Inlägg från: SmultronSöt |Visa alla inlägg
  • SmultronSöt

Olämplig relation mor och son?

Hej TS! Jag tycker faktiskt inte att det är jättekonstig att duscha ihop. Han säger nog ifrån när han vill göra det själv. Ibland är någon som är 11 väldigt liten, och ibland stor. Det är ju väldigt olika från barn till barn. Du säger att han inte hade det lätt innan han kom till er och att din fru har investerat massor i ert barn. Jättebra om de har en rutin som funkar och som passar er familj Ju! Medlemmarna i din familj trivs ju med detta än så länge, då är det väl kanon!? Själva tvättandet är ju viktigt att man kan, men här kanske det handlar om hjälp med hår/rygg och så ser din fru till att han tvättar resten av sig noga? Jag eller sambon badar och duschar med våran son (han är bara 2år) varje dag, men det kommer vi att fortsätta med så länge han vill. Rent spontant skulle jag kunna duscha utan problem med mitt eget barn när han är 11 Om han är bekväm med det! Vet även att min syrra hjälper sin dotter med att tvätta håret nästan jämt, hon är också 11. de duschar inte precis ihop, men de skulle nog absolut kunna göra det utan att det är konstigt. När jag var 11 (innan jag mognade i kroppen eller hur man ska säga) hämtade pappa ALLTID mig ur duschen när jag var färdig, svepte stor handuk om kroppen och satte turban kring huvudet, så bar han mig till tv-rummet och så satt jag där och torkade. Jag var fortfarande barn i sinnet då och tyckte att det var det bästa som fanns att bli buren och bortskämd av pappa! :) Jag övergick nog någonstans där kring 11-12 år till att vilja klara mig helt själv både i och efter duschen.

• SmultronSöt
    symer skrev 2015-08-24 13:35:35 följande:

Även om det bara är naturligt så tycker jag inte det känns särskilt hälsosamt. 

Skulle det vara okej om en pappa duschade med sin 11-åriga dotter?

Ja, varför inte? Friska vuxna människor ser väl inte på sina barn som något annat än just barn. Klart en pappa kan duscha med sitt barn lika väl som en mamma kan! Jag skulle inte ha några problem med att min sambo duschar med våra kids, inte nu och inte när de är lite äldre heller :) så länge både barn och vuxna är bekväma, och barnet fortfarande är just ett barn, Ser inte jag några konstigheter med det i alla fall :)
  • SmultronSöt
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-24 17:24:37 följande:
    Tack för svaret. Ja det är ju olika för olika barn hur snabbt de mognar. Och det är som man läst i trådrn väldigt olika i olika familjer. Han säger kanske till, eller det märks nog på honom, när han själv inte vill. Det som oroar mig är att min fru som sagt är lite bestämmande och det kan hönda att han inte vågar säga att han inte vill, för att inte göra henne besviken eller så. Jag ska iallafall prata med sonen först och höra hur HAN känner inför duschandet, och påpeka att han borde börja duscha själv. Sen även säga till min fru att låta honom tvätta sig själv helt och hållet.
    Ja hade jag varit du hade jag också frågat sonen men jag hade inte lagt någon värdering i det eller försöka påverka hans svar. 

Gällande din fru, absolut att jag kan tycka att du kan ta ett samtal med henne gällande att det kanske är dags att grabben lär sig att duscha och tvätta sig själv nu om det är så du känner, du är ju också en del av familjen och har rätt att säga ditt. Men du kanske ska ta det lite varligt i diskussionen och utgå ifrån att hon faktiskt gör på de sätt som hon tror är bäst för ert barn :) Så att du inte gör frugan och/eller sonen ledsna eller skambelägger på något sätt. Det hade i alla fall jag försökt att tänka på. Lycka till! :) 
  • SmultronSöt

Jag kan säga precis tvärt om gällande vad många

Anonym (Oidipus) skrev 2015-08-24 21:58:27 följande:

Jag dushar badar ibland med mina söner men började använda baddräkt när största var ca 3år, och jag dushar inte naken inför 6-åringen ens på simhallen utan han får vänta i avtorkningsrummet (dvs inte bastun) medans jag snabbdushar, sen får han dusha med min hjälp ännu. Skulle aldrig visa mig naken 'med flit' inför en 11-årig pojke som mamma, möjligen om jag var pappa (pappan ivår familj är ännu mer pryd än mig). Min mamma har gått omkring naken (när hon skulle sova eller

på morgonen på väg till wc och

Liknande) när jag o min bror var barn (eller hon slutade inte med det för hon gjorde så sist jag var på besök o jag tror både jag o

Min bror fått men pga det.

Sa faktiskt till henne för första gången sist jag var där o hon tog illa upp men jag var bara tvungen att säga något tillsist. Minns känslan som barn att det kändes äckligt och obehagligt att se henne strutta omkring helt näck fast jag var flicka själv och jag har haft problem med synen på min egen kropp hela livet och känner äckel inför den vilket jag precis nu tänkte kan ha med detta 'mindre övergrepp' att göra (för det känns nästan som ett övergrepp om än subtilare). Ursäkta om detta svävade iväg totalt, men ville nog bara ge min syn på det hela, att jag tror barnet kan hämmas i sin egen utveckling sexuellt, synen på sig själv eller bara förbli väldigt bunden o osjälvständig (som även jag var) även om barnet inte aktivt uttrycker något ogillande eller ovilja till att duscha naken med sin mor. Kroppar och nakenhet är såklart naturligt, men barn har också sexuella känslor och om mamman vill dusha samtidigt får hon dra på sig en baddräkt enligt mig och sköta sin egen hygien när dom badat klart.

