i små små steg).

Personligen är jag av åsikten att man aldrig ska göra saker och ting åt sina barn som de själva klarar av. Dessutom tycker jag att man alltid ska pusha sina barnlite så att de hela tiden lär sig nåt nytt.

Klarar ett 11-årigt barn av att duscha och tvätta sig själv? Ja, i princip alla 11-åringar utan handikapp klarar av det. Och om barnet av någon anledning inte klarar av det bör man åtminstone uppmuntra barnet att lära sig klara det på egen hand istället för att hämma dess utveckling.

Vissa föräldrar har svårt för med barnens självständighetsprocess av en eller annan anledning. Det kan vara direkt skadligt för barnets utveckling.

Om jag skulle vara du skulle jag ta upp det för diskussion med frun och påtala att JAG såg på duschandet och tvättandet som olämpligt och också förklara varför. Om frun inte skulle ta till sig något skulle jag för barnets skull kräva hjälp utifrån. Typ par/familjeterapi, bvc, skolhälsovården, kurator, pub, ja vad som helst.

• AnLiErKi

Detta är inte normalt beteende. Han bör kunna duscha själv när han är 11 år. Fin fru måste inse att han är en stor pojke nu , inte en liten bebis! Prata med din son först ( bara du och han) prata sedan med din fru när ni är själva . Hon måste förstå allvaret i det här . Om pojken säger till kompisarna i skolan att han duschar med mamma så kan det bli allvarliga konsekvenser. Lycka till!

• Anonym (no no)

om han kan duscha själv efter gympan i skolan klarar han definitivt av det hemma också! Jag har tonårssöner själv och varken de eller jag skulle vilja duscha ihop. 

jag tror att modern i det här faller ff ser honom som en liten pojke, men han har ju snart hår på könet för sjutton. Låt grabben duscha ensam. Kan det vara så att pojken inte vågar säga till sin mamma att han ibland skulle vilja vara ensam i badrummet?

• taquine

Det är inte ok någonstans , och det borde du också fatta utan att fråga FL . Är du sann( får alltid en fadd smak i munnen av sådana här trådar) så får du säga till på skarpen . 
    Sjukt i min bok ..

Goodness me
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-08-23 17:54:27 följande:

Föräldrarnas uppgift är att lära sina barn saker och uppmuntra dem till självständighet. Det är ju ändå meningen att ett barn så småningom ska flytta hemifrån och då är det för sent att plötsligt börja på självständigheten. Det måste man börja med från allra första stund (i små små steg).

Personligen är jag av åsikten att man aldrig ska göra saker och ting åt sina barn som de själva klarar av. Dessutom tycker jag att man alltid ska pusha sina barnlite så att de hela tiden lär sig nåt nytt.

Klarar ett 11-årigt barn av att duscha och tvätta sig själv? Ja, i princip alla 11-åringar utan handikapp klarar av det. Och om barnet av någon anledning inte klarar av det bör man åtminstone uppmuntra barnet att lära sig klara det på egen hand istället för att hämma dess utveckling.

Vissa föräldrar har svårt för med barnens självständighetsprocess av en eller annan anledning. Det kan vara direkt skadligt för barnets utveckling.

Om jag skulle vara du skulle jag ta upp det för diskussion med frun och påtala att JAG såg på duschandet och tvättandet som olämpligt och också förklara varför. Om frun inte skulle ta till sig något skulle jag för barnets skull kräva hjälp utifrån. Typ par/familjeterapi, bvc, skolhälsovården, kurator, pub, ja vad som helst.

Tack för svaret! Ja jag ska ta upp det med henne igen. Hon är väldigt överbeskyddande och jag tror inte hon insett att han blivit så gammal (förhoppningsvis). Hon har för övrigt lite bacillskräck så visst kanskr det spelar in i att hon inte tror han kan tvätta sig ordentligt. Jag vet inte... Jag ska iallafall prata med henne igen.
  • Anonym (Mia)

Inte för att jag tycker att det är något fel med nakenhet inom familjen, men att tvätta honom låter ju lite väl. . . Det är dags att sluta med det nu.

Tycker jag!

Svar på tråden Olämplig relation mor och son?