• fritil9

Vem bör bära första barnet?

Hej!

Vi är ett lesbiskt par som nu har börjat planera inför barn. Vi är överens om det mesta som hör barnämnet till men fastnar lite i diskussionen kring vem som skall bära vårt första barn. Hur ska vi kunna bestämma det så att båda känner sig helt till freds med beslutet?

Hur har/hade ni resonerat? 

Åldersskillnaden är inte stor, det skiljer 1.5 år mellan oss. Vi tjänar ungefär lika mycket och båda är timanställda. 

Vi äger tillsammans en villa och ekonomin är stadig. 

Idébomba oss med hur vi kan tänka kring detta! 

puss och kram

• Svar på tråden Vem bör bära första barnet?
  • Fian88

Om ni båda vill och har samma förutsättningar så kanske ni ska dra lott? Då är det ju slumpen som avgör och ingen behöver känna att den behöver backa och ge med sig. Och vill ni har fler än ett barn så blir det den andras tur nästa gång. Låter kanske löjligt att dra lott men jag och min sambo gjorde det när vi skulle bestämma vilket efternamn vår son skulle ha. Varken han eller jag ville vika oss så då drog vi lott, jag "förlorade" haha

• Wilja87

Jag håller med ovanstående, varför inte bli gravida båda två? Hur häftigt är inte det?! Då får båda bära barnet och uppleva samma sak.

• Anonym (F)

Jag har två vänner som det bara skiljer ett år mellan. De var hos barnmorskan och gjorde alla tester som behövdes, bl a tittar de på äggkvalité. Från början hade de tänkt att den äldsta skulle bära det första barnet men det visade sig att den yngre hade sämre äggkvalitet och att fertiliteten hos henne skulle minska snabbare. De bestämde då att den yngre skulle bära barnet för att öka chanserna att kunna skaffa ett syskon senare som den andra kan bära.

• Fian88
    Anonym (F) skrev 2015-08-25 15:05:14 följande:

Jag har två vänner som det bara skiljer ett år mellan. De var hos barnmorskan och gjorde alla tester som behövdes, bl a tittar de på äggkvalité. Från början hade de tänkt att den äldsta skulle bära det första barnet men det visade sig att den yngre hade sämre äggkvalitet och att fertiliteten hos henne skulle minska snabbare. De bestämde då att den yngre skulle bära barnet för att öka chanserna att kunna skaffa ett syskon senare som den andra kan bära.

Bra att dom kollade upp innan!
    Det är kanske en idé ts?
  • fritil9

Det där med att dra lott testade vi, och kändes väl inte bra för någon ändå. Skulle vilja komma fram till något bra tillsammans.

Vi vill ha flera barn men första känns ändå stort och vi båda är "sugna" på att känna på en graviditet och allt som hör till.

Vi kommer att göra behandlingen i Sverige, och då är det en partner åt gången som gäller. Både för att bära barnet men också redan vid testerna, alltså måste vi ha beslutat vem som ska bära innan vi kontrollerar äggstockar osv.

Hade kanske varit enklare om vi kunnat testat oss båda två och utgå ifrån de provsvaren... Men tyvärr går inte det om vi inte vill förlänga väntetiden med många månader. :(

Fortsätt gärna tankebomba!!

• Anonym (F)
    fritil9 skrev 2015-08-25 18:39:05 följande:

Det där med att dra lott testade vi, och kändes väl inte bra för någon ändå. Skulle vilja komma fram till något bra tillsammans.

Vi vill ha flera barn men första känns ändå stort och vi båda är "sugna" på att känna på en graviditet och allt som hör till.

Vi kommer att göra behandlingen i Sverige, och då är det en partner åt gången som gäller. Både för att bära barnet men också redan vid testerna, alltså måste vi ha beslutat vem som ska bära innan vi kontrollerar äggstockar osv.

Hade kanske varit enklare om vi kunnat testat oss båda två och utgå ifrån de provsvaren... Men tyvärr går inte det om vi inte vill förlänga väntetiden med många månader. :(

Fortsätt gärna tankebomba!!

Mina vänner står också i kö för behandling i Sverige men båda fick ändå göra testerna. Sen sa de hos bm att om de skulle tröttna på att vänta hade de ändå all info som behövs för att åka till Danmark och göra det där. Men jag är ju inte så insatt själv så det kanske funkar olika på olika ställen. Hur som helst hoppas jag ni kommer fram till vad som är bäst för er och önskar er lycka till!
  • C ecilia

Tänker också lott eller liknande, om båda vill bära första barnet lika mycket så är det kanske mest rättvist. Jag har fått en liten tjej som är 10 månader, fantastiskt underbart, men tror nästan jag kommer njuta första mötet och första tiden ännu mera vid ev barn nr 2. Om det kan vara till någon tröst till den som får vänta med graviditet. Sedan att vara gravid för för första gången får ni ju båda uppleva förhoppningsvis ändå :) lycka till

• nevermind
    Nelly12345 skrev 2015-08-25 12:33:21 följande:

Varför inte båda två? Tvillingar :)

Håller med!
  • sina

Vi gjorde så att den som hade längtat mest och längst efter barn (jag) fick stå över, och lämna över jobbet till den andra.

För oss var det ett lyckokast - det kändes som att hon på något vis "kom ifatt" mig, och vi blev mer jämlika i vår längtan och vårt föräldraskap.

• Biet
    Nelly12345 skrev 2015-08-25 12:33:21 följande:

Varför inte båda två? Tvillingar :)

Detta är en bra ide när man inte vet vem som skall gå först. Gå parrallellt. Via klinik är det förståss svårt i Sverige men utomlands eller via heminsemination. Har hörttalas om sådanna som kört parrallellt så ni blir inte de första om ni gör det.
  • fritil9

Vi kommer göra våra försök på klinik i Sverige så det är inte ett alternativ för oss :)

• Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2015-10-05 18:22:36 följande:

Vi kommer göra våra försök på klinik i Sverige så det är inte ett alternativ för oss :)

Jättesent svar. Jag vet. Men hamnade i den här tråden.

Jag tror tipset om att "dra lott" är rätt värdelös. Ska man säga det också under kuratorsamtalet när de frågar hur man kom fram till vem som ska bära barnet? Låter ju inte som att man pratat igenom beslutet ordentligt då. Bara en tanke.
  • Biet

Jag har fungerat som donator tidigare åt ett par i er situation. De valde helt enkelt den som var äldst för att sedan planera barnen tätt ihop. Det var deras tankar.

Hoppas att ni har löst det på bästa sätt.

Jag fungerar gärna som donator igen och är även behjälplig i närstående adoptionen efteråt. Detta så det går lite snabbare och smidigare.

Svar på tråden Vem bör bära första barnet?