Olämplig relation mor och son?
Föräldrarnas uppgift är att lära sina barn saker och uppmuntra dem till självständighet. Det är ju ändå meningen att ett barn så småningom ska flytta hemifrån och då är det för sent att plötsligt börja på självständigheten. Det måste man börja med från allra första stund (i små små steg).
Personligen är jag av åsikten att man aldrig ska göra saker och ting åt sina barn som de själva klarar av. Dessutom tycker jag att man alltid ska pusha sina barnlite så att de hela tiden lär sig nåt nytt.
Klarar ett 11-årigt barn av att duscha och tvätta sig själv? Ja, i princip alla 11-åringar utan handikapp klarar av det. Och om barnet av någon anledning inte klarar av det bör man åtminstone uppmuntra barnet att lära sig klara det på egen hand istället för att hämma dess utveckling.
Vissa föräldrar har svårt för med barnens självständighetsprocess av en eller annan anledning. Det kan vara direkt skadligt för barnets utveckling.
Om jag skulle vara du skulle jag ta upp det för diskussion med frun och påtala att JAG såg på duschandet och tvättandet som olämpligt och också förklara varför. Om frun inte skulle ta till sig något skulle jag för barnets skull kräva hjälp utifrån. Typ par/familjeterapi, bvc, skolhälsovården, kurator, pub, ja vad som helst.