Olämplig relation mor och son?
Hur gör han efter skilgympan?  
Klarar han att duscha där har du ju alla argument du behöver.

Hur gör han efter skilgympan?  
Klarar han att duscha där har du ju alla argument du behöver.

11 är faktiskt för gammalt att duscha med sin mor. Det borde man klara av själv vid 8-9.. tycker du ska prata med din fru.

Varför nämner du att pojken är adopterad. Det har väl inget med saken att göra,? 
Sedan kan inte alla barn i den åldern skrubba sig ordentligt.  Din fru behöver ju inte duscha samtidigt som hon hjälper honom men vill dom göra så, låt det vara tycker jag.

mina tonårsgrabbar duschar inte varje dag. Det behövs inte, om de inte stinker svett. Håret behöver man definitivt inte tvätta varje morgon. De dagar de kommer duscha i skolan, behöver de inte duscha här hemma (om de inte vill så klart) 
Din son behöver lite frigörelse låter det som. Här hon så här dominant i allting, inte bara just duschandet?

Hej! 
Jag har en grabb på 11 år. Han duschar inte varje dag ,  när han duschar så gör han det själv . 
Han sa till själv när han ville duscha själv. Innan dess så kunde vi duscha ihop men han tvättade sig själv. 
Har en grabb på 8 år som tvättar sig själv men ofta duschar med lillsyrran och jag är med för att det inte ska bli bråk.  När han vill duscha själv så kommer han få det .  
Prata med er son.  Och prata med din fru... han bör kunna tvätta sig själv! Han måste få chansen. Kanske du kan prata med honom om hygien . 
Lycka till ts.

Även om det bara är naturligt så tycker jag inte det känns särskilt hälsosamt.  
Skulle det vara okej om en pappa duschade med sin 11-åriga dotter?

Eh detta känns som en pedofil tråd. En tråd du ältrar dig i. Du skriver hela tiden samma ord, gottar du dig i inläggen sedan.

Eh detta känns som en pedofil tråd. En tråd du ältrar dig i. Du skriver hela tiden samma ord, gottar du dig i inläggen sedan.

Hej TS! Jag tycker faktiskt inte att det är jättekonstig att duscha ihop. Han säger nog ifrån när han vill göra det själv. Ibland är någon som är 11 väldigt liten, och ibland stor. Det är ju väldigt olika från barn till barn. Du säger att han inte hade det lätt innan han kom till er och att din fru har investerat massor i ert barn. Jättebra om de har en rutin som funkar och som passar er familj Ju! Medlemmarna i din familj trivs ju med detta än så länge, då är det väl kanon!? Själva tvättandet är ju viktigt att man kan, men här kanske det handlar om hjälp med hår/rygg och så ser din fru till att han tvättar resten av sig noga? Jag eller sambon badar och duschar med våran son (han är bara 2år) varje dag, men det kommer vi att fortsätta med så länge han vill. Rent spontant skulle jag kunna duscha utan problem med mitt eget barn när han är 11 Om han är bekväm med det! Vet även att min syrra hjälper sin dotter med att tvätta håret nästan jämt, hon är också 11. de duschar inte precis ihop, men de skulle nog absolut kunna göra det utan att det är konstigt. När jag var 11 (innan jag mognade i kroppen eller hur man ska säga) hämtade pappa ALLTID mig ur duschen när jag var färdig, svepte stor handuk om kroppen och satte turban kring huvudet, så bar han mig till tv-rummet och så satt jag där och torkade. Jag var fortfarande barn i sinnet då och tyckte att det var det bästa som fanns att bli buren och bortskämd av pappa! :) Jag övergick nog någonstans där kring 11-12 år till att vilja klara mig helt själv både i och efter duschen.

Ja hade jag varit du hade jag också frågat sonen men jag hade inte lagt någon värdering i det eller försöka påverka hans svar.  
Gällande din fru, absolut att jag kan tycka att du kan ta ett samtal med henne gällande att det kanske är dags att grabben lär sig att duscha och tvätta sig själv nu om det är så du känner, du är ju också en del av familjen och har rätt att säga ditt. Men du kanske ska ta det lite varligt i diskussionen och utgå ifrån att hon faktiskt gör på de sätt som hon tror är bäst för ert barn :) Så att du inte gör frugan och/eller sonen ledsna eller skambelägger på något sätt. Det hade i alla fall jag försökt att tänka på. Lycka till! :) 

Om du tycker det är så opassande får du ju bara säga till din fru att du är rädd dom skall börja ligga också, så kan du se vad för reaktion du får. För iom att du inte riktigt kan förklara VAD som är opassande är det antagligen där skon klämmar.

Jag tycker det är helt ok att visa sig nakna för varandra i den åldern, eller vilken som helst, men inte i just den situationen... Att duscha ihop på badhuset, eller innan bastun känns logiskt, just för att det är det mest praktiska, och man duschar med "vem som helst" då. Att gå in i badrummet hemma och stå och trycka ihop sig i en dusch eller turas om att gå in och ut och skölja sig/tvåla in sig känns opraktiskt, och därför lite skumt...    
Biter mobbningsargumentet på din fru? Om kompisarna får reda på att sonen duschar med mamman kommer han säkert att bli mobbad, och det vill hon väl inte? Hon kan tänka efter hur hon tror att andra barn i den åldern gör... Jag tror jag slutade hjälpa barnen att tvätta kroppen när de var typ högst 5. Håret hjälpte jag nog till med ytterligare några år, eftersom dottern hade långt hår och svårt att känna när allt schampo var ursköljt.

Du startade tråden igår. När tänker du prata med henne egentligen ?  
Nu har du väl fått tillräckligt med åsikter om vad vi på fl tycker?

Så många inlägg det kommit i tråden. Intressant att läsa och att så många engagerat sig.