• Anonym (Moraliskt fel)

    Moraliskt fel - vad var värst?

    Hittade detta i en samhällskunskapsbok och tänkte fråga er vad ni tycker.

    Lisa är 23 år och tillsammans med Gabriel 24 år. De har planer på att gifta sig inom en ganska snar framtid, kanske redan om två-tre år.
    Först då ska de skaffa barn har de bestämt.

    Men egentligen är det bara Gabriel som vill vänta med barn. Lisa säger till Gabriel att hon äter p-piller trots att hon slutat.
    När hon berättar för Gabriel att hon är med barn och att hon inte ätit p-piller blir han fullständigt rasande. Han känner sig djupt kränkt och lurad.

    För att hämnas på Lisa tar han hennes katt, som Lisa älskar över allt på jorden, och slänger in katten i tvättmaskinen och kör ett program. Katten drunknar. 
    När Lisa får veta detta tar hon en stekpanna och drämmer i huvudet på Gabriel som faller till marken och skadas i bakhuvudet. Så snart Gabriel vaknat till liv reser han sig upp och går raka vägen ut och söker upp en gammal flickvän som han är otrogen med. 

    Alltså:
    Lisa ljög om att hon tog p-piller.
    Gabriel dödade katten.
    Lisa slog ner Gabriel
    Gabriel var otrogen.

    Nu är frågan, vilken handling är moraliskt sett värst enligt er? Rangordna handlingarna i en fallande skala.

    Ja jag har tråkigt...

  • Svar på tråden Moraliskt fel - vad var värst?
  • Anonym (Moraliskt fel)
    Tihi skrev 2015-08-24 16:20:40 följande:

    Du hittade det här i en samhällskunskapsbok? Skulle inte tro det va!


    Jodå, samhällskunskap 1b.

    Ska jag ta en bild eller?
  • Tihi
    Anonym (Moraliskt fel) skrev 2015-08-24 16:21:53 följande:
    Jodå, samhällskunskap 1b.

    Ska jag ta en bild eller?
    Gärna!
  • Anonym (.)

    Gabriel dödade katten.
    Lisa ljög om att hon tog p-piller.
    Lisa slog ner Gabriel
    Gabriel var otrogen.

    I den ordningen.

  • Anonym (Moraliskt fel)
    Tihi skrev 2015-08-24 16:24:09 följande:
    Gärna!
    Tror bilden kommer se sned ut men vänd bara på datorn/snurra på huvudet. 

  • Tihi
    Anonym (Moraliskt fel) skrev 2015-08-24 16:30:00 följande:
    Tror bilden kommer se sned ut men vänd bara på datorn/snurra på huvudet. 

    Jag ber om ursäkt.

    Men det var ett synnerligen dåligt exempel av den som skrev boken att skriva att en katt körs i tvättmaskinen och dör. Jag blir jäkligt förbannad och skulle gärna vilja ringa upp författaren och fråga vad fan han tänkte som använde det exemplet till tonåringar. {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Anonym (Tycker)

    Såhär tycker jag!

    Gabriel dödade katten.


    Lisa slog ner Gabriel
    Gabriel var otrogen.
    Lisa ljög om att hon tog p-piller.

    Tillägg: Det med katten ligger ljusår över alla andra alternativ!!!!!!!

  • Anonym (-)

    Det med katten känns bara så stört att jag har svårt att fokusera på resten. Seriöst, vem fan kommer ens på något sådant?

    Och att skriva att någon slår en person i huvudet med en stekpanna, precis som om det vore en bitch slap, känns ju rätt skevt. Rätt stor risk att dö på kuppen liksom.

  • Tihi
    Anonym (-) skrev 2015-08-24 16:37:45 följande:
    Det med katten känns bara så stört att jag har svårt att fokusera på resten. Seriöst, vem fan kommer ens på något sådant?

    Och att skriva att någon slår en person i huvudet med en stekpanna, precis som om det vore en bitch slap, känns ju rätt skevt. Rätt stor risk att dö på kuppen liksom.
    Ja, visst är det helt sinnessjukt att någon jävla idiot har skrivit ihop det här exemplet till tonåringar? Det var därför jag inte trodde på ts först.


  • PhaiThai
    Anonym (.) skrev 2015-08-24 16:27:01 följande:

    Gabriel dödade katten.

    Lisa ljög om att hon tog p-piller.

    Lisa slog ner Gabriel

    Gabriel var otrogen.

    I den ordningen.


    Har samma rangordning.

    Hade det inte varit för djurplågeriet så hade p-piller grejen gått först. Så jävla dålig stil att ta ett oönskat barn till världen.
Svar på tråden Moraliskt fel - vad var värst?