• Colisa

Moraliskt fel - vad var värst?

De verkar ju vansinniga båda två!

Nåväl, en rätt spontan (och inte fullkomligt seriös) ranking blir som följer:
    1: Kattdränkningen
    G gör förmodligen detta för att skada L (vilket jag kan förstå att han vill), men skadar framförallt katten, som är oskyldig. (Det logiska vore givetvis att tvätta LOskyldig.) Ville han ta katten från Lisa kunde han avlivat den på bättre sätt, vilket också vore elakt men inte alls lika illa som att plåga den till döds. Dessutom gissar jag att han skulle kunnat besinna sig och avbryta handlingen, till skillnad från om han t ex i vredesmod sparkat till katten när den gick förbi just när han var som argast. Jag tror dessutom detta faller under både djurplågeri och skadegörelse, vilket tyder på att det "allmänna rättsmedvetandet" ser detta som allvarligt. G är alltså beredd att bryta mot lagen och skada oskyldiga för att få hämnd på L, dessutom ger det obehagliga psyko-vibbar och känns inte som något man "råkar" göra lite kvickt när man är så jäkla förbannad att man inte vet var man ska ta vägen.

2: Stekpannesmällen och p-pillerlögnen
    Att slå någon med en stekpanna i huvudet är farligt och olagligt. Något förmildrande är väl att detta kan göras i hastigt mod utan eftertanke, men det är ändå relativt grovt våld jämfört med en knuff eller örfil eller vad som nu kan kännas "mer rimligt" av en skitförbannad person. Konsekvenserna kan bli allvarliga.

P-pillerlögnen är väl inte olaglig, men riktigt ful. L sätter sig medvetet och överlagt över en annan människas vilja och gör något som kan komma att påverka denne för resten av livet, känslomässigt och ekonomiskt. Det kan också komma att påverka barnet för resten av livet. Kanske har hon någon rosenröd dröm om att G kommer att bli glad ändå och alla kommer att leva lyckliga i alla sina dagar, men det gör det ändå inte alls okej!

3. Otroheten
    Ja, det är väl inte schysst att vara otrogen. Men det är inte på långa vägar lika illa som det andra, i synnerhet efter vad L gjort. Hade G struntat i kattgrejen och bara varit otrogen hade jag inte klandrat honom, det kunde L gott ha. Men efter kattgrejen hade han mer än hämnats, eller snarare gjort något så vidrigt att han gott kunde få lite stryk.

Slutsats: Lisa började! Hon förtjänar att bli av med sin katt och bli bedragen. Gabriel är till en början offret. Men han förstör sin status som rättmätigt förbannad när han psykopatar sig mot katten och förtjänar en smäll i huvudet och livstids försörjning av oönskad unge.
    Gabriels begångna vidrigheter tar ungefärligt ut det han utsatts för.
    Lisa kommer lindrigt undan.
    Katten är det oskyldiga offret som egentligen borde fått nöjet att både slå Gabriel i skallen och vara otrogen mot båda idioterna som hämnd. Katt{#emotions_dlg.djavulsk}

Vad är det där för skum bok?

Svar på tråden Moraliskt fel - vad var värst?