Inlägg från: Oerjan Lax |Visa alla inlägg
  • Oerjan Lax

Moraliskt fel - vad var värst?

Stekpanna
    Katt
    P-piller
    Otrogen

Börjar ditt nick med "Anonym" så läser jag inte vad du skriver pga dåliga erfarenheter.
  • Oerjan Lax
    Lavish skrev 2015-08-25 16:55:29 följande:

1. Gabriel dödade katten
    2. Lisa ljög om p-pillren
    3. Lisa slog Gabriel med stekpannan
    4. Gabriel var otrogen

Tycker att döda katten som var helt oskyldig och så grymt står ut som vida överlägset alla andra punkter. 

Ett stekpanneslag med t ex en tung gjutjärnspanna kan döda en person rätt lätt.
    Därför sätter jag det högre.

Otrohetsfallet kommer längst ner för den "bara" utgör psykisk skada.

Börjar ditt nick med "Anonym" så läser jag inte vad du skriver pga dåliga erfarenheter.
  • Oerjan Lax
    gröna skrev 2015-08-25 18:13:29 följande:

Ett annat skäl till att stekpannan inte är värst är att Lisa "älskade katten över allt annat". Hon blev förkrossad och reagerade instinktivt. Hade ni bedömt annorlunda om det var någon människa hon älskade som han hade plågat ihjäl? Egentligen kvittar det för oavsett vad ni tycker om människors eller djurs värde, oavsett vad ni tycker om hur mycket kärlek till ett djur är värt, så älskade hon katten, det är Lisas känslor och handlingar det handlar om här, och varför hon handlade så. Menar absolut inte att det är en ursäkt för grov misshandel och ev. dråpförsök och man ska aldrig ta lagen i egna händer, men är absolut förståeligt och mänskligt att man gör en sådan drastisk och intensiv handling pga kärlek och sorg, inte första gången det har hänt

Sorry to break it to you men det är människor såsom denna fiktiva Lisa som sitter av långa fängelsestraff. Folk som "bara tänkte ju"... hämnas och så dog en person.
    Absolut inget att se upp till.
    Lavish skrev 2015-08-25 17:41:57 följande:
    Men det är i så fall en oavsiktlig konsekvens och en ganska lätt död.

Det kan man inte säga om att avsiktligt tortera ihjäl katten i tvättmaskinen.
    Men han KUNDE ha dött. En människas liv ÄR OCH FÖRBLIR högre i rang än ett djurs. T ex har vi inga djurstingsrätter eller djurshovrätter eller djurpresidenter.

Svar på tråden Moraliskt fel - vad var värst?