Inlägg från: Anonym (qwerty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (qwerty)

Olämplig relation mor och son?

Föräldrarnas uppgift är att lära sina barn saker och uppmuntra dem till självständighet. Det är ju ändå meningen att ett barn så småningom ska flytta hemifrån och då är det för sent att plötsligt börja på självständigheten. Det måste man börja med från allra första stund (i små små steg).

Personligen är jag av åsikten att man aldrig ska göra saker och ting åt sina barn som de själva klarar av. Dessutom tycker jag att man alltid ska pusha sina barnlite så att de hela tiden lär sig nåt nytt.

Klarar ett 11-årigt barn av att duscha och tvätta sig själv? Ja, i princip alla 11-åringar utan handikapp klarar av det. Och om barnet av någon anledning inte klarar av det bör man åtminstone uppmuntra barnet att lära sig klara det på egen hand istället för att hämma dess utveckling.

Vissa föräldrar har svårt för med barnens självständighetsprocess av en eller annan anledning. Det kan vara direkt skadligt för barnets utveckling.

Om jag skulle vara du skulle jag ta upp det för diskussion med frun och påtala att JAG såg på duschandet och tvättandet som olämpligt och också förklara varför. Om frun inte skulle ta till sig något skulle jag för barnets skull kräva hjälp utifrån. Typ par/familjeterapi, bvc, skolhälsovården, kurator, pub, ja vad som helst.

• Anonym (qwerty)

Håller med Drottningen70. Ts, som förälder bör din lojalitet i första hand ligga hos ditt barn och din skyldighet är i första hand att skydda barnet istället för din frus känslor.

Jag föreslår att du bara bestämmer dig för att ta striden om det behövs för sonens skull. Om det blir för jobbigt för din fru att hantera ångesten och släppa taget kan du sedan också hjälpa henne att söka hjälp utifrån, om hon nu skulle vilja det.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-24 12:09:53 följande:

Jo klart han kan duscha men som sagt så är min fru så noga med att han gör det ordentligt hemma. Hon har viss tvångsmässighet med renlighet. Men hon hjälper till, låter honom tvätta sig själv och rycker in när han inte gör det ordentligt. Mest är det håret hon hjälper till med numera tror jag.

Försök inte. Tell her to back off.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-24 18:51:55 följande:

Tack! Bra! Ska försöka föra en diskussion med henne och inte döma att hon gör fel. Vi måste ju alla vara överens. Heller inte säga att sonen gjort något fel utan höra vad han vill. Det ska nog gå bra.

Klarar sonen av att tvätta sig själv? Eller skulle sonen klara av att tvätta sig själv/lära sig att tvätta sig själv om han gavs möjligheten att försöka?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-24 23:38:10 följande:

Jag har pratat med henne nu, lång diskussion där jsg tog upp flera av era råd och synpunkter. Som väntat blev det gräl, men vi kom iallafall överens om att hon ska låta honom sköta sin egen tvättning helt ett tag framöver så att hon ser att han klarar det, och att han duschar på kvällen i stället (bättre duscha då efter att han vart i skolan hela dagen sa jag). Hon ska då inte duscha med honom heller om han inte vill. Tror dock aldrig hon tänkt att duscha tillsammans med honom var nåt konstigt.

Sonen skulle jag nog tro bara blir glad att få slippa duscha på morgon, och på så vis få mer sovmorgon!

Tack för alla era råd och synpunkter!

Bra gjort!! :)

Jag gissar på att det inte var en enkel sak för dig att ta upp det här för diskussion med din fru. Därför ska du ha cred för att du ändå gjorde det. Jag tror att det kan bli ångestladdat för henne att släppa taget. Men stå på dig i så fall. Och stötta henne i att låta barnet växa upp istället för att hämma dess utveckling.
  • Anonym (qwerty)
    Oerjan Lax skrev 2015-08-25 19:10:04 följande:

Kollar hon mellan benen?

Tycker det nästan börjar låta sjukligt här. Lite som Munchhausen by proxy, där mödrar avsiktligt gör sina barn sjuka så de kan få uppmärksamhet och samtidigt visa vilka goda föräldrar de är.

Tror inte det handlar om munchausen. Mer om en mamma som försöker kontrollera sin egen ångest med hjälp av barnet. Ungefär som att kolla soisen eller kaffekokaren hundra gånger. Man kontrollerar för att lindra på ångesten.

Men ts, du förstår väl att det inte är okej för din fru att dra in erat barn i sin tvång/ångestsjukdom? Hon "utnyttjar" er son för att lindra sin egen ångest för tillfället och det är inte bra. Kan tänka mig att det berör hela familjedynamiken hos er. Du måste sätta gränser för pojken eftersom din fru inte klarar av att respektera dem. I allting, inte bara duschningen. Kolla om du kan stötta henne till att söka professionell hjälp. Både för sin egen och er sons skull.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-26 18:02:00 följande:

Han får valmöjligheten att duscha med oss eller duscha själv. Vi frågar om det går bra själv eller om han vill att mamma ska vara med på kvällen, och han har sagt att det inte spelar någon roll. Kanske hon är med någon kväll framöver, men nu provar vi med att han får göra det själv. Som någon annan skrev så finns ju risken att han råkar nämna det i skolan att han duschar med mamma och det vet man ju hur vissa mobbare kan vara då... Jag tror detta kommer göra honom mer självständig att kalra av saker på egen hand utan mammas hjälp.

Vill inte klanka egentligen för att jag tycker du gjort ett bra jobb som tog striden med din fru.

Viktigt och skilja på vad barn behöver och vad de vill. Ofta överenstämmer inte de två (inte hos vuxna heller till fullo) och det är föräldrarnas ansvar att se till barnens behov och sätta gränser för dem när deras viljor krockar med deras behov.

Barn bör uppfostras med målet att bli självständiga. Lika lite som det hör till normal utveckling att fortfarande bära blöja (hos friskt barn) som 11-åring hör det till normal utveckling att en 11-åring fortfarande intimtvättas av föräldrarna. Om barnet inte klarar av det så ska det uppmuntras och stöttas till att göra det. Det är nämligen ett psykologiskt behov hos barnet att bli självständigt. Av den anledningen är det egentligen irrelevant om sonen skulle vilja bli tvättad av mamma. Sonen behöver någon som stöttar honom i att tvätta sig själv. Ni föräldrar ska veta hans bästa och endast låta honom bestämma själv när det ligger i hans egna intresse.
Svar på tråden Olämplig relation mor och son?