Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Moraliskt fel - vad var värst?

Tihi skrev 2015-08-24 23:43:44 följande:
    Det var ju ett helt sjukt exempel från början till slut. Killen är en djurplågare av värsta sort och tjejen slår en stekpanna i huvudet på en annan person som lätt kunde ha dött av det. Är det vad dom vill lära ungarna i dag? Att sånt är helt normalt i ett förhållande? Fanns det verkligen inga andra exempel att ge för att diskutera moral? Vem fan korrekturläste och godkände den här boken?

TS, har du lust att skriva vad boken heter, författare och vilket förlag som har gett ut den?

Du menar att man kan diskutera moral utifrån exempel som inte innehåller dålig moral vi då riskerar lära ungarna?

Lär sig ungarna ens dålig moral av att de läser om det, kan det inte lika gärna ha motsatt effekt?

• Tom Araya
    Anonym (-) skrev 2015-08-25 12:17:51 följande:

Ni som värderar p-pillerna högt. Är det skillnad på att lura ett ons eller någon som inte vill ha barn jämfört med en som man planerat att skaffa barn med, eller är det lika illa?

Lika illa skulle jag säga, eftersom det är minst tre liv som påverkas och ingen vet hur det går med den där barnplanerna finns, kanske hade han inte fortsatt vara aktuell om 1, 2, 3 år.
  • Tom Araya
    gröna skrev 2015-08-25 16:17:50 följande:
    Katten är oskyldig. Människan är kapabel till oerhörd medveten ondska så man kan verkligen diskutera vem som är minst värd, utan att för den skull ha vridna prioriteringar.

Hade han dött så tror i alla fall jag att det hade blivit dråp eftersom det skedde i stundens hetta och inte var planerat. Så mordförsök kan man nog lägga ner (tycker jag men jag är å andra sidan ingen jurist)

Ja lögnen är illa. Och hon var egoistisk. Men värt att tänka på, p-piller är faktiskt inte 100 man kan bli gravid ändå. Så är det med alla preventivmetoder. Ja OM hade det hänt så hade det inte varit någons fel utan en olycka. Men har man sex med en kvinna som har livmoder och äggledare intakta så bör man vara medveten om att det trots p-piller kan bli en graviditet och alla följder därav.
    Jag förstår hur du menar, men olycka och medveten handling är inte riktigt jämförbart. Syftet med handlingen anser jag har stor betydelse.
Svar på tråden Moraliskt fel - vad var värst?