• Chasingdreams

    Fyraåring ledsen över sin lillebror. Hjälp!

    Vi har en kille som blir fyra år i oktober. För två veckor sedan fick han en lillebror. Jag hade en jobbig graviditet där jag var sjukskriven pga kräkningar till vecka 24 och därefter gick jag upp ca trettio kg och fick svårt att röra mig och va delaktig i sonens aktiviteter. I samband med min graviditet utvecklade sonen trotsighet och tjurighet där han oftast uttrycker att han aldrig vill nåt. Oavsett om det handlar om att åka till stranden, lekland, fylla år mm. Han vill inte heller att vi ska trösta honom när han är ledsen.

    Efter att lillebror kommit är jag noga med stt storebror varje dag får egentid med mig och sambon. Ibland har dock egentiden behövts avbrytas pga lillebror skrikit och velat ha mat/sova. Då amning är det han accepterar och som får honom att somna. Vi betonar dagligen hur mycket vi tycker om storebror och hur roligt det är att göra allt med honom. Vi pratar också om varför bebisar skriker och annat kring den lille.

    Vi har låtit storebror vara med så mycket det går och han vill kring bebisens skötsel. Ibland har han haft stunder då han tröstar och busar med lillebror.

    Igår brast det dock för storebror. Han grät hysteriskt i nästan en timme när han skulle sova. Först ville han inte säga vad det var, men tillsist sa han att lillebror är jobbig och att han inte vill va med honom.

    Det gjorde så ont i hjärtat. Har ni idéer eller egna erfarenheter kring hur vi kan hantera situationen?


  • Svar på tråden Fyraåring ledsen över sin lillebror. Hjälp!
  • Trippelmamma76

    Acceptera att det är en jättestor förändring i hans tillvaro (hans första "livskris"). Det är normalt att han reagerar och ni är lyhörda och tar fint hand om honom! Ha tillit till att det går över med tiden och att ni har gett honom den största gåvan för resten av hans liv, ett syskon!

  • Blicka

    Min äldsta var fyra år då lillebror föddes. Han tyckte det var en jätteomställning! Varit själv o fått massa tid i fyra år o sen kommer ett litet knyte o "tar" hans tid. Han ville slänga lillebror i soptunnan o ge honom till någon som inte hade barn. Vi lyssnade, pratade, bekräftade o var noga med att göra saker med honom då lillen sov. Nu har det gått två år o han är en mkt fin storebror, men visst är det konflikter då han tycker lillebror är för liten för att vara med o lillebror tycker han ska vara med! Fortsätt bekräfta o uppmärksamma! Och grattis till bebis

  • Linux1003

    Det är väldigt normalt. Det är exakt 2 år mellan våra yngsta och när vi kom hem med lillebror så sa hon efter en stund att nu räcker det och bebis måste lämnas tillbaka till sjukhuset.

    Det är 5 år sedan och ena stunden är de som tvillingar men för det mesta så tål hon inte honom. Inget att bry sig om och det kommer att lossna förr eller senare.

  • cosinus

    Men en fyraåring behöver faktiskt inte alls tycka om att ha blivit storebror/storasyster.

    De får känna så och det tycker jag är viktigt att bekräfta. Däremot måste de vara snälla med syskonet (alltså inte göra det illa, väcka i onödan och såna saker)

    Den här boken älskade min äldsta när hon blev storasyster, den är helt underbar och hon identifierade sig massor med Ronny.

    www.bonniercarlsen.se/bocker/ovrigt/r/ronny--julia/

  • Chasingdreams

    Tack för alla era svar. Jag försöker se det som positivt att han vågat berätta hur han känner. Jag försökte bekräfta hans känslor igår. Han får tycka att lillebror är jobbig, men lillebror är här för att stanna. Det jobbigaste är att jag tror att storebror mår dåligt. I fredags kräktes han (troligtvis psykologiskt eftersom han varit pigg och det inte kom mer under helgen). Idag när han skulle lämnas på dagis var han ledsen/känslig på nytt och undrade om han kommer kräkas igen (han har inte nämnt kräk sen i fredags). Man vill ju att ens barn ska må bra!


  • Sous

    Får jag fråga hur ni förberedde honom på att det skulle komma en lillebror? Har ni pratat mycket om hur en bebis är, vad den gör/kan, hur man tar hand om den? Läste ni många böcker, tittade på gamla bilder av sonen som bebis och så?

    Undrar mest eftersom det kan ha kommit som en chock om han inte är så van vid bebisar, särskilt eftersom du varit så sjuk.

  • Chasingdreams
    Sous skrev 2015-08-25 12:58:28 följande:

    Får jag fråga hur ni förberedde honom på att det skulle komma en lillebror? Har ni pratat mycket om hur en bebis är, vad den gör/kan, hur man tar hand om den? Läste ni många böcker, tittade på gamla bilder av sonen som bebis och så?

    Undrar mest eftersom det kan ha kommit som en chock om han inte är så van vid bebisar, särskilt eftersom du varit så sjuk.


    Jo vi läste syskonböcker. Pratade om bebisar och hur de är. Tittade på gamla bebisbilder och pratade om honom som bebis. Lät honom var med och ta fram bebissakerna etc. Han fick såklart känna på magen om han ville, men oftast ville han inte. Vet inte riktigt hur mycket mer vi kunde förberett honom.
  • asta66
    cosinus skrev 2015-08-25 09:04:00 följande:

    Men en fyraåring behöver faktiskt inte alls tycka om att ha blivit storebror/storasyster.

    De får känna så och det tycker jag är viktigt att bekräfta. Däremot måste de vara snälla med syskonet (alltså inte göra det illa, väcka i onödan och såna saker)

    Den här boken älskade min äldsta när hon blev storasyster, den är helt underbar och hon identifierade sig massor med Ronny.

    www.bonniercarlsen.se/bocker/ovrigt/r/ronny--julia/


    Så klokt skrivet.
    Och TS ge storebror tid att förstå vad det innebär att få ett syskon.
  • Tuggben

    Jag läste någonstans om att få ett syskon kan jämställas med om din man skulle komma hem med en ny kvinna som skulle flytta in hos er. Så stor chock kan det bli för ett barn!

    Ni låter jättebra och engagerade, har inte egna erfarenheter men ville bara säga att jag tror ni är på rätt och även fast ni gör allt rätt kommer det nog vara jobbigt för storebror och det måste kanske få vara så? Sålänge han inte ger sig på lillebror fysiskt såklart.

Svar på tråden Fyraåring ledsen över sin lillebror. Hjälp!