Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Moraliskt fel - vad var värst?

Tihi skrev 2015-08-24 16:33:19 följande:
    Men det var ett synnerligen dåligt exempel av den som skrev boken att skriva att en katt körs i tvättmaskinen och dör. Jag blir jäkligt förbannad och skulle gärna vilja ringa upp författaren och fråga vad fan han tänkte som använde det exemplet till tonåringar. {#emotions_dlg.djavulsk}
    Men alltså, det visar ju hur moralen i hela svenska samhället i stort ser ut idag då skolböcker har detta innehåll. Det finns ju inga direkta moraliska gränser idag, och de undrar varför ungdomar blir som de blir ibland.

Jag reagerade också över beskrivningen "gifta sig inom en ganska snar framtid, kanske redan om två-tre år" och "först då ska de skaffa barn" - det visar författarnas (samhällets?) normativa syn på äktenskap och barnalstrande. Tycker själv de sakerna borde följas åt lite mera i tidsaspekten, inte stå motsatt varandra i tid (äktenskap om ett par år anses vara "redan" och barnalstrande om ett par år anses vara "först då").
  • Tow2Mater
    Analysera mera skrev 2015-08-25 00:25:53 följande:

Är det ärligt någon som inte placerar kattdråpet först?

Utan att rangordna; är själv mer emot djurplågeriet i detta fall, inte lika mycket kattdråpet...
  • Tow2Mater
    Analysera mera skrev 2015-08-25 04:09:51 följande:
    Märk inte ord. Diskussionen gällde inte kattdråp kontra djurplågeri generellt, utan dråpet kontra de andra alternativen.
    Som jag sa eller allafall menade; jag har svårt att rangordna, då det handlar om djurplågeri, skulle vara mycket lättare om det bara var ett kattdråp inblandat.
  • Tow2Mater
    Agnes0696 skrev 2015-08-25 12:11:36 följande:

Jag kan inte förstå hur ni som INTE anser mordförsöket är värst, tänker. Förklara gärna!

Man kan resonera utifrån flera sätt; om man inkluderar tänk-om-scenarion kan man anse mordförsöket värst. Men om man istället resonerar enbart utifrån faktist utfall - katten dog men inte människan, kan man komma till en annan slutsats. Så exemplet är inte enkelt.
Svar på tråden Moraliskt fel - vad var värst?