OMG Förvånad Jag blir faktiskt helt chockad av många av svaren i den här tråden, och tänker att folk måste skoja. BADDRÄKT I SITT EGET BADKAR NÄR MAN BADAR MED EN 3 ÅRING!? Ursäkta mitt utfall men det är bland det... ja, knäppaste jag läst. Vad lär du dina barn av det!? Att kroppen är något fult? skamligt? Och att en dusch skulle "hämma barnets sexualitet"!? Inte meningen att gå till personangrepp här men jag blir ärligt helt chockad. Tror inte för en sekund av att barn dör av lite hud. Min mamma brukar inte precis springa runt utan kläder bara sådär men att duscha eller gå från badrummet utan att skyla sig, det gjorde både hon och mina äldre syrror när jag var liten. Jag tycker inte att nakenhet är ett dugg stötande för det,  inte då och inte nu. Och min sexualitet, ja den har jag hittat för längesedan och det var inte heller några problem trots att samtliga i min familj råkade vara nakna lite då och då.

Och andra i tråden, som förvänta sig att någon som är 3-4-5 ska kunna sköta sin egen hygien!? inte för att det har med TS att göra direkt... Men såklart att barnen ska lära sig själva, men alltså lite hjälp behöver man nog i den åldern! Jag kommer garanterat hjälpa mina ungar, för jag vill hemskt gärna att de ska vara rena, både i håret och baken om jag säger så! 

• SmultronSöt
    Anonym (Oidipus) skrev 2015-08-24 22:17:54 följande:

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Varför ska han behöva be sin mamma att sluta?? Det kunde inte jag och det kan ev inte han heller? Någon gång måste man dra en gräns för vissa bebis/småbarnsvanor då barn också har en egen sexualitet och om mamman/pojken vill dusha/bada tillsammans får hon dra på sig en baddräkt. Det kan bara vara bra o stärkande för hans utveckling att klara av saker själv (med hänsyn till ålder och utveckling). Han kanske tycker det känns obehagligt men inte vågar säga det med rädsla för att såra modern/relationen till henne, men hon borde veta bättre och dra en gräns någon gång.

Men alltså, vad har sexualitet och sexuella känslor med hela den här duschdebatten att göra!? 

jag tänker - att om du tänker så - då är det nog du som har ett lite konstigt förhållningssätt till hela "duscha och göra sig ren" grejen. Jag drar nämligen inga paralleller mellan sexuella tankar och en dusch, bara för att det råkar handla om nakenhet när man gör sig ren!? Sex och bar hud hör faktiskt inte alltid ihop helt automatiskt. Men om man går runt med sådana tankar, om föreställningen att det är så det ÄR, att naken = sexuell situation, ja då kan ju även jag förstå om man inte vill duscha eller visa sig utan kläder med/för ungen. 

Men för de som inte tänker så om kroppen, sig själv och sina barn, och inte drar sådana paralleller, känns det ju som om att det bara är att duscha på.  
  • SmultronSöt
    taquine skrev 2015-08-24 22:46:16 följande:
    Ja det håller jag med dig om, att sitta i badkaret med baddräkt med småbarn  är ju helt vridet åt andra hållet. Men här handlar det om en 11åring som är på väg mot pubertet och tonår.En normal 11åring är helt kapabel att tvätta sig själv,. Ska mamman åka till skolan efter gympan och hjälpa till med duschen kanske ? Ja man kan ju undra efter vissa svar härinne som sagt .. 
    Fast nu handlade det ju om att de tar en dusch på morgonen för att det är en rutin som fungerar? Jag vet många som är 11 som behöver hjälp med att tvätta håret. tror nog att TS grabb tvättar sig i rumpan själv, baserat på vad TS själv tror i den frågan.

Blev tvungen att fråga min egen mamma av ren nyfikenhet, om hon hjälpte mig med håret när jag var 11. Och jajjemen, det gjorde hon. Till och med när jag var 12. Men där var nog brytpunkten för sedan ville jag greja själv.  
  • SmultronSöt
    Anonym (Oidipus) skrev 2015-08-25 00:52:38 följande:

Om sexualitet och nakenhet inte hör ihop så då är det kanske lika okej att en pappa dushar naken med sin 11-åriga dotter då? Ursäkta mig att jag är lite pryd, det

är bara sån jag är. ???? det är säkert inte menat så från mamman sett, då hon verkar tro att barnet är mindre än vad det är? Men nog kan man reagera sexuellt både vid elva års ålder och tidigare och jag känner att det är ett övertramp även om mamman i TS familj säkert inte ser det så ellet ens förstår att det kan vara känsligt för ett barn (en pojke!). Jag har då aldrig sett min pappa naken, och det respekterar jag honom för, tack farsan! ????

Ja alltså, om du läser mina tidigare inlägg så ser du exakt vad jag tycker om far-dotter scenariot. Förstår ärligt inte alls vad det spelar för roll vad föräldern och barnet har mellan benen och varför det på nått sätt skulle vara avgörande för frågan!?

Även min pappa har varit utan kläder många gånger när jag växte upp! Herregud vi är bara människor och har levt under samma tak. Själv har jag aldrig upplevt det som konstigt att pappa har duschat och bastat utan kläder även om jag har varit där. Det är ju min pappa! Har aldrig upplevt några konstiga vibbar eller känt obehag. Är väl bara att konstatera att vi alla är olika och att preferenserna och upplevelserna är många och individuella.
  • SmultronSöt
    Brumma skrev 2015-08-27 19:38:34 följande:

Nu gällde det ju inte intimtvätt utan att hon hjälper honom med håret....

Ja hur många gånger ska det behöva påpekas egentligen! :)
Svar på tråden Olämplig relation mor och son